P-bot överklaga??

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Inte jag som drabbats, men en polare fick känna på 450kr bot för en timme sen när vi va i stan. Stod på malmskillnadsgatan där vid brandstationen, tom. betala 50kr i avgift men klart ska det va en jäkla lapp där när man kommer tebax "nr. 26 parkerat på förbjudet område" ajovisst, vi stod ju fan långt framför förbjudsskylten !! Hur lätt/svårt är det att överklaga sånt ? Speciellt när man har betalat och kvitto kvar osv (som borde åtminstone tyda på att man försökte vara hederlig). Vi hade ju letat laglig parkering ett bra tag och såg bra ut, enda tänkbara e att man drar dit o kollar så det verkligen inte va nån skylt bakom som vi missa, men om det e så, hur mkt 'bevis' måste man ha för att bestrida?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Skaffa löstagbara vindrutetorkare!, va en kompis som hade det. Han påstod att dom hade som regel att om bilen saknade vindrutetorkare så var dom antingen tvugna att stå kvar vid bilen tills du kommer eller strunta i det.

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det men.

För övrigt så fick vi böter på 800:- när vi stor parkerade utanför tipshallen i Jönköping. Det var ingen skyllt eller liknande, så vi ringde och sa som det va och slapp böter. Jag frågade helt enkelt vad jag hade gjort för fel och det kunde dom inte svara på!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Villee skrev:
Inte jag som drabbats, men en polare fick känna på 450kr bot för en timme sen när vi va i stan. Stod på malmskillnadsgatan där vid brandstationen, tom. betala 50kr i avgift men klart ska det va en jäkla lapp där när man kommer tebax "nr. 26 parkerat på förbjudet område" ajovisst, vi stod ju fan långt framför förbjudsskylten !! Hur lätt/svårt är det att överklaga sånt ? Speciellt när man har betalat och kvitto kvar osv (som borde åtminstone tyda på att man försökte vara hederlig). Vi hade ju letat laglig parkering ett bra tag och såg bra ut, enda tänkbara e att man drar dit o kollar så det verkligen inte va nån skylt bakom som vi missa, men om det e så, hur mkt 'bevis' måste man ha för att bestrida?

Skyltar gäller ju framåt till nästa skylt som säger nåt annat eller till nästa korsning? Om ni stod framför förbudsskylten så får ni nog skylla er själva, om ni stod bakom så är det en annan sak.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hela Stockholm är ett enda stort p-förbud. Malmskillnadsgatan, säger du... Tjejerna jobbar lite längre söderut. Bara ett tips.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Emmi skrev:
Skyltar gäller ju framåt till nästa skylt som säger nåt annat eller till nästa korsning? Om ni stod framför förbudsskylten så får ni nog skylla er själva, om ni stod bakom så är det en annan sak.

Mm mena att vi stod på rätt sida.

[--förbjudet parkera---]skylt---vi---

enda som kan vart om de va en till skylt

[--förbjudet parkera---]skylt---vi---skylt/korsning-- som vi missa för vi gjorde u-sväng in i rutan. Fast varför skylta 2ggr samma??

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Villee skrev:

Yo Villee! Överklagade en P-bot strax innan jul som jag fick rättelse i härom veckan. Jag blev bötfälld på egen tomt så det var ett ganska klart fall.

Hur som helst, när jag överklagade åkte jag först till snuten. Dom kan bar riva boten direkt om den är felifylld. Jag ritade då en karta över platsen där jag stod och beskrev situationen i ett brev. Sen fick man meddelande per post.

Om du inte är säker på att du har rätt kan du ju fula och ta till lite trick.
Ett sätt är att nästa gång du får böter direkt springa till macken o´ch tanka en reservdunk och ta kvitto. Skicka sedan in kvittot och redogörelsen. Det har funkat.

Kolla www.pbot.se för allehanda tricks och överklagandeförfaranden!!!

Ett råd jag fick av snuten var att; bara för att det står att man skall betala inom 8 dagar, så behöver man ju inte göra det. Vänta lugnt till första påminnelsen. I bästa fall kanske inte boten är registrerad och då får du ingen påminnelse och behöver heller inte betala. Bra att tänka på om löning är långt borta!!!

/Förgöraren :yoparty

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...