P-bot..kanske kan skrivas av?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Tänkte överklaga boten till polisen nu..

Är det bara polisen som handhar ärendet eller tar lapplisorna del av den också?

Är lite rädd för att dom ska avslå min begäran direkt och sedan få nys om att jag fortfarande ställer mig där och lappar mig varje dag sen..

nån som vet?

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Känns lite som om min fundering runt att de flesta P-lisor hade cement i sandlådan och bara trasiga leksaker när de var små stämmer när man ser bilderna.

"Streetsmart" verkar ju ialla fall inte vara ett anställnings krav.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Kolla med den lokala ordningsstadgan vad som gäller parkering. Det skilljer i olika komuner. I Gbg så får man tex parkera i förlängningen av cykelparkeringar.
Som en liten kuriosa så fick jag till svar att anledningen till att man krävs på pengarna innan överklagan, är att det är en kontroll/parkeringsavgift som tas ut, hade det varit böter så måste man bli "dömd" innan man måste betala som med alla böter.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
överklaga då.. vilken approach tror ni kommer funka bäst?

att jag inte stod i vägen?
dåligt skyltat?
ont om mc-parkeringar i närheten?

vad tror ni jag kommer ha mest chans med?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
fy fan va ruttet, jag hade blivit tokig! :huvet
parkeringen är ju så harmlös

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
överklaga då.. vilken approach tror ni kommer funka bäst?

att jag inte stod i vägen?
dåligt skyltat?
ont om mc-parkeringar i närheten?

vad tror ni jag kommer ha mest chans med?
Vet fortfarande inte ifall det är en parkeringsanmärkning eller kontrollavgift.
Antar att det är en parkeringsanmärkning då du pratar om att överklaga till polisen.

-Att du inte stod i vägen spelar ingen roll ifall du står på P-förbudszon = avslag på bestridan.

-Dåligt skyltat. Har du kollat upp skyltningen ? Saknas det någon skylt någonstans. Dvs. Är alla infarter (där du får köra in fordon och inte gångvägar) till området uppskyltade med följande skylt:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20506.aspx
Är inte alla infarter det så rita in på en karta vilken plats som saknar det samt ta ett foto på den oskyltade infarten som du skickar in tillsammans med kartan.
Döljs någon av skyltarna av träd eller dylikt så fota det hela och skicka in bilden.
Sen skall ju alla utfarter vara skyltade med denna skylt:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20507.aspx
Är dom det ?
Är alla skyltar korrekta så har du liksom inte någoting att bestrida. Då är ju anmärkningen korrekt utfärdad.

-Att det är ont om mc-pakeringar i närheten är inget giltigt skäl för att parkera på p-förbud = avslag på bestridan.

Det händer att p-vakterna får ta del av dina bestridanden och får ge sin syn på det hela. Oftast sker det i dom fall då inte polisen har tillgång till all information.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Vet fortfarande inte ifall det är en parkeringsanmärkning eller kontrollavgift.
Antar att det är en parkeringsanmärkning då du pratar om att överklaga till polisen.

-Att du inte stod i vägen spelar ingen roll ifall du står på P-förbudszon = avslag på bestridan.

-Dåligt skyltat. Har du kollat upp skyltningen ? Saknas det någon skylt någonstans. Dvs. Är alla infarter (där du får köra in fordon och inte gångvägar) till området uppskyltade med följande skylt:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20506.aspx
Är inte alla infarter det så rita in på en karta vilken plats som saknar det samt ta ett foto på den oskyltade infarten som du skickar in tillsammans med kartan.
Döljs någon av skyltarna av träd eller dylikt så fota det hela och skicka in bilden.
Sen skall ju alla utfarter vara skyltade med denna skylt:
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20507.aspx
Är dom det ?
Är alla skyltar korrekta så har du liksom inte någoting att bestrida. Då är ju anmärkningen korrekt utfärdad.

-Att det är ont om mc-pakeringar i närheten är inget giltigt skäl för att parkera på p-förbud = avslag på bestridan.

Det händer att p-vakterna får ta del av dina bestridanden och får ge sin syn på det hela. Oftast sker det i dom fall då inte polisen har tillgång till all information.

Parkeringsanmärkning..tack för svaret! Jag kollar upp skyltarna!! :tummenupp

Kia

Guest
Ordningsvakt i skolan men avslag på ansökan både hos polishögskolan och väktarjobb?

Om det är mig du tror att du beskriver så har du fel. Fick aldrig va ordningsvakt i skolan.
Jobbade som väktare, ordning- och skyddsvakt samtidigt som jag jobbade som lapplisa. Hade under en kort period funderingar mot polishögskolan men la ner de funderingarna ganska snart.

Men jag roas av att läsa denna smörja....

Ibland handlar det om någon som vill ha sina böter avskrivna, ibland handlar det om någon som ger tips om hur man slipper betala. Alltid hur man smiter ifrån sin egen miss. Hur man smiter från sitt ansvar. I nästa andetag så gnälls det över hur nitiska poliserna och lapplisorna (osv) blivit..... Hur de alltid antar att alla ljuger, hur de alltid misstror och vill sätta dit alla. :huvet Jaaa undrar varför?? :va Det är ju alla dessa nissar som med sina "bra ursäkter" eller "jättebra tips" om hur man slipper betala eller ta ansvar som skapar just detta misstroende. Visst, det är ju aldrig kul att få böter (varken från polisen eller lapplisan) men för fan väx upp och ta ansvar någon gång. Inse din egen roll i det hela och gör rätt för dig. Stå inte och skrik på polisen eller kalla lapplisan för fula saker de gör bara sitt jobb. Inse att missen är din egen och lär till nästa gång istället.. :tummenupp :yoparty

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Om det är mig du tror att du beskriver så har du fel. Fick aldrig va ordningsvakt i skolan.
Jobbade som väktare, ordning- och skyddsvakt samtidigt som jag jobbade som lapplisa. Hade under en kort period funderingar mot polishögskolan men la ner de funderingarna ganska snart.

Men jag roas av att läsa denna smörja....

Ibland handlar det om någon som vill ha sina böter avskrivna, ibland handlar det om någon som ger tips om hur man slipper betala. Alltid hur man smiter ifrån sin egen miss. Hur man smiter från sitt ansvar. I nästa andetag så gnälls det över hur nitiska poliserna och lapplisorna (osv) blivit..... Hur de alltid antar att alla ljuger, hur de alltid misstror och vill sätta dit alla. :huvet Jaaa undrar varför?? :va Det är ju alla dessa nissar som med sina "bra ursäkter" eller "jättebra tips" om hur man slipper betala eller ta ansvar som skapar just detta misstroende. Visst, det är ju aldrig kul att få böter (varken från polisen eller lapplisan) men för fan väx upp och ta ansvar någon gång. Inse din egen roll i det hela och gör rätt för dig. Stå inte och skrik på polisen eller kalla lapplisan för fula saker de gör bara sitt jobb. Inse att missen är din egen och lär till nästa gång istället.. :tummenupp :yoparty

Jag kan också skriva en hel uppsats om hur man ska ta ansvar
och stänga av dimljusen så man inte bländar folk och att det är
alla dimljustipsare som gör att polisen är så nitiska på det.

men det behövs inte för jag har en poäng där folk håller med mig,
inte en fullständigt idiotisk "poäng" som jag måste argumentera ihjäl mina motståndare för.

och ja.. känn dig träffad. :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
pinsamt näe inte alls.

litet tips ställ er inte i vändzonen :hjälm

Hade precis träffat nuvarande killen som frågade vart ska han kunde ställa bilen.

- ställ den vid där och pekade mot platsen där "alla andra står" för vi skulle ju bara upp och göra ett snabbt ärrende...som visade sig ta lite längre tid än vad vi hade räknat med....

Efter några timmmar hade det börjat snöa och vi gick ner mot bilen...

- men va fan lena jag har ju fått 600 spänn i böter

-näe det är snö...säg att det är snö som är packad...

--nopp det är parkeringsböter.

så det kan gå, böterna betalades (jag erbjöd mig självklart att betala dem, tog räkningen men när jag skulle betala så var det redan gjort :rodnar) så vitt jag vet så är han kvar, är det inte kärlek så säg :D

Det var securitas som var anlitat av hyresföreningen så här går inte att klaga på någon lapplisa...

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...