P-bots fråga. Hjälp!

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Har fått en p-bot på 400 :- för att den stod lite på gräsmattan.
Däcken stod lite på gräsmattan med stödet var på plattorna.
Som på bild nummer 1.

Europark säger att den stod på gräsmattan och därför fick jag 400 kr i böter.
Visst låter det löjligt? Hojen stod lite på gräsmattan (inte hela ) och jag får böter för det?

Kbab (bovärden) säger att de inte kan hjälpa mig för att de säger att mc:n inte får stå där över huvudtaget. (Cykelställ finns till höger på bild nummer 1.)

Den enda skylten som finns är bild nummer 2 och den är inte äns på min gata.
Kan man komma undan detta på något vis?

Tacksam för svar!
 

Bifogat

  • DSC05293.JPG
    DSC05293.JPG
    40.2 KB · Visningar: 127
  • 1.JPG
    1.JPG
    48.2 KB · Visningar: 191

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
skylt nr två är en zon-skylt så om man passerar den på vägen in till din väg så är det parkeringsförbud på alla ställen där det inte är uttryckligen tillåtet.

Edit: givetvis förutsatt att man inte passerar en "zon upphör"-skylt..
 
Last edited:

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Generellt sett brukar man vara rätt körd när du väl fått den...tyvärr

Är väl inte mycket annat än betala. Men tycker inte det finns skyltat för att den inte får stå där!

Bovärden som har hand om detta området tyckte det var löjligt och vet ingeting om att man inte får stå där. Har alltid stått så där under ett års tid och det har aldrig varit något problem. Rnger man sedan hon som har hand p-böterna så säger hon att man inte äns få stå där.
 

Kia

Guest
Är väl inte mycket annat än betala. Men tycker inte det finns skyltat för att den inte får stå där!

Bovärden som har hand om detta området tyckte det var löjligt och vet ingeting om att man inte får stå där. Har alltid stått så där under ett års tid och det har aldrig varit något problem. Rnger man sedan hon som har hand p-böterna så säger hon att man inte äns få stå där.

Snacka med den som äger marken...
Kommunen? Om det är nån slags bostadsrättsförening så finns det ju en ordförande som bästämmer hur det ska vara....
 

Mr Matrix

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Solna
Hoj
RS250 , GSXR750
Om inte jag är helt ute och hojar ....
Så har dom inte rätt att lappa dig där.
Marken du står på tillhör din bovärd och inte parkeringsbolaget!!!
Bolagets enda uppgift är att lappa felparkerade fordon på gatan.
Gräsmattan kan omöjligt tillhöra perkeringsbolaget.
Jag hade ringt och ifrågasatt hur dom har rätt att lappa dig på en plats som dom inte äger rätten till?

/M
 
Last edited:

Kia

Guest
Om inte jag är helt ute och hojar ....
Så har dom inte rätt att lappa dig där.
Marken du står på tillhör din bovärd och inte parkeringsbolaget!!!
Bolagets enda uppgift är att lappa felparkerade fordon på gatan.
Gräsmattan kan omöjligt tillhöra perkeringsbolaget.
Jag har ringt och ifrågasatt hur dom har rätt att lappa dig på en plats som dom inte äger rätten till?

/M

Men bovärden... eller föreningen kan ha anlitat ett bevakningsbolag som ska lappa där. Å då får de absolut lappa där...
 

Mr Matrix

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Solna
Hoj
RS250 , GSXR750
Men bovärden... eller föreningen kan ha anlitat ett bevakningsbolag som ska lappa där. Å då får de absolut lappa där...


Precis Helt rätt :)
...men som han sa ovan , så hade bovärden ingen vetskap om parkeringsförbud på deras gräsmatta.
 

Henken

Guest
Lät jävligt löjligt men oavsett vad så ska du betala den först, även om du överklagar. Får du rätt sen så får du tillbaka pengarna...undrar om man kan få ränta? :confused: :D
 

Kia

Guest
Precis Helt rätt :)
...men som han sa ovan , så hade bovärden ingen vetskap om parkeringsförbud på deras gräsmatta.

Men om det sitter en zon-skylt vid infarten så är det ju ett bolag som är anlitat för att p-övervaka. Bevakningsbolagen bjuder inte på gratis lappning av bilar eller gratis p-övervakning till bostadsrättsföreningar...
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Eftersom vi uppenbarligen har en zonskylt är det förbjudet att parkera på annat ställe än särskilt förevisad plats (parkeringsrutor) och du är då helkörd. :tummenupp

Däremot håller jag med dig i att det är förbannat nesligt, hade nog försökt kämpa lite.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Men om det sitter en zon-skylt vid infarten så är det ju ett bolag som är anlitat för att p-övervaka. Bevakningsbolagen bjuder inte på gratis lappning av bilar eller gratis p-övervakning till bostadsrättsföreningar...

Parkerings/bevakningsbolagen har faktiskt just den sortens deal med rätt många bostadsrättföreningar att de övervakar och lappar utan kostnad för föreningen med betalning endast iform intäkter från de fordon de lappar.

Jag sitter med i styrelsen för föreningen där jag bor och vi har ett sådant avtal med Parkia. Föreningen får dessutom en procentsats av "inktäkterna från lappningarna"! Däremot så är det helt riktigt att styrelsen har rätt att häva de lappningar som sker inom avtalsområdet. Hos oss har t.ex. Parkia ibland fått tokspel och lappat det mesta med hjul på oavsett tillstånd i rutan eller ej, vilket man blir skogstokig på. Vid dessa tillfällen har det dock bara varit till att ringa och makulera böterna, dock via styrelsen såklart.

/Mattias
 

Kia

Guest
Parkerings/bevakningsbolagen har faktiskt just den sortens deal med rätt många bostadsrättföreningar att de övervakar och lappar utan kostnad för föreningen med betalning endast iform intäkter från de fordon de lappar.

Jag sitter med i styrelsen för föreningen där jag bor och vi har ett sådant avtal med Parkia. Föreningen får dessutom en procentsats av "inktäkterna från lappningarna"! Däremot så är det helt riktigt att styrelsen har rätt att häva de lappningar som sker inom avtalsområdet. Hos oss har t.ex. Parkia ibland fått tokspel och lappat det mesta med hjul på oavsett tillstånd i rutan eller ej, vilket man blir skogstokig på. Vid dessa tillfällen har det dock bara varit till att ringa och makulera böterna, dock via styrelsen såklart.

/Mattias

:D Jodå känner till Parkia rätt så bra. Klart att de toklappar när de får procent på alla böter de skriver... Det var väl därför ni ville ha ett sånt avtal? Det finns ju avtal där man betalar en månadsavgift till bevakningsbolaget också. Då lappas det kanske lite lugnare också? :va Men det jag menar att oavsett om bev.bolaget får procent eller månadsavgift så jobbar de ju inte gratis...
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Parkeringfirman tog mig för att jag stod lite på gräsmattan, endast därför!
Bovärden sa till mig att jag inte får stå där överhuvud taget.

Konstigt, hade ja stått lite mer på plattorna hade jag alltså inte fått någon bot!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såg i morse att de lappat en moppe som parkerat precis bredvid MC-parkeringen hos mig (förmodligen eftersom rutan var knökfull)

SUrt som fan, för där brukar jag stå. Slut på det roliga.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ska man? Varför?


Man ska betala sin bot innan den utsatta tiden går ut. Annars får man påminnelse o sen kommer inkasso el vad det nu blir som kommer.
Att man håller på överklagar boten har inget med det hela att göra. Vill man slippa påminnelseavgift o inkasso ska man betala. Sedan kan man hålla på hur bäst man vill o överklaga. :D

Det är ju som med trängselskatten. Om dina plåtar blivit stulna o nån kör med dem in o ut ur stan så måste du först betala skatten o sedan överklaga.
Har ju tom stått i tidningarna om de stackarna som får plåtarna stulna o sen sitter ute med pengar för att överklagan på skattebeslutet tar lång tid. :/
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top