P-bots fråga. Hjälp!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Man ska betala sin bot innan den utsatta tiden går ut. Annars får man påminnelse o sen kommer inkasso el vad det nu blir som kommer.
Att man håller på överklagar boten har inget med det hela att göra. Vill man slippa påminnelseavgift o inkasso ska man betala. Sedan kan man hålla på hur bäst man vill o överklaga. :D

Nja,inte riktigt så enkelt!
Parkeringsbot utfärdad av kommunal P-övervakning,betala först(efter första
påminnelsen)överklaga sen.

Privata P-bolag,överklaga först.Betalning av boten=erkännande av att
du stått felparkerad=dom kommer att strunta i dina överklaganden
om du inte driver det till domstol själv!
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Borde vara rätt uppenbart att du inte får parkera där om det sitter en Zon skylt där man kör in på området (bild 2). Den betyder nämligen att man inte får parkera någonstans där det inte är markerat.
 

Kia

Guest
Borde vara rätt uppenbart att du inte får parkera där om det sitter en Zon skylt där man kör in på området (bild 2). Den betyder nämligen att man inte får parkera någonstans där det inte är markerat.


:yoparty Helt riktigt...

(men det där med skyltar kan vara svårt..? :va )
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3183974 Borde vara rätt uppenbart att du inte får parkera där om det sitter en Zon skylt där man kör in på området (bild 2). Den betyder nämligen att man inte får parkera någonstans där det inte är markerat.
Även om skylten inte hade suttit där är det ganska givet att man inte får parkera där ändå tycker jag. Samma regler för mc som för bil, hur hade det sett ut om en bil stått där?

P-böter är alltid surt men denna gång är det nog ingen idé att ens bråka.
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Även om skylten inte hade suttit där är det ganska givet att man inte får parkera där ändå tycker jag. Samma regler för mc som för bil, hur hade det sett ut om en bil stått där?

P-böter är alltid surt men denna gång är det nog ingen idé att ens bråka.

Varför får jag stå där för Europark om jag stått lite mer på plattorna?? Men inte på gräsmattan? Handlar om kanske 10 cm fel!

Borde vara rätt uppenbart att du inte får parkera där om det sitter en Zon skylt där man kör in på området (bild 2). Den betyder nämligen att man inte får parkera någonstans där det inte är markerat.

Kanske, men får ändå stå där för Europark om ja stått lite mer på plattorna. Nu var de så att jag råkade stå lite på gräsmattan därför fick jag boten!
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3184293 Varför får jag stå där för Europark om jag stått lite mer på plattorna?? Men inte på gräsmattan? Handlar om kanske 10 cm fel!



Kanske, men får ändå stå där för Europark om ja stått lite mer på plattorna. Nu var de så att jag råkade stå lite på gräsmattan därför fick jag boten!
Det satt väl en telefonist i andra ändan kanske :tungan
Det händer ofta att folk får böter av att stå på vita linjer när dom parkerar. Det är surt som fan men någonstans måste gränsen dras.
 

Kia

Guest
Varför får jag stå där för Europark om jag stått lite mer på plattorna?? Men inte på gräsmattan? Handlar om kanske 10 cm fel!



Kanske, men får ändå stå där för Europark om ja stått lite mer på plattorna. Nu var de så att jag råkade stå lite på gräsmattan därför fick jag boten!


Europark kanske ville vara sjyssta och låta dig stå på plattorna av någon anledning. Men när de såg att du började "missköta" deras vänlighet genom att börja parkera på gräset lessnade de på dig och din hoj så de lappade.... vilket de hade rätt till om det satt en zonskylt. Va glad istället över att du klarat dig från böter så länge som du har.... Betala och se glad ut...
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Läst någonstans på sporthoj att en del "lapplisor" har skrivit något fel på boten så att de inte behövt betala den. Vad är det som de kan skriva fel?

Europark kanske ville vara sjyssta och låta dig stå på plattorna av någon anledning. Men när de såg att du började "missköta" deras vänlighet genom att börja parkera på gräset lessnade de på dig och din hoj så de lappade.... vilket de hade rätt till om det satt en zonskylt. Va glad istället över att du klarat dig från böter så länge som du har.... Betala och se glad ut...

Jo, ska betala. Tänker jag efter så har jag oftast stått så för att få en liten lutning som ja trivdes med =P..
 
Last edited:

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Har hört något som jag själv tycker låter lite skumt så kolla upp det om du känner för det. I alla fall så fick jag sagt till mig att står man t.ex på en gräsmatta eller liknande så är det "terrängkörning" du ska bötfällas för, och det kan inte vilken lapplisa som helst lappa för.
Som sagt, jag tycker själv det låter skumt, men han som berättade det brukar ha rätt när det gäller mysko saker :)

Sen borde inte gräsmattan ingå i Europark's bevakningsuppdrag, de lär ju bara ha parkering + gården, hur du ska få reda på hur det ligger till har jag ingen aning om tyvärr.
 

Kia

Guest
Har hört något som jag själv tycker låter lite skumt så kolla upp det om du känner för det. I alla fall så fick jag sagt till mig att står man t.ex på en gräsmatta eller liknande så är det "terrängkörning" du ska bötfällas för, och det kan inte vilken lapplisa som helst lappa för.
Som sagt, jag tycker själv det låter skumt, men han som berättade det brukar ha rätt när det gäller mysko saker :)

Sen borde inte gräsmattan ingå i Europark's bevakningsuppdrag, de lär ju bara ha parkering + gården, hur du ska få reda på hur det ligger till har jag ingen aning om tyvärr.


Tror det är betydligt billigare att få en p-bot än att få böter för terrängkörning, så det ska man nog inte försöka dra vidare.
Bolaget bevakar det område som markägaren vill ha bevakat. Parkering, gård, gräsmatta, lekplats osv. Sitter det zonskyltar vid infarten är reglerna väldigt enkla det är p-förbud ÖVERALLT utom på angivna platser. Så enkelt är det.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Nja,inte riktigt så enkelt!
Parkeringsbot utfärdad av kommunal P-övervakning,betala först(efter första
påminnelsen)överklaga sen.

Privata P-bolag,överklaga först.Betalning av boten=erkännande av att
du stått felparkerad=dom kommer att strunta i dina överklaganden
om du inte driver det till domstol själv!


Bra att veta. :D
Har aldrig orkat bry mig om sådant då jag försöker att inte parkera fel just för att med min tur lär jag få p-böter på tre röda sekunder när jag vänder ryggen till. *asg*
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08



Kanske, men får ändå stå där för Europark om ja stått lite mer på plattorna. Nu var de så att jag råkade stå lite på gräsmattan därför fick jag boten!

Hur kan du vara så säker på det? Kolla noga på boten och se vilken regel dom ansåg att du inte följde. Att dom skriver att hojen stod parkerad på gräsmattan gör dom för att förtydliga att du stod helt "åt skogen", och även för att beskriva var någonstans inom zon-området du stod.
 
Last edited:

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Hur kan du vara så säker på det? Kolla noga på boten och se vilken regel dom ansåg att du inte följde. Att dom skriver att hojen stod parkerad på gräsmattan gör dom för att förtydliga att du stod helt "åt skogen", och även för att beskriva var någonstans inom zon-området du stod.

Ringde till dom personligen och frågade varför jag fått boten.
"Du stod på gräsmatten och det får du inte göra"
Men nu är den betald.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top