P-vakter som lyfter på MC-kapell

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är säkert olika mellan bolag, det får du kolla i just dina villkor.

Jag har Svedea hel och där gäller vagnskadeförsäkringen för:
• Genom trafikolycka
• Skadegörelse
• Vid transport på annat sätt exempelvis färja, tåg och släp.
• Annan yttre olyckshändelse

Vid halvförsäkring får du ingen ersättning för de flesta skador som uppstår (utöver glas,brand,stöld), oavsett hur det hände, utan det är upp till dig att kräva den skyldige på ersättning. De flesta har ju en hemförsäkring som täcker skador man orsakar på andras egendom.

Tack, jag är ytterst medveten om vad som gäller försäkringsmässigt och vad som ingår i de olika delarna trafik, delkasko och helförsäkring. Det skiljer inget väsentligt mellan bolagen heller förutom storleken på självrisk. Men det var just det som var saken, skadegörelse ingår men inte olyckshändelse vid halvförsäkring. Vid helförsäkring kan man alltid välja att utnyttja sin vagnskada osvsett skada.

kodapa

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Hoj
X
Tack, jag är ytterst medveten om vad som gäller försäkringsmässigt och vad som ingår i de olika delarna trafik, delkasko och helförsäkring. Det skiljer inget väsentligt mellan bolagen heller förutom storleken på självrisk. Men det var just det som var saken, skadegörelse ingår men inte olyckshändelse vid halvförsäkring. Vid helförsäkring kan man alltid välja att utnyttja sin vagnskada osvsett skada.

Jag vet inte om det kanske skiljer sig mellan bil och MC, men när jag jämförde bilförsäkringar senast ingick inte skadegörelse i halv (undantaget vid glas och stöld osv), utan då måste man ha kvar på sin vagnskadegaranti för att få ersättning. Vissa bolag, t.ex Folksam ersätter dock självrisken på vagnskadegarantin.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har ställt en fråga på Lawline om att lyfta på kapell och om att sitta på annans MC.....Ska bli intressant att få ett svar.

Drar för övrigt mig till minnes om en arbetskollega som kom på en av kommunens avskum med att sitta på dotterns moped och pilla på den, det blev inget av det hos polisen. Kommer i skrivande stund dock inte ihåg varför.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har ställt en fråga på Lawline om att lyfta på kapell och om att sitta på annans MC.....Ska bli intressant att få ett svar.

Drar för övrigt mig till minnes om en arbetskollega som kom på en av kommunens avskum med att sitta på dotterns moped och pilla på den, det blev inget av det hos polisen. Kommer i skrivande stund dock inte ihåg varför.

Att det inte "blir nåt av det" hos polisen behöver inte betyda ett skit. Det blir inget av bilinbrott, cykelstölder, bil- och hojstölder, villainbrott mm.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Att det inte "blir nåt av det" hos polisen behöver inte betyda ett skit. Det blir inget av bilinbrott, cykelstölder, bil- och hojstölder, villainbrott mm.
Nej det har du helt rätt i. Brott kan inte styrkas är förtryckt på blanketten, bara att skriva ärendenummer och skicka ut till målsägaren.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
En lösning kan var att "falskskylta" hojen,,,

Min gamla FZR har ett helt orginal Kawasaki tankmärke....

Och alla (4 ) P-botar jag fått har jag slängt, och inte hört nått efter , "troligen" så finns det ingen Kawasaki med mitt regnummer :hihi

Men tar dom regnummret via "datan" direkt påplats så lär det inte funka, men peppar peppar.... än så länge..

moddlaren

Guest
Om någon skulle lyfta på mitt kappel skulle jag bli hemskt besviken o gnällig... Ungefär som om man upptäcker att polaren :fyllisar lyfter på tjejens:tuttar kjol o ursäktar sig med att jag skulle bara kolla om hon hade trosor på sig.. Upprörande på min ära:brinnerup

kodapa

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Hoj
X
Om någon skulle lyfta på mitt kappel skulle jag bli hemskt besviken o gnällig... Ungefär som om man upptäcker att polaren :fyllisar lyfter på tjejens:tuttar kjol o ursäktar sig med att jag skulle bara kolla om hon hade trosor på sig.. Upprörande på min ära:brinnerup

Haha! Bra liknelse :tummenupp :rofl

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Sätt plåten med kardborrband (ja det sitter fast i 300 på Nynäsvägen) och sätt eltejp över ram/ motornummer, denna får de inte pilla bort (som jag förstått det).

Bärgning.. näää.. polisen har andra saker för sig.. :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sätt plåten med kardborrband (ja det sitter fast i 300 på Nynäsvägen) och sätt eltejp över ram/ motornummer, denna får de inte pilla bort (som jag förstått det).

Bärgning.. näää.. polisen har andra saker för sig.. :)
Vilken lag bryter de emot ifall tejpen avlägsnas?
Eventuellt om man kan få det till åverkan, men detta håller nog inte i rätten. Det är ju ingen skada på fordonet..

Det är inte polisen som bärgar bort fordonet. Det är en av kommunen utsedd fordonsflyttsansvarig (kan vara p-vakten) som gör bedömningen, fattar beslutet och därefter ringer bärgare.

Men allt detta är extremfall. Så även alla scenarios som målas upp om hur man skall göra eller inte göra.
99 fall av 100 så skiter p-vakterna i hojar då de fattar att de står bättre där än ute på gatan.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Många resonemang här är ju otroligt skruvade och fåniga.
Självklart så har dom rätt att lyfta på kapellet för att se regnummer om fordonet är felparkerat eller om avgiften ej har betalats.
Lika väl som dom har rätt att lyfta på vindrutetorkaren för att lappa bilen.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha