Packa om dämparen (micron)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tänkte att det kunde vara dax att packa om dämparen. Ullen täcker väl ca 50 % av insatsen så ullen är rätt slut. Ska man beställa ull som kommer från micron och är anpassad efter dämparen eller ska man köpa universal?

Oavsett vad man använder för ull ska man packa hårt eller löst?.

Dämparen är en micron (oval) carbon.

Tycker att hojen har börjat "poffa/bluddra" lite vid inbromsning kan det vara den dåliga ullen i dämparen som är boven?

Tips någon?

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV Mille -99
Jag packade om mitt rör..
BOS Titan, också ett ovalt rör..

Köpte en påse med ull.. 100:-

Det var två toklånga fiberknippen.. 10m var de iaf..
lindade dem hårt, o sen ståltråd runt det..
vad jag har hört så är det så man ska göra, MEN.. det låter skitdåligt.. som när man kör med trasig dämpare..
högt o illa.. så nu ska jag beställa ett orginalkit från BOS istället..

får se om det är bättre..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ah, man ska inte linda hårt. Det ska vara som en limpa i konsistens, apparently. Det finns dämpull i mattformat också, men jag vet inte var. Fråga i din lokala butik.

sno_pro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Domimator-98
Jag dämpa om min dämpare me rockwoll.sen for jag till smålland när jag kom tillbaka var de ca 20% kvar bara. Jag packade hårt me men de räckte inte.jag tror inte att man ska packa hårt för ljudet ska ju fara in i ullen inte bara fara rakt fram.så nu blir kvalitet ull för mig.. :hej

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Stoppsladd skrev:
Tänkte att det kunde vara dax att packa om dämparen. Ullen täcker väl ca 50 % av insatsen så ullen är rätt slut. Ska man beställa ull som kommer från micron och är anpassad efter dämparen eller ska man köpa universal?

Oavsett vad man använder för ull ska man packa hårt eller löst?.

Dämparen är en micron (oval) carbon.

Tycker att hojen har börjat "poffa/bluddra" lite vid inbromsning kan det vara den dåliga ullen i dämparen som är boven?

Tips någon?

Hur långt har du kört med dämparen på?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Re: Re: Packa om dämparen (micron)

Thomas skrev:
Hur långt har du kört med dämparen på?

Hojen är såklart beggad och micronet satt på när jag köpte. men har väl kört ca 550-600 mil sedan köpet. Så det kanske är dax iaf eller hur långt kan man åka innan ullbyte är ett faktum? Förstås är det väl olika mellan olika hojar men på ett ungefär?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Mar iaf beställt ull nu genom touring butiken dom är återförs för Micron skulle iaf ha nya tätningar i ändarna av burken. Va aningen dyrare än universal (ca 250 kr). Får väl se hur det blir då.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Stoppsladd skrev:
Mar iaf beställt ull nu genom touring butiken dom är återförs för Micron skulle iaf ha nya tätningar i ändarna av burken. Va aningen dyrare än universal (ca 250 kr). Får väl se hur det blir då.

Det är betydligt bättre än Rockwool och annat.
Köpte först mattor till mina dämpare men det passade inte alls utan jag köpte Lasers egen ull. Packa inte för hårt dock!
Dessutom ska du se till att ha en väldigt bra popnitstång, om det är nitat, för det kräver en hel del kraft att nita ihop 4mm popnitar.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Goodstuff skrev:
Det är betydligt bättre än Rockwool och annat.
Köpte först mattor till mina dämpare men det passade inte alls utan jag köpte Lasers egen ull. Packa inte för hårt dock!
Dessutom ska du se till att ha en väldigt bra popnitstång, om det är nitat, för det kräver en hel del kraft att nita ihop 4mm popnitar.

Känns skönt att höra att jag verkar ha gjort rätt val ang ullen då iaf. Jag menar deras beräkningar på ljuddämparen är ju utförd med deras ull så det borde i teorin bli det bästa.

Inte nitat, gavlarna sitter med insex skruv så hela insatsen går att rycka ur utan problem :tummenupp

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250

Detta har inget med ullen att göra, det är med stor sannolikhet förgasarna som behöver justeras.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln