Packa om ljuddämpare

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Har ett IXIL-system på hojen som jag tänkte packa om men det ville icke dela på sig.
Nån som har tips på hur jag kommer in i det? Borde ju gå.

Tack på förhand :)

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Vet inte hur din dämpare ser ut men jag borrade upp mina popnitar i en ända med 4 mm borr , knackade ner lite runt kanterna med en gummihammare för att den skulle lossna och slet ur innehållet för att sen linda in ny matta runt inner-röret, fuskade med lite ståltråd runt mattan för att det skulle gå enklare. Och tryckte sedan ner hela historian igen...satte en tunn siliconfilm runt änden som jag tog bort...bankade tillbaka med en gummihammare och popnitade om änden...Good luck!...pissenkelt...popnitsverktyg finns billigt på biltema...är värre med ljuddämparmattor har jag märkt!

Rasmus L

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
Cbr 1000 RR
öppnade upp kompisens ixil ljuddämpare.
var som sagt bara borra ur nitarna rätt långa knacka ner resten av niten.
sedan sitter de ganska bra inpressat så vi slog försiktigt med hammare med lite tyg emellan å vickade ut slutänden.. försök dean hitta rätt långa nitar när du ska nita ihop det.
lycka till

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
öppnade upp kompisens ixil ljuddämpare.
var som sagt bara borra ur nitarna rätt långa knacka ner resten av niten.
sedan sitter de ganska bra inpressat så vi slog försiktigt med hammare med lite tyg emellan å vickade ut slutänden.. försök dean hitta rätt långa nitar när du ska nita ihop det.
lycka till

Tog loss nitarna där nere, lyckades inte dela nåt så tog bort de övre men det hjälpte inte heller så fick sätta ihop det igen för att kunna träna igår. Tror jag klara ljudkravet men vill ju inte risker att missa kvalet eller nåt pga detta på Anderstorp nästa helg.

EDIT: efter ni delat åt vilket håll bankar ni och på vad?? :3freak

Bifogat

• IXIL.JPG
    IXIL.JPG
    57.7 KB · Visningar: 70
Last edited:

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Tog loss nitarna där nere, lyckades inte dela nåt så tog bort de övre men det hjälpte inte heller så fick sätta ihop det igen för att kunna träna igår. Tror jag klara ljudkravet men vill ju inte risker att missa kvalet eller nåt pga detta på Anderstorp nästa helg.

EDIT: efter ni delat åt vilket håll bankar ni och på vad?? :3freak

lossa övre delens nitar...borra helt igenom, slå nedåt på kanterna på överdelen/avgasröret...sen är det mansstyrka som gäller...till viss del låser silikonet och till viss del graderna efter borrningen....draaa

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln