Har en annan tråd om detta men finns det några eftermarknadstätningar som har dammskydd?
Jag tror det finns från samtliga. Jag brukar ha hemma All Balls och SKF till de vanligaste crossgafflarna, och dessa är i paket med både dammskydd och radialtätning.
All balls säljer även tätningar/dammskydd separat med det har inte min grossist hemma.
Jag följer tråden nyfiket särskilt för att jag vill höra vad folk säger om de billigare tätningarna. Jag vill helt enkelt ha SKF plus ett budgetalternativ på hyllan. Därför är jag ju liksom nyfiken på om All Balls är rätt budgetval.
Jag har egentligen bara fått klagomål från två kunder på All Balls, det ena var en kund med luftgaffel som började läcka efter ca 15 timmar. I mina ögon inte särskilt konstigt då jag tycker 20-25h är normalt redan på en gaffel med fjäder och luftgafflarna håller sämre. Därför rekommenderar jag SKF till luftgafflarna.
Sedan en kompis som påpekade att dessa All Balls började läcka snabbt på hans WP luftgaffel.
Ingen annan har klagat men det betyder ju inte nödvändigtvis att dessa är de enda missnöjda kunderna.
Fast då förstår ju få vad som menas så packbox är det korrekta som vi andra som inte snobbar runt och mallar oss som tyska ingenjörer. Det är nog inte någon bra idé att gå in till din lokala motorcykelverkstad och be dem byta radialtätningarna. I alla fall om du vill bli behandlad med någon slags respekt.
Stefa är annars ett annat ord som de äldre mer erfarna gärna använder om packboxar.
Jag håller med man bör tala med bönder på bönders vis men jag brukar säga gaffeltätningar det förstår alla.
Då slipper jag använda den ingenjörsmässigt verkligt felaktiga benämningen packbox som jag har lite svårt att ta i min mun även om jag förstår exakt vad en kund menar när han säger packbox.
Och jag slipper använda ordet radialtätning som nästan bara ingenjörer i maskinelement förstår och får övriga kunder att se ut som fågelholar, samtidigt som dom antagligen undrar vad jag är för en udda filur.
Om dom inte redan visste att jag var en udda filur.