Packboxar utgående axel?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ofta, väldigt ofta är det ett överflöd av kedjesmörj som kladdar av sig.
Ja, skojar du.

Att denna hysteri inte har lagt sig ännu fast O/X-ringskedjorna har funnits i 30 år.

Kedjesmörjan behövs bara som rostskydd. Och räcker med en gång per säsong (iaf för mig) om man inte gör som britterna som verkar älska att köra i saltväglag.

Min kedja är i princip torr. Fungerar ypperligt och inget slitage.
Eilert: -jamen friktionen mot drevet då??
Jag: Finns ingen, rullarna snurrar med drevet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, skojar du.

Att denna hysteri inte har lagt sig ännu fast O/X-ringskedjorna har funnits i 30 år.

Kedjesmörjan behövs bara som rostskydd. Och räcker med en gång per säsong (iaf för mig) om man inte gör som britterna som verkar älska att köra i saltväglag.

Det är en uppfattning.
Jag avskyr när det går rått.
Förstår inte hur du får det att funka men jag kan inte köra så, skär i märg och ben.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand
Vad är det för hoj, en ny R1a?

Inte för att vara en fi - - a, ? men har väldigt svårt för stunden att tro det är något läckage.

Men det förvånar mig inte om Yamaha har bytt leverantör och tätningarna är sämre.
Allt är ju sämre sedan Tunberg dök upp

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är en uppfattning.
Jag avskyr när det går rått.
Förstår inte hur du får det att funka men jag kan inte köra så, skär i märg och ben.
Jag hade också svårt innan jag förstod hur det fungerade och smörjde vart 10e mil, var helt besatt.

Sen är det inte optimalt att beskriva något över ett forum men kedjan är väl inte snustorr, men kör man typ aldrig i regn heller så förblir den fin.
Sen är jag den person som hellre sprayar på lite vax hellre än olja.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ofta, väldigt ofta är det ett överflöd av kedjesmörj som kladdar av sig.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är mycket sannolikt att detta handlar om kedjesmörja som dels smetar runt främre drevet och utgående axel, dels rinner nedför fästet till sidostödet och själva sidostödet. Det skadar inte att med jämna mellanrum ta bort täckkåpan utanför främre drevet och sedan torka rent med t.ex. trasa och WD40.

Men...

Med tanke på vilken hoj du har så lägger jag ändå in en liten varning. Jag vet inte hur det ligger till på årsmodell 2022, men dom två sista R1'orna jag hade (2012 och 2015) levererades ur rack med en kedja spänd som en pianosträng. Förmodligen på grund av någon punschig advokats ide om att detta i alla fall inte kan orsaka en alldeles för slack kedja som rappar innan första service, ett scenario som tydligen bedöms som farligt jämfört med att åka omkring med en kedja som är alltför spänd.

En vettig handlare som gör en vettig leveransservice ställer naturligtvis in ett vettigt kedjeslack. Men jag vet att det finns handlare runt om i Sverige såväl som övriga världen som skiter fullständigt i detta. Riv racken och leverera hojen direkt, typ...

Det finns därför R1'or runt om i landet (och övriga världen) som har kört noll till hundra mil med djävulskt överspända kedjor, vilket orsakar ett onödigt slitage på kedja och drev men också på utgående axels lager och tätning.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, skojar du.

Ändå köper folk värdelösa produkter som denna!

Vår bodensare gjorde väl ett prov där det visade sig vad som hände med kedjan utan smörjning! :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är mycket sannolikt att detta handlar om kedjesmörja som dels smetar runt främre drevet och utgående axel, dels rinner nedför fästet till sidostödet och själva sidostödet. Det skadar inte att med jämna mellanrum ta bort täckkåpan utanför främre drevet och sedan torka rent med t.ex. trasa och WD40.

Men...

Med tanke på vilken hoj du har så lägger jag ändå in en liten varning. Jag vet inte hur det ligger till på årsmodell 2022, men dom två sista R1'orna jag hade (2012 och 2015) levererades ur rack med en kedja spänd som en pianosträng. Förmodligen på grund av någon punschig advokats ide om att detta i alla fall inte kan orsaka en alldeles för slack kedja som rappar innan första service, ett scenario som tydligen bedöms som farligt jämfört med att åka omkring med en kedja som är alltför spänd.

En vettig handlare som gör en vettig leveransservice ställer naturligtvis in ett vettigt kedjeslack. Men jag vet att det finns handlare runt om i Sverige såväl som övriga världen som skiter fullständigt i detta. Riv racken och leverera hojen direkt, typ...

Det finns därför R1'or runt om i landet (och övriga världen) som har kört noll till hundra mil med djävulskt överspända kedjor, vilket orsakar ett onödigt slitage på kedja och drev men också på utgående axels lager och tätning.
Det kan räcka med att lämna in hojen för service á 11 500 på namnkunnig märkesverkstad med flång nytt drivpaket och korrekt justerat slack, för att sen få tillbaka den med en spänning tillräcklig för e-strängen på själve Paganinis violin.

När regnet gjort sitt och den externa smörjan spolats bort kommer ett rungande i hela hojen, mellan Hjo och Jkpg, med +30 mil hem och inga verktyg. Som att köra på de räfflade linjerna som ska väcka sömntutor vid ratten.

Där gick några tusen till. Men de har blanka hojar on display, mest röda.

Ja, exemplet gällde inte Yamaha. Kanske framgick.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Men...

Min kedja var rätt spänd från tillverkaren men en instruktör på en SMC-kurs för 22 år sedan tyckte jag skulle spänna den då den såg slack ut.
Det förstörde nållagret i svingen. :fakta
Så när det kommenteras om slack kedja berättar jag den historien och förklarar att jag inte tänker göra om misstaget.

Vad gäller TS så behövs det många mil eller alldeles för mycket smörja för att det ska rinna ner är min erfarenhet. Jag skulle jag kolla kedjespänningen och sedan göra rent runt utgående drev. Är det fullt med kedjeolja är det lugnare än att för spänd kedja förstört packboxen.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Helt jävla OT men ändå:
Skulle köra KNIX på en liten gocartbana, alla cyklar skulle "besiktas" av kunnig personal innan utsläpp.
Det lutade nerför vid besiktningen.

Stannade Ducken med ettan i och släppte ut kopplingen vilket då gör att cykeln bromsas av bakhjul/kedja (för de som inte vet)

-"Den där kedjan är alldeles för spänd, den får du inte köra med, röt (besiktningsmannen"
- Men om du känner på slacket ovanför svingen kanske, replikerade jag.
- Det spelar ju ingen roll, det är ju samma kedja, sa X-perten.
- Kan du mycket om motorcyklar sa jag, la i friläget så kedjan slackade under svingen?

Svart blick, jag log och körde ut på banan.

True story Tuvängen.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ändå köper folk värdelösa produkter som denna!

Vår bodensare gjorde väl ett prov där det visade sig vad som hände med kedjan utan smörjning! :hihi
Vet inte vilket prov du menar. Var det en ikke o-ringskedja?

Oavsett, så finns det säkert stolpskott som kör runt med o/x-ringkedjaa spänd som en fiolsträng utan att smörja. Sen när den smäller av tror de att det berodde på att de inte smörjt på gegga var 10e mil för 500kr burken.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Helt jävla OT men ändå:
Skulle köra KNIX på en liten gocartbana, alla cyklar skulle "besiktas" av kunnig personal innan utsläpp.
Det lutade nerför vid besiktningen.

Stannade Ducken med ettan i och släppte ut kopplingen vilket då gör att cykeln bromsas av bakhjul/kedja (för de som inte vet)

-"Den där kedjan är alldeles för spänd, den får du inte köra med, röt (besiktningsmannen"
- Men om du känner på slacket ovanför svingen kanske, replikerade jag.
- Det spelar ju ingen roll, det är ju samma kedja, sa X-perten.
- Kan du mycket om motorcyklar sa jag, la i friläget så kedjan slackade under svingen?

Svart blick, jag log och körde ut på banan.

True story Tuvängen.
Och det är just därför vi på SMC försöker jobba bort sådana här åsikter, vi pratar mycket om det internt. SMC-instruktörer är precis som alla andra människor just bara människor, och kan vara både mer eller mindre lämpade att kontrollera hojar.

När jag kontrollerar hojar inför en kursdag ser jag ffa efter om kedjan är onormalt tight eller slapp. Ofta står det ju på svingen hur kedjan ska kontrolleras, om inte annat så uppmanar jag deltagaren att kika i sin instruktionsbok, men en stenhård alt hängande i backen kedja är ju uppenbar, och då undersöker jag vidare.

SMC "besiktigar" inga motorcyklar, vi utför en kontroll, i ett enda syfte, deltagarens säkerhet på banan. En bra bit över 200 kommer deltagare upp i i slutet på rakan på Gelleråsen, och sen ska det bromsas ned så man klarar Trösen. SMC vill inte mästra, ska inte göra det. Undantag finns tyvärr.

Jag har inte varit funktionär mer än några år, men två hojar med lösa bromsok fram (däckbyte), en med gasvajer i kläm, flera med däck som inte har något mönster alls, flera med mindre en än mm kvar på bromsbelägg fram är sådant jag stött på hittills. Vi försöker alltid hjälpa deltagaren så han eller hon kan genomföra kursen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och det är just därför vi på SMC försöker jobba bort sådana här åsikter, vi pratar mycket om det internt. SMC-instruktörer är precis som alla andra människor just bara människor, och kan vara både mer eller mindre lämpade att kontrollera hojar.

När jag kontrollerar hojar inför en kursdag ser jag ffa efter om kedjan är onormalt tight eller slapp. Ofta står det ju på svingen hur kedjan ska kontrolleras, om inte annat så uppmanar jag deltagaren att kika i sin instruktionsbok, men en stenhård alt hängande i backen kedja är ju uppenbar, och då undersöker jag vidare.

SMC "besiktigar" inga motorcyklar, vi utför en kontroll, i ett enda syfte, deltagarens säkerhet på banan. En bra bit över 200 kommer deltagare upp i i slutet på rakan på Gelleråsen, och sen ska det bromsas ned så man klarar Trösen. SMC vill inte mästra, ska inte göra det. Undantag finns tyvärr.

Jag har inte varit funktionär mer än några år, men två hojar med lösa bromsok fram (däckbyte), en med gasvajer i kläm, flera med däck som inte har något mönster alls, flera med mindre en än mm kvar på bromsbelägg fram är sådant jag stött på hittills. Vi försöker alltid hjälpa deltagaren så han eller hon kan genomföra kursen.
Ta det inte fel men på senaste kursen med SMC så var kedjan slapp men jag berättade en 22 år gammal historia och att jag lär mig av erfarenhet.:fakta :tummenupp :krama

Sann historia som det heter på gammaldags svenska! :hihi

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ta det inte fel men på senaste kursen med SMC så var kedjan slapp men jag berättade en 22 år gammal historia och att jag lär mig av erfarenhet.:fakta :tummenupp :krama

Sann historia som det heter på gammaldags svenska! :hihi
Som sagt, SMC är inte perfekta - och just detta med kontrollerna är något vi verkligen behöver jobba på! :)

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Visst är det viktigt med kontroll av fordon som ska ge sig ut på banåka men lite tekniska grundkunskaper och framför allt lite trevligt bemötande är ju alltid på sin plats, det är ju ingen militärkolonn..

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka