Packboxar utgående axel?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Ja, skojar du.

Att denna hysteri inte har lagt sig ännu fast O/X-ringskedjorna har funnits i 30 år.

Kedjesmörjan behövs bara som rostskydd. Och räcker med en gång per säsong (iaf för mig) om man inte gör som britterna som verkar älska att köra i saltväglag.

Min kedja är i princip torr. Fungerar ypperligt och inget slitage.
Eilert: -jamen friktionen mot drevet då??
Jag: Finns ingen, rullarna snurrar med drevet
Hur smörjer du insidan på rullarna?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Vad är det för hoj, en ny R1a?

Inte för att vara en fi - - a, ? men har väldigt svårt för stunden att tro det är något läckage.

Men det förvånar mig inte om Yamaha har bytt leverantör och tätningarna är sämre.
Allt är ju sämre sedan Tunberg dök upp
Ska se till att ta en bild, återkommer ?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hur smörjer du insidan på rullarna?
Kedjan smörjs när jag efter körning haft hojen på depå stödet o först rengjort den o sen smörjt insidan efter drevet fram, o översidan vid bakre drev och sen kört en liten sväng, om det gav svar på frågan ( osäker på rullarna som uttryck)
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Kedjan smörjs när jag efter körning haft hojen på depå stödet o först rengjort den o sen smörjt insidan efter drevet fram, o översidan vid bakre drev och sen kört en liten sväng, om det gav svar på frågan ( osäker på rullarna som uttryck)
Ursäkta, såg rullarna nu. Men, ja, chainwax o oljespray..används.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ursäkta, såg rullarna nu. Men, ja, chainwax o oljespray..används.
Varför mixa?
Mitt råd är att hålla dig till endera. Kan t o m förklara om du har onormalt mycket mjukt, rinnande klägg.

Min erfarenhet är att när man precis rengjort kedjan, med t ex lampolja eller wd40 o dyl, då är det lögn att få något som helst att häfta vid.

Kör en rejäl runda, tills det börjar kännas jobbigt och smörj sen.

Misstänker att det du nogsamt applicerar sitter bakom drevkåpan alltihop.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är mycket sannolikt att detta handlar om kedjesmörja som dels smetar runt främre drevet och utgående axel, dels rinner nedför fästet till sidostödet och själva sidostödet. Det skadar inte att med jämna mellanrum ta bort täckkåpan utanför främre drevet och sedan torka rent med t.ex. trasa och WD40.

Men...

Med tanke på vilken hoj du har så lägger jag ändå in en liten varning. Jag vet inte hur det ligger till på årsmodell 2022, men dom två sista R1'orna jag hade (2012 och 2015) levererades ur rack med en kedja spänd som en pianosträng. Förmodligen på grund av någon punschig advokats ide om att detta i alla fall inte kan orsaka en alldeles för slack kedja som rappar innan första service, ett scenario som tydligen bedöms som farligt jämfört med att åka omkring med en kedja som är alltför spänd.

En vettig handlare som gör en vettig leveransservice ställer naturligtvis in ett vettigt kedjeslack. Men jag vet att det finns handlare runt om i Sverige såväl som övriga världen som skiter fullständigt i detta. Riv racken och leverera hojen direkt, typ...

Det finns därför R1'or runt om i landet (och övriga världen) som har kört noll till hundra mil med djävulskt överspända kedjor, vilket orsakar ett onödigt slitage på kedja och drev men också på utgående axels lager och tätning.


När förlikade du dig med packboxarna? I plural dessutom. :crash
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
När förlikade du dig med packboxarna? I plural dessutom. :crash
Det har jag inte, och därav tråden. Vet inte hur det ser ut, om en, flera lr på vilka sätt de benämns.
Hört att det inte är ovanligt, och har inte kunskap om vad mer på platsen som det ser ut att blöda på annars ( kedjan?)skulle vara.
Får nya framställningar och frågor, som ger mig skäl att kika på fler vis än vad mitt första intryck gjort gällande.
Lärt mig i princip det jag kan under sista året, med hjälp av er bla, eller i mångt o mycket.

Tråkig anekdot, men farsan körde rally, älskade våra bilar, men var ofta tvungen att hänga m honom i garaget.
Fick inget göra, å blev väldigt anti mot mek, älskade dock köra(i knät o ratta på isbana) lr åka med fort.
Första hojen hade jag nästan två säsonger innan en god vän lånade den, o serva den som tack för hjälpen på 90-talet.
Reflektera knappt kring det pga ointresse ( kan verka korkat)

Intresset har väckts, dock är jag försiktig med egna initiativ, men vill fatta funktion, vilket har legat för mig på andra områden. Så jag bryr mig om säkerhet, då risk kräver det, men också tror jag förståelse ger bättre förutsättningar i körning och omdöme.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Varför mixa?
Mitt råd är att hålla dig till endera. Kan t o m förklara om du har onormalt mycket mjukt, rinnande klägg.

Min erfarenhet är att när man precis rengjort kedjan, med t ex lampolja eller wd40 o dyl, då är det lögn att få något som helst att häfta vid.

Kör en rejäl runda, tills det börjar kännas jobbigt och smörj sen.

Misstänker att det du nogsamt applicerar sitter bakom drevkåpan alltihop.
Höjer sannolikheten till att ditt resonemang kan vara förklaringen.
Lite att ta reda på, o m enkla medel, tack !
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har jag inte, och därav tråden. Vet inte hur det ser ut, om en, flera lr på vilka sätt de benämns.
Hört att det inte är ovanligt, och har inte kunskap om vad mer på platsen som det ser ut att blöda på annars ( kedjan?)skulle vara.
Får nya framställningar och frågor, som ger mig skäl att kika på fler vis än vad mitt första intryck gjort gällande.
Lärt mig i princip det jag kan under sista året, med hjälp av er bla, eller i mångt o mycket.

Tråkig anekdot, men farsan körde rally, älskade våra bilar, men var ofta tvungen att hänga m honom i garaget.
Fick inget göra, å blev väldigt anti mot mek, älskade dock köra(i knät o ratta på isbana) lr åka med fort.
Första hojen hade jag nästan två säsonger innan en god vän lånade den, o serva den som tack för hjälpen på 90-talet.
Reflektera knappt kring det pga ointresse ( kan verka korkat)

Intresset har väckts, dock är jag försiktig med egna initiativ, men vill fatta funktion, vilket har legat för mig på andra områden. Så jag bryr mig om säkerhet, då risk kräver det, men också tror jag förståelse ger bättre förutsättningar i körning och omdöme.

Du missförstår. Det var Alatalo som jag frågade om han förlikat sig med packboxar eftersom tätningen som nästan alla kallar packbox heter egentligen radialtätning. Och just Alatalo brukar vara den på forumet som läxar upp de på forumet som vågar sig på att kalla det för packbox.
Dessutom på utgående axel sitter det bara en sådan.

Packbox är en äldre typ av axeltätning, alternativt en låda där man förvarar sin packning på hojen. Ibland av aluminium, alukoffert.

Och andra sidan så om du går in till en svensk mc-handlare och ber att få köpa en radialtätning till utgående axeln så kommer dom se ut som fågelholkar när dom tittar på dig.
När dom så småningom fattar vilken tätning du menar så kommer dom säga: - Jaså du menar en packbox!?

Samma sak om du vill köpa en woodrufkil till svänghjulet så kommer dom säga, Jaså du menar en krysskil. Men krysskil är ett helt annat maskinelement.

Eller när Blueridge vill köpa en skruv av större dimensioner...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis. Jag har aldrig förstått vitsen med trådar om packboxar, eller varför någon ens skulle vilja byta ut en packbox som läcker. Den går ju att reparera…! Tätningssnöre finns ju i varje liten byhåla och på varje bensinmack som erbjuder rak pennsylvaniaolja, Carborundum över disk och rundsmörjning av hela bilen.

Packboxar kan också vara sådana där stora aluminiumlådor från Touratech som sitter baktill på de flesta forummedlemmars hojar (det här är sporthoj punkt komm vettu, här diskuteras reflexvästar, långtouring och könsneutrala saker, absolut inte wheelies, bombarrepor och R1’or). I vilket fall som, en läckande sådan packbox kan få förödande konsekvenser med handskar och regnkläder som flyger mot andra trafikanter.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top