Packboxar utgående axel?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ändå köper folk värdelösa produkter som denna!

Vår bodensare gjorde väl ett prov där det visade sig vad som hände med kedjan utan smörjning! :hihi
Ja, det gick ju faktiskt bra tycker jag.
Så jag kör helt på det, smörjer med någon olja (typ motorolja) efter tvätt och innan jag ställer av den för vintern.
Tycker att det funkar utmärkt, och är noga med att påpeka att verkstaden INTE får smörja kedjan när dom servar den, för dom grisar ner så jäkligt.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Ja, det gick ju faktiskt bra tycker jag.
Så jag kör helt på det, smörjer med någon olja (typ motorolja) efter tvätt och innan jag ställer av den för vintern.
Tycker att det funkar utmärkt, och är noga med att påpeka att verkstaden INTE får smörja kedjan när dom servar den, för dom grisar ner så jäkligt.
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand
Yläkerrassa tai alatalossa, eller ur vilka läger ordvitsar framkallas, finner poängen o tackar för klargöranden, så även jag kan förstå att dra på smilbanden, gör sig gott, äras den som äras bör, ingen prestige i att vara novis. Arenan är bekant, ej helt känd, spelet känns igen, pjäserna är vi. På olika arenor vi mötts, på andra är spelet för gallerierna - men på hemmaplan är ligan en annan, insatserna sällan höga, nivån trygg av naturen, i särklass, ändå okänd, - låter byfånen ( symboliskt uttryck, inte nån person)spela idiot, ty på den arenan är han kung. Ge sig in i den matchen för att tåla, se sig besegrad och förlorad, lurad i affekt, känna sig dum för en match som aldrig var en del av spelet, innan fasaden föll, garden som inte höll. Ups! Tappa tråden en stund, ska ner o ta foto på radial manicken o fossila överskott o torka torrt, tillbaka inom kort
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Efter att kåpan framför främre drevet skruvats loss, verkar det som överflödigt med olja kring stödet härrör från utgående axel.

Förstått att det inte är helt ovanligt med packboxar som inte håller tätt i den regionen.

Viktigt att sägas: Jag "tror" hojen läcker olja ur utgående axel, då jag inte för stunden förstått om annat kan skapa mer mängder än vad en välsmörjd kedja kan bidra till.

Är detta att betrakta som ett garantiärende, då hojen är ett år gammal, eller anses det vara förbrukningsmaterial inom ramarna för vad som kan förväntas/ tolereras?

Har precis skrivit till återförsäljaren. Jag har ofta haft hjälp av er för att utveckla min förståelse i ärenden som har med hojen att göra, och undrar nyfiket vad ni har för erfarenheter eller kunskap kring just detta nu då.
Tack på förhand
Okej! Åter till saken.
Bifogar bilder, och har med hjälp av de intryck jag tolkat, kanske varit en dramaqueen.

För stunden verkar det fullt rimligt att det inte är någon radialpackboxpackning som sprungit läck.
Visserligen fått fylla upp till nivå nyss med bortåt 250+ml olja, vilket ändå förefaller rätt rimligt, tror jag.

Däremot skrapat bort smutsiga oljerester från insidan av kåpan som täcker drevet och prylen som sitter med samma bultar innanför.

Preliminär slutsats;
Såsom beskrivits av tidigare svar, så förefaller oljan bli mer rinnig då motorn är varm, och utan katalysatorn i vägen så kan nån droppe falla efter körning.
Särskilt då jag smörjt m både wax o olja. Även smutsen som samlas i överskott, smetar fast och mättar utrymmet till förmån för att börja kladda och ge ett blötare intryck.

Om det ändå visar sig vara annat, så är den uppmärksamhet området förtjänar, tillräckligt för att kunna upptäcka något som skulle kunna hinna bli en fara för maskin, eller bihang, i tid, antar jag.

Ställde av hojen i månadsskiftet, men att utreda saken, samt med det här satans solskenet och värmen, kan mana till återfall och påställning.

Tusen tack alla ??IMG_20230904_203627.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20230904_205840.jpg
    IMG_20230904_205840.jpg
    3.9 MB · Visningar: 19
  • IMG_20230904_203016.jpg
    IMG_20230904_203016.jpg
    3.1 MB · Visningar: 20

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Svårt att säga något utifrån de bilderna, men det ser onekligen ut att vara kletigt lite överallt. Återigen - rengör med trasa och t.ex. WD40. Det måste vara kliniskt rent - även bakom främre drevet, även runt kedjeskyddet - innan du kan göra en vettig felsökning.

Men...hur ofta får du fylla på 250 ml motorolja...? Min 2015 hade en marginell oljeförbrukning jämfört med tidigare R1'or (som inte hann förbruka något alls mellan oljebytena). Det mesta av denna förbrukning smet ut genom vevhusventilationen, in i luftburken och vidare den vägen, men det vete fan om det var så mycket som 2-3 dl på tvåhundra mil...? I vilket fall som, 250 ml på sidostödet skulle vara betydligt kletigare än vad dina bilder visar...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fett från fabrik, o/x-ring håller fettet kvar i rullarna och till kedjelåset så brukar man få med en liten påse fett.
Rullarna är inte skyddade av o/x-ring, o/x-ring håller fast fettet i lagret mellan nitarna och den "hylsa" som är utanpå niten.
Rullarna sitter utanpå "hylsan" och saknar o/x-ring.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Svårt att säga något utifrån de bilderna, men det ser onekligen ut att vara kletigt lite överallt. Återigen - rengör med trasa och t.ex. WD40. Det måste vara kliniskt rent - även bakom främre drevet, även runt kedjeskyddet - innan du kan göra en vettig felsökning.

Men...hur ofta får du fylla på 250 ml motorolja...? Min 2015 hade en marginell oljeförbrukning jämfört med tidigare R1'or (som inte hann förbruka något alls mellan oljebytena). Det mesta av denna förbrukning smet ut genom vevhusventilationen, in i luftburken och vidare den vägen, men det vete fan om det var så mycket som 2-3 dl på tvåhundra mil...? I vilket fall som, 250 ml på sidostödet skulle vara betydligt kletigare än vad dina bilder visar...
Den har gått 400 mil sedan 1000 mila, insåg jag, och jag har nån bandag inkluderad. I perspektiv framstår åtgången rimlig, då det är besvärligt att kolla nivå själv, vilket jag ändå varit vid tillfällen nån skvätt åkt i. Första gången denna mängd, o m ml graderad flaska o smal pip är det mindre mängder än vad jag fantiserar om, då farhågor na satt griller i skallen. Utan att ta ngt för givet, avser jag fortsätta göra rent o precis som nämnts, inte missa spåret på övre delen som kedjan verkar följa mellan dreven.
Stödet ser rent ut för den har varit lätt att torka av emellanåt.

Något larvig kan jag inte låta bli att känna mig, med all rätt, när jag reflekterar över hur psyket spekulerar, - som när launchcontrol på( strippen), startvarv, oljelampan lyser, stage tänd, och o tanken när granen tänder
- Det är nog fel på lampan, skit i det!
kopplat till
- det här m bakhjulsåka är onödigt, oljan kan hamna utanför pumpen o då skär motorn. ( för att jag inte kan, förstås)
Något affektstyrd, liksom-
Ehh, nu verkar jag nog konstig, tänker jag, när jag inser vad jag precis skrivit...äh,skit i det.. fördomsfritt forum ???
 

Bifogat

  • IMG_20230220_201921.jpg
    IMG_20230220_201921.jpg
    236.9 KB · Visningar: 10

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det har jag inte, och därav tråden. Vet inte hur det ser ut, om en, flera lr på vilka sätt de benämns.
Hört att det inte är ovanligt, och har inte kunskap om vad mer på platsen som det ser ut att blöda på annars ( kedjan?)skulle vara.
Får nya framställningar och frågor, som ger mig skäl att kika på fler vis än vad mitt första intryck gjort gällande.
Lärt mig i princip det jag kan under sista året, med hjälp av er bla, eller i mångt o mycket.

Tråkig anekdot, men farsan körde rally, älskade våra bilar, men var ofta tvungen att hänga m honom i garaget.
Fick inget göra, å blev väldigt anti mot mek, älskade dock köra(i knät o ratta på isbana) lr åka med fort.
Första hojen hade jag nästan två säsonger innan en god vän lånade den, o serva den som tack för hjälpen på 90-talet.
Reflektera knappt kring det pga ointresse ( kan verka korkat)

Intresset har väckts, dock är jag försiktig med egna initiativ, men vill fatta funktion, vilket har legat för mig på andra områden. Så jag bryr mig om säkerhet, då risk kräver det, men också tror jag förståelse ger bättre förutsättningar i körning och omdöme.
Jag har haft ca 30 talet mc o kört mängder år med cross/enduro motard och lagat massor med saker men trotts alla timmar o mil har jag aldrig bytt en pbox på utgående axel. För mycket smörja på kedjan garanterat..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den har gått 400 mil sedan 1000 mila, insåg jag, och jag har nån bandag inkluderad.

Jag skulle inte påstå att oljeförbrukning 250 ml på 400 mil inklusive bandag är mycket. Jag har i och för sig aldrig kört någon av mina R1'or så långt på samma olja. Jag bytte olja med 200-250 mils intervall. Ingen av mina "vanliga" radfyror eller första generationen crossplejn ändrade oljenivå under detta intervall. På andra generationen crossplejn kunde man dock ana en marginell minskning under detta intervall. Men - man måste se till att vara 100% anal vid kontroll av oljenivå, med hojen uppallad på exakt samma sätt och med motorn vid exakt samma temperatur varje gång.

Det finns naturliga orsaker till en viss oljeförbrukning. En av de stora grejerna med andra generationen crossplejn är friktionsminskningen jämfört med tidigare motorer. Ett flertal komponenter är avsiktligt konstruerade med ett större spel. Även om detta (naturligtvis) inte leder till minskad kompression eller ökad leak down från förbränningsrummen så verkar det resultera i en viss oljeförbrukning.

Vevhusventilationen och AIS-systemet är dessutom mindre restriktiva jämfört med tidigare motorer och det finns ganska mycket dokumenterat om att mer olja faktiskt smiter ut i luftburk och avgassystem jämfört med tidigare motorer. Detta kan bita tillbaka på de som av gammal hävd överfyller oljenivån, eftersom motorn spottar ur sig överskottet tämligen omgående.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej! Åter till saken.
Bifogar bilder, och har med hjälp av de intryck jag tolkat, kanske varit en dramaqueen.

För stunden verkar det fullt rimligt att det inte är någon radialpackboxpackning som sprungit läck.
Visserligen fått fylla upp till nivå nyss med bortåt 250+ml olja, vilket ändå förefaller rätt rimligt, tror jag.

Däremot skrapat bort smutsiga oljerester från insidan av kåpan som täcker drevet och prylen som sitter med samma bultar innanför.

Preliminär slutsats;
Såsom beskrivits av tidigare svar, så förefaller oljan bli mer rinnig då motorn är varm, och utan katalysatorn i vägen så kan nån droppe falla efter körning.
Särskilt då jag smörjt m både wax o olja. Även smutsen som samlas i överskott, smetar fast och mättar utrymmet till förmån för att börja kladda och ge ett blötare intryck.

Om det ändå visar sig vara annat, så är den uppmärksamhet området förtjänar, tillräckligt för att kunna upptäcka något som skulle kunna hinna bli en fara för maskin, eller bihang, i tid, antar jag.

Ställde av hojen i månadsskiftet, men att utreda saken, samt med det här satans solskenet och värmen, kan mana till återfall och påställning.

Tusen tack alla ??View attachment 489216

radialpackboxpackning!?
Nu fick jag kortslutning på hjärnkontoret. ??
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag skulle inte påstå att oljeförbrukning 250 ml på 400 mil inklusive bandag är mycket. Jag har i och för sig aldrig kört någon av mina R1'or så långt på samma olja. Jag bytte olja med 200-250 mils intervall. Ingen av mina "vanliga" radfyror eller första generationen crossplejn ändrade oljenivå under detta intervall. På andra generationen crossplejn kunde man dock ana en marginell minskning under detta intervall. Men - man måste se till att vara 100% anal vid kontroll av oljenivå, med hojen uppallad på exakt samma sätt och med motorn vid exakt samma temperatur varje gång.

Det finns naturliga orsaker till en viss oljeförbrukning. En av de stora grejerna med andra generationen crossplejn är friktionsminskningen jämfört med tidigare motorer. Ett flertal komponenter är avsiktligt konstruerade med ett större spel. Även om detta (naturligtvis) inte leder till minskad kompression eller ökad leak down från förbränningsrummen så verkar det resultera i en viss oljeförbrukning.

Vevhusventilationen och AIS-systemet är dessutom mindre restriktiva jämfört med tidigare motorer och det finns ganska mycket dokumenterat om att mer olja faktiskt smiter ut i luftburk och avgassystem jämfört med tidigare motorer. Detta kan bita tillbaka på de som av gammal hävd överfyller oljenivån, eftersom motorn spottar ur sig överskottet tämligen omgående.
Tack för den uppdateringen ?⭐
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Uppdatering o avrundas:
Med goda skäl ställdes hojen på under ett par dagar för att köras och avläsa olja och ev läckage.
Påstod att jag skulle rengöra grundligt innan.
Asså! Det tar ju tid o är svårt, så hjälpligt ändå.

Ca 40-50 mil och varierad körning gav inga nya skäl till oro. Fan va roligt det är att köra denna maskin, tror tom att jag kommer våga ändra till raceväxlat i framtiden.

Radialtätning kring utgående axel har jag oförtjänt trott mindre bra om.
Mängden smörja (kedjan)förefaller desto mer ha varit det som kladdat.

Tack för support, balans i omdöme och praktiskt handhavande är något jag fått en skvätt mer av.
 

Bifogat

  • IMG_20230825_011114.jpg
    IMG_20230825_011114.jpg
    1.4 MB · Visningar: 6

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tillägg kring garanti
Mitt mail till återförsäljaren hade lagt sig i skräpposten, och fick idag återkoppling från killen som servade hojen.

Radialtätning, också kallad packbox av servicekillen ?
är något som ingår i tvåårsgarantin.
Då hojen ställdes på april för ett drygt år sen, fann han det lämpligt att ta hem delar ifall det skulle visa sig att det ändå läckte.
Lämpligen skulle hojen köras för att sedan ställas på tomgång på sidostödet.
All olja mot den sidan som utgående axel sitter efter körning skulle förtydliga bedömningen.
Tacksamt, för att även bemötandet därifrån var gott.
Allt gott
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top