packboxbyte i gpz 750 framgaffel

widda

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Ort
Arboga
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -85
Hur byter man packboxar i framgaffeln på en Kawasaki GPZ 750 från -85? Är det nån som har läpliga sidor från någon intsruktionsbok att maila, eller vet om det finnns nånstans på nätet?
Är det värt 1000 spänn att lämna in eller ska man göra det själv?
/Widda
 
Last edited:

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
widda skrev:
100814 Hur byter man packboxar i framgaffeln på en Kawasaki GPZ 750 från -85? Är det nån som har läpliga sidor från någon intsruktionsbok att maila, eller vet om det finnns nånstans på nätet?
Är det värt 1000 spänn att lämna in eller ska man göra det själv?
/Widda
Lyfter tråden.
Håller på med tätningsbyte på min gpz 900 och jag ska även byta bushings (tror jag att det hette).
Så jag ska dela på inner och ytterben.
Men hur hårt törs jag ta i och rycka för att få loss tätningen när dammskydd, låsfjäder och bricka är bortplockad, kan jag förstöra något för den sitter som fan och jag har även värmt med luftpicka.
(Tyckte det var bäst att fortsätta i en korrekt tråd CPMS:) )
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
leffeny skrev:
2336460 Lyfter tråden.
Håller på med tätningsbyte på min gpz 900 och jag ska även byta bushings (tror jag att det hette).
Så jag ska dela på inner och ytterben.
Men hur hårt törs jag ta i och rycka för att få loss tätningen när dammskydd, låsfjäder och bricka är bortplockad, kan jag förstöra något för den sitter som fan och jag har även värmt med luftpicka.
(Tyckte det var bäst att fortsätta i en korrekt tråd CPMS:) )


Undrar om Vidda fick ihop det för 3 (!!) år sen? :rolleyes:
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
leffeny skrev:
2336527 Ja!
Det haglade ju inte in svar på hans fråga direkt:rolleyes:

Hehehe, nä men då jag bytt packboxar så har de också suttit och man rycker och rycker och rycker..funderar..går nått sönder nu :näsblod ..fortsätter lite till och plötsligt så lossnar det.. Tackar han där uppe för hjälpen.
Som i reklamen *Plötsligt händer det...* :yoparty
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
DaPirate skrev:
2336539 Hehehe, nä men då jag bytt packboxar så har de också suttit och man rycker och rycker och rycker..funderar..går nått sönder nu :näsblod ..fortsätter lite till och plötsligt så lossnar det.. Tackar han där uppe för hjälpen.
Som i reklamen *Plötsligt händer det...* :yoparty
Oki då kör vi på lite tuffare (i morgon)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
leffeny skrev:
2336565 Oki då kör vi på lite tuffare (i morgon)

Jepp, eller om du väntar på nått inlägg från nån som gjort packboxbyte på just en GPZ900. Det finns säkert en del här på Sporthoj, men de kanske är lite på lyset :fyllisar just nu. Lycka till i vilket fall! :)
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Bussningarna kan nog skadas men du har ju inte så mycket att välja på för gaffeln ska ju renoveras.

Man skulle kunna tillverka en krok till en slagavdragare eller kanske ta ett stämjärn och ta ur tätningen utan att dela gaffeln men ska man byta bussningar kan jag inte se något annat sätt än att värma och rycka.

Det ska nog mycket till för att skada gaffeln så den blir obrukbar.

(fick du mailet?)
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2336741 Bussningarna kan nog skadas men du har ju inte så mycket att välja på för gaffeln ska ju renoveras.

Man skulle kunna tillverka en krok till en slagavdragare eller kanske ta ett stämjärn och ta ur tätningen utan att dela gaffeln men ska man byta bussningar kan jag inte se något annat sätt än att värma och rycka.

Det ska nog mycket till för att skada gaffeln så den blir obrukbar.

(fick du mailet?)
Verkar inte som det har kommit in nåt mail:rolleyes: Jag var tvungen att gå och lägga mej, ögonen gick i :3freak kors men idag tar jag nya tag.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2336741 Bussningarna kan nog skadas men du har ju inte så mycket att välja på för gaffeln ska ju renoveras.

Man skulle kunna tillverka en krok till en slagavdragare eller kanske ta ett stämjärn och ta ur tätningen utan att dela gaffeln men ska man byta bussningar kan jag inte se något annat sätt än att värma och rycka.

Det ska nog mycket till för att skada gaffeln så den blir obrukbar.

(fick du mailet?)
Jadå det fick jag.
Igår så fick jag isär gaffeln och det var bara lite våld som behövdes, nu väntar jag på att mina bushings ska komma hem. Det känns som att det är lika bra att byta dom när man ändå håller på. Däremot är dämparbottenhylsan på ena gaffelbenet skadad men jag tror inte att det har så stor betydelse (eller) Bifogar lite bilder, även en på min skrapade bromsoljekopp.
 

Bifogat

  • PICT0010.JPG
    PICT0010.JPG
    51.4 KB · Visningar: 100
  • PICT0011.JPG
    PICT0011.JPG
    52.4 KB · Visningar: 93
  • PICT0012.JPG
    PICT0012.JPG
    52.5 KB · Visningar: 77
  • PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    51.3 KB · Visningar: 82

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2339363 Jadå det fick jag.
Igår så fick jag isär gaffeln och det var bara lite våld som behövdes, nu väntar jag på att mina bushings ska komma hem. Det känns som att det är lika bra att byta dom när man ändå håller på.
:tummenupp Det gick ju bra till slut.
leffeny skrev:
Däremot är dämparbottenhylsan på ena gaffelbenet skadad men jag tror inte att det har så stor betydelse (eller) Bifogar lite bilder,
Nja, se till att den plana sidan är plan. Det är anliggningsytan för vågfjäderbrickorna. (om jag kommer ihåg rätt)
Försök fixa till andra sidan också så jacken inte har några utstående delar ska det nog fungera.

leffeny skrev:
...även en på min skrapade bromsoljekopp.
Den borde gå att fixa, kanske det behövs ett nytt lock men det går att få tag i.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top