Packboxbyte på DTR

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Då var det då dags att byta packboxar eftersom den ena läcker. :(

Har köpt P-BOX FRAMGAFFEL 41-53-10.5mm art.nr 13-118 från Lelles för 87:- samt framgaffelolja.
Är det de enda jag behöver köpa nytt, eller finns det någon "inre" packbox? För den som läcker och är trasig ser likadan ut som den som jag köpte. ^
Har ingen större koll på sådan här eftersom jag är ny i branschen. :p

En enkel guide på hur man går tillväga skulle också uppskattas, för man vill ju inte "lära av sina misstag". Jag vill lära utan att göra misstag! :D

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Tjet skrev:
Då var det då dags att byta packboxar eftersom den ena läcker. :(

Har köpt P-BOX FRAMGAFFEL 41-53-10.5mm art.nr 13-118 från Lelles för 87:- samt framgaffelolja.
Är det de enda jag behöver köpa nytt, eller finns det någon "inre" packbox? För den som läcker och är trasig ser likadan ut som den som jag köpte. ^

En enkel guide på hur man går tillväga skulle också uppskattas, för man vill ju inte "lära av sina misstag". Jag vill lära utan att göra misstag! :D

Nej, finns ingen innre packbox.

Bytte på en Af1:a för första gången förra veckan.. är inte spec svårt.. Är bara att skruva isär.. man ser ju hur det hela sitter ihop som..

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Tjet skrev:

Det finns bara en packbox i varje gaffelben, fast det brukar sitta någon slags "smuttsavskrapare" ovanpå packboxen. Det är bara och plocka bort, tömma och ta isär dem men var försiktig så du inte repar gaffelbenen för då lär det läcka igen. På min nsr var det inte svårt iallafall förutom att själva packboxarna satt ganska hårt. Du ska också ha monteringsfett inuti packboxen när du trycker i de inre gaffelbenen. Sen är det bara att montera ihop dem och fylla i olja.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Larco skrev:
Du ska också ha monteringsfett inuti packboxen när du trycker i de inre gaffelbenen. Sen är det bara att montera ihop dem och fylla i olja.

Okaj! Är det jättenoga att det måste vara monteringsfett? Vi hade visst bara något specialfett som man skall ha till bromsarna på bilen. Må det fungera? :kocko

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Tjet skrev:
Okaj! Är det jättenoga att det måste vara monteringsfett? Vi hade visst bara något specialfett som man skall ha till bromsarna på bilen. Må det fungera? :kocko

Kan jag tyvärr inte svara på men för mig följde det med en liten förpackning fett tillsammans med packboxarna. Fick du inte med nåt?

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Det ska följa med en litten påse med fett som du ska ha på.

Det är inte så svårt att byta p- boxarna. Om det ser ut som på min LC så äe det litte pilligt och man skulle vilja ha en tredje hand om man är själv :tungan men det går med två också.

Taisär det försigtigt så du ser villken årdning delarna ska sitta i. Var med när fjädsern vill trycka isär grejorna :tummenupp

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Äh fan. Jävla Lellesmc-skit. Dom skickade fel packboxar. Den ena var större än gaffelbenet, och så skall det väl knappast vara? Men avskraparen passade.

Sen så satt det en uppochner-vänd hylsa som skall skruvas upp med en stor 6 eller 12-tandad insektsnyckel för att kunna dra ut benet så man kan få ut själva packboxen.

Får se vad dom säger på Yamaha-center nån gång i veckan. :7peta

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...