Packboxbyte på en R1:a

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
jiwe skrev:
Ring vid 8,00-8,30 (läs tidigast 8,30)

Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
MrGooFy skrev:
Det låter bra för då sover jag som en stock. :D
Marcus ska jobba imorgon så jag tänkte att vi kikar upp efter han har jobbat. Har du någon senaste tid när du inte är hemma??

Du har PM.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ravetrancer skrev:
freppa: förklara hur man gör, jag bytte fjädrar till öhlins nyligen och då var man tvungen att använda ett specialverktyg, det gick bra för jag fixade ett hemma i garaget......men hur gör du???

Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
Freppa skrev:
Det är en annan sak om du skall byta fjädern. Då MÅSTE du ha specialverktyget för att komprimera orginalfjädern, skruva upp bulten som släpper toppen och sedan ta bort fjädern. Detta funkar bara om du inte är intresserad av att fippla med innanmätet i form av fjäder, damping rod osv, utan enbart sära på benen och fippla med packbox och andra detaljer.

Ska se om jag hittar en microfish så skall jag rita lite. Återkommer i ämnet.

Fegis, vad är det för fel på två styck dorn med slipade uttag eller rent av två skruvmejslar ?? :p
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
Freppa skrev:
Äh, det är manligare att svetsa fast ett stag i fjädern och komprimera den. Ger den där extra fastheten i godset :D

Då blir det precis så stumt och fint som det skall vara. ;)

Skämt åtsido, jag har en ring som passar över toppmuttern med två gängade pinnar i som skruvas in i hylsan. Sätter man då gaffelbenet i ett skruvstäd kan man ta två små spännband till hjälp att dra ner hylsan så man får in ett bleck mellan hylsan och muttern, tar bort muttern och sedan släpper man försiktigt och vips så kan fjäder och andra delar plockas ut. Omvänt gäller naturligtvis vid montering.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Jag vill bara tacka för all hjälp jag har fått.

Ett extra stort tack till Freppa för telefonkonferans och till Jiwe för hjälp med allt det andra, jag hade aldrig klarat det utan dig. Tack till McB med för bilframförandet och mekhjälp.

OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Total mektid 6,5h minus en kafferast.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MrGooFy skrev:
OBS!!!
Drivpaketsbyte är ett inlämningsjobb!!! På något sätt lyckades vi få det att ta längre tid att byta drivpaketet än att byta bägge packboxarna.

Äh, så snart vi fick tag på en vinkelslip så gick det ju utmärkt. Att försöka knäcka en kedja med en kedjespräckare som senare visar sig vara något annat än en kedjespräckare rekommenderas däremot inte. :D
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Ja, skillnaden är inte så stor men det underlättar enormt om man har ett sånt där delat verktyg.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jaja, det heter ju så. Slår vad om att den ölen är inuti dig! Jävla arbetarklass!!!! :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top