packboxen sönder IGEN - CBR600F1

Erkett

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR600F
Hej, eftersom att jag inte har så mycket tidigare erfarenhet om motorcyklar på grund av att jag tog kortet i höstas tänkte jag fråga er här på Sporthoj angående mina packboxar. :)

I höstas upptäckte jag till min förvåning att högra packboxen läckte som ett såll. Kom i kontakt med en MC-verkstad och åtgärdade problemet och bytte även den andra så länge allt var nedplockat. Efter bytet körde jag i några veckor innan jag ställde av den i varmgaraget under vintern. Plockade fram hojen i våras någon gång under början till mitten av april.

Till min förvåning märker jag att höger packbox har börjat ge läckage igen, dock inte lika mycket som förra gången men man kan fortfarande se en blöt "pöl" på väg ner mot bromsoket. (Bifogar bild snarast) :(

Jag undersöker problemet och kikar efter skador på dämparen. Jag ser inget men jag kan urskilja en minimal ojämnhet med fingret långt upp på dämparen. Nästan som att den inte kan ta sig ner vid t.ex. en brutal inbromsning.

Det känns underligt att just samma packbox börjar läcka. Brukar MC-verkstäder kontrollera dämparen i samma veva när de byter för att undvika onödiga kostnader eller har jag haft en brutal otur tro?

Ha en fortsatt fin kväll :)
Mvh
Erik
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
låter som gaffelbenet eventuellt är krokigt, glappar mycket eller har repor som pajade gammla och nya packboxen..
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Den största anledning till återkommande läckande packbox är en repskada på gaffelbenet. Den tätande ytan på en packbox är ytterst liten och en väldigt liten repa i kromet kan skada tätytan.

kontrollera gaffelbenet med fingrarna, dom är känsliga och exakta instrument.

En annan orsak kan vara att mekanikern har haft otur eller varit klantig när han trädde på den nya packboxen och därmed skadat den.

Lycka till.
 

Erkett

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR600F
låter som gaffelbenet eventuellt är krokigt, glappar mycket eller har repor som pajade gammla och nya packboxen..
Oj, det låter inte så bra. Det känns som att mekanikern borde ha sett det under demontering och montering.

Den största anledning till återkommande läckande packbox är en repskada på gaffelbenet. Den tätande ytan på en packbox är ytterst liten och en väldigt liten repa i kromet kan skada tätytan.

kontrollera gaffelbenet med fingrarna, dom är känsliga och exakta instrument.

En annan orsak kan vara att mekanikern har haft otur eller varit klantig när han trädde på den nya packboxen och därmed skadat den.

Lycka till.

Det existerar som sagt en minimal reva, mindre än en punk som kan kännas av vid noggrann beröring. Jag har med försiktighet filat ner märket. Vad kan jag göra nu?

Tack för era svar :)
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Man tar ett våtslippapper, 600 eller finare och lägger runt gaffelbenet, klämmer åt runt om med handen och hissar upp och ner lagom antal gånger. Runt gaffelbenet alltså.

Det kan ju finnas fler småskador, på detta vis tar man alla i ett svep.
 

Erkett

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR600F
Man tar ett våtslippapper, 600 eller finare och lägger runt gaffelbenet, klämmer åt runt om med handen och hissar upp och ner lagom antal gånger. Runt gaffelbenet alltså.
Det kan ju finnas fler småskador, på detta vis tar man alla i ett svep.

Har nämligen filat lite på skadan men det var en bra idé så får jag ev. bort resterande skador. Är det någon idé att byta packboxen igen eller ska jag inte bry mig och rulla vidare. Det läcker inte så fruktansvärt mycket som det gjorde i början...

Tack så mycket :)
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ja du, nu är det lite du själv som måste tycka något....
Jag skulle nog se till att lyfta cykeln i övre kronan så att gaffeln fjädrar ut helt, sedan skulle jag dra med våtslippapperet hela vägen mellan nedre kronan och packboxen. Med lite flyt minskar läckaget till acceptabel nivå.
Med lite lagom osis har packboxen skadats men det måste ju inte vara så. Skador som sitter under tätningen men ovanför själva packboxen kommer man ju inte åt, men den delen är ju egentligen aldrig exponerad mot omgivningen.
Tycker man att det läcker för mycket i alla fall är det ju bara att riva isär igen.
Nackdelen med fil är att det områden man filar på kan bli platt, och just där tätar ju inte boxen i så fall, det "fattas material" så att säga.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Dessa jävla packboxar, va trött man är på dom. Innan jag ställer in för vintern brukar jag försöka smörja upp dom och pumpa gaffeln upp och ner för att hålla dom smidiga under avställning. Är det helt meningslöst? En mekaniker tyckte det, i hans värld går dom sönder när dom går sönder oavsett vad man gör.
 

Erkett

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR600F
Ja du, nu är det lite du själv som måste tycka något....
Jag skulle nog se till att lyfta cykeln i övre kronan så att gaffeln fjädrar ut helt, sedan skulle jag dra med våtslippapperet hela vägen mellan nedre kronan och packboxen. Med lite flyt minskar läckaget till acceptabel nivå.
Med lite lagom osis har packboxen skadats men det måste ju inte vara så. Skador som sitter under tätningen men ovanför själva packboxen kommer man ju inte åt, men den delen är ju egentligen aldrig exponerad mot omgivningen.
Tycker man att det läcker för mycket i alla fall är det ju bara att riva isär igen.
Nackdelen med fil är att det områden man filar på kan bli platt, och just där tätar ju inte boxen i så fall, det "fattas material" så att säga.

Det låtar som ett alternativ, hoppas det fixar sig.
Inte lätt när det är svårt som jag brukar säga och framför allt inte när man är student ;)

Tack också ni andra som kommer med goda svar :)
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Varför kan ingen smart j*vel uppfinna nått som helt löser detta aber? Jag fan hatar packboxar :mad:
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft ca 35 hojar, den enda som läckte på gaffeln var en rutten Suzuki Dr650.....
Fick tips av en god vän att då & då rensa packboxen med ett bladmått för att rensa bort skräp, detta var mest på våra offroadare, men torde gälla alla hojtyper, ett bra grundtips för all mekanik är att hålla rent snyggt & välsmort. :tummenupp

(sen kan man motionera gaffeln lite under vintern genom att gunga lite på hojen..)
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ett våtslippapper runt benet är med tur rätt väg att gå, men slipa aldrig i längsled. Se till att slipa "runt" benet. Det gäller alltid då man måste fixa en yta som sedan ska tätas med packbox. :fakta
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top