Robban_C skrev:
Edit: Det finns faktiskt Permatex på sprayburk också, dyrt men bra. Lägg packningen på en gammal kartong eller nåt sånt och spraya på. Snabbt och effektivt.
Ja, jag kör ofta med spraypackning. Jämnt och fint blir det, kalas. Jag använder Loctite, heter "5020", "2050", "3020" eller ngt sådant.
Jag kan också bistå med ett exempel på vad som händer om man klantar sig med för mycket packningsrester: Jag har en XR600 som jag förvärvade förr-förra året, den hade då nyligen renoverats på verkstad och verkade vara allmänt schysst. Efter väldigt kort tid började den dra olja. MYCKET olja. "Jahapp" tänkte jag; kollade de "externa" möjligheterna, vevhusventilation (som visade sig ej gå till luftburken). Bet i den sura dolmen och rev motorn. Mätte upp ALLT runt cylindern (lopp, kolv, styrningar, ringar, ventiler, rubbet) Krysshenade cylindern, nya kolvringar, nya ventiltätningar, passade på att fräsa nya ventilsäten och så givetvis nya packningar tvärsigenom. Drog hojen mindre olja? Nej...

Jahapp, jo, kolven låg mycket riktigt inom spec, men den var väldigt glapp upptill (man mäter ju nere på skirten). "Jag köper en ny kolv och testar att byta." Sagt och gjort. När jag ändå var därinne så slog det mig att det kunde vara bra att kolla oljepumpen, det är ju torrsump så om oljepumpen inte evakuerar oljan ordentligt så kanske det inte funkar så bra... Oljepumpen ligger inom toleranserna, fine and well. "Hmm, men du... Finns det inte en sil till oljepumpen här inne?" Mycket riktigt fanns det en sil på sugsidan av pumpen, och... ...wait for it.... Den var totalt igenbeckad med gammalt packningsäckel. Så motorn som skulle gå med torrsump har i princip gått med 50-80 mm's oljenivå, tro fan att det trycks olja upp i cylindern.
Effektskillnaden efter att ha fått "riktig" torrsump var klart märkbar btw...
Anyway, se till att inte kladda för mycket. Det är faaan inte kul att felsöka sån där skit. I efterhand känner man sig bra dum i huvudet, å andra sidan har jag en mycket fint renoverad cyl/kolv/topp nu...
/J