Packning på tub?

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Två små snabba frågor:

- Packning på tub, hur mycket ska man lägga dit (typ bredd på sträng, 1mm, 2mm, ....)? Jag antar att när man väl drar cylinderna så åker väl det mesta ut utom där det finns "större" ojämnheter?

- Hur får man bäst bort den gamla packningsmassan, skrapa eller kemi?

/Uffe

Ericsson skrev:
Två små snabba frågor:

- Packning på tub, hur mycket ska man lägga dit (typ bredd på sträng, 1mm, 2mm, ....)? Jag antar att när man väl drar cylinderna så åker väl det mesta ut utom där det finns "större" ojämnheter?

- Hur får man bäst bort den gamla packningsmassan, skrapa eller kemi?

/Uffe

1. Köp en liten (så liten du hittar) korthårig roller, du ska inte lägga en sträng. Orkar du inte köpa en roller så klipp bort en bit från en tvättsvamp och dutta på packningen.

2. Jag använder en liten luftdriven slip med en skiva med små plasthår på :)
Testa thinner eller nåt annars

Ajust det glömde mängden.. Svårt att förklara, men har aldrig hört talas om någon som lagt för lite. Det ska absolut inte vara ett lager.. Så tunt och täckande som möjligt

Ett litet tillägg till ämnet:
Packningsmassa av typ Permatex (brunsvart sörja) är rätt "säker" att använda men silikongummibaserade packningsmedel har den nackdelen att det lätt blir en sträng av det man trycker ut i samband med monteringen. Förutom att det är fult på utsidan så undrar man vad som händer på insidan. Jag vill inte ha en sån sträng i en oljekanal som sen lossnar och pluggar en passage in till ett lager nånstans. Permatex känns säkrare eftersom det fäster bättre, känns mer som om det kommer att sitta kvar.
Nu ska det sägas att det aldrig har hänt mig att en sträng har lossnat och hamnat i en trång passage nånstans men det känns ändå som om risken finns.

Samma sak gäller för övrigt med gängtejp men det var ju inte det tråden gällde.

Silikongummibaserade packningsmedel kan ej tas bort med thinner, där gäller mekanisk bearbetning enligt Antons idé här ovan, Permatex (eller liknande) däremot går utmärkt att torka bort med thinner.

Och om man nu ändå vill använda silikon så finns det både bra och dåliga. En av de bättre enligt min åsikt är Biltemas High Temperature, en brunorange variant som blir relativt fast (borde minska risken att en utpressad sträng lossnar) efter härdning.
De blå och ljusorange från ex vis RTV som säljs friskt på mackarna är enligt min erfarenhet verkligen inte bra, bara ett billigt sladder. Ingen styrsel alls.
Men det finns säkert nån som har andra åsikter.

Edit: Det finns faktiskt Permatex på sprayburk också, dyrt men bra. Lägg packningen på en gammal kartong eller nåt sånt och spraya på. Snabbt och effektivt.

Avsaknas verktyg kan du ta en slipkloss med en fin smärgelduk/sandpapper med lite olja på och slipa bort packningen annars

:tummenupp

OK, rolla på !?! Det blir Ducatis original grå threebond (eller nåt sånt) som jag använder. fotpackingen är en "stålskiva" på vilken det ska sättas packningsmassa på bägge sidor. Fabriken använder ymnigt om man så säger ;-)

Ska se om jag inte hittar en sådan där plasthårsskiva till dremmeln, annars kan ju kanske silikonborttagningsmedel avändas.

/Uffe

Har vid flertalet tillfällen varit med om att fabrikanten har öst på rent absurda mängder av silikon på packningarna. Man kan iof tycka att de vet bäst men där är ingen som kan övertyga mig om att det skall behövas stora mängder packningsklet för att få tätt vid första monteringen.
Själv stryker jag på ett tunt lager som jag jobbar ut med fingrarna tills det är så tunt att det inte smetar på fingrarna utan endast känns som ett klibbigt lager.

Kan medela Robban C att jag har varit med om en motor som rasade ett ramlager då oljekanalen till det täpptes till av en silikonsträng.

Det finns ett packningslim som heter HYLOMAR ( säljs bla. på lelles) det fungerar bra som "packning på tub", gör rent med T-röd innan och lägg ett tunnt lager annars kryper överskottet in i motorn och fastnar i oljefiltret.

Robban_C skrev:
Edit: Det finns faktiskt Permatex på sprayburk också, dyrt men bra. Lägg packningen på en gammal kartong eller nåt sånt och spraya på. Snabbt och effektivt.

Ja, jag kör ofta med spraypackning. Jämnt och fint blir det, kalas. Jag använder Loctite, heter "5020", "2050", "3020" eller ngt sådant.

Jag kan också bistå med ett exempel på vad som händer om man klantar sig med för mycket packningsrester: Jag har en XR600 som jag förvärvade förr-förra året, den hade då nyligen renoverats på verkstad och verkade vara allmänt schysst. Efter väldigt kort tid började den dra olja. MYCKET olja. "Jahapp" tänkte jag; kollade de "externa" möjligheterna, vevhusventilation (som visade sig ej gå till luftburken). Bet i den sura dolmen och rev motorn. Mätte upp ALLT runt cylindern (lopp, kolv, styrningar, ringar, ventiler, rubbet) Krysshenade cylindern, nya kolvringar, nya ventiltätningar, passade på att fräsa nya ventilsäten och så givetvis nya packningar tvärsigenom. Drog hojen mindre olja? Nej... :confused: Jahapp, jo, kolven låg mycket riktigt inom spec, men den var väldigt glapp upptill (man mäter ju nere på skirten). "Jag köper en ny kolv och testar att byta." Sagt och gjort. När jag ändå var därinne så slog det mig att det kunde vara bra att kolla oljepumpen, det är ju torrsump så om oljepumpen inte evakuerar oljan ordentligt så kanske det inte funkar så bra... Oljepumpen ligger inom toleranserna, fine and well. "Hmm, men du... Finns det inte en sil till oljepumpen här inne?" Mycket riktigt fanns det en sil på sugsidan av pumpen, och... ...wait for it.... Den var totalt igenbeckad med gammalt packningsäckel. Så motorn som skulle gå med torrsump har i princip gått med 50-80 mm's oljenivå, tro fan att det trycks olja upp i cylindern.

Effektskillnaden efter att ha fått "riktig" torrsump var klart märkbar btw...

Anyway, se till att inte kladda för mycket. Det är faaan inte kul att felsöka sån där skit. I efterhand känner man sig bra dum i huvudet, å andra sidan har jag en mycket fint renoverad cyl/kolv/topp nu...

/J

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...