Packningsmaterial 0,3mm

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag har svårigheter att hitta packningsmaterial 0,3mm tjockt. Ska vara sånt där packningspapper som är lite glatt yta på.

Det är den yttre packningen till topplocket på min Honda NSR cylinder. Det närmaste jag har hittat är 0,25mm på mekonomen och 0,4mm på biltema men den som satt var 0,3mm.

Så var hittar man just 0,3mm packningsmaterial?
Gärna på norrsidan av Stockholm om någon vet någon affär som har :)

Tack på förhand!
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Vad är det för fel på original packning? Det sitter ju nån ytbelagd stålpackning org och det funkar väl? Modifierat något?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör med 0.4, när du tar ut den om ett år och mäter är den också 0.3
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sätt i 0,25. Momentdra toppen.

Kolla squish-bandet med lödtenn 2 mm tjockt.

Avståndet mellan topp och kolv alltså! Har inget exakt mått i huvudet, men neråt 1,5 mm är inga konstigheter att gå.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Varför jag inte kan köra med original packning är för att det inte är en originalcylinder :) Det är en malossi 180cc med 11mm större borr än orignal. Jag skulle kunna köra beställa en malossipackning från malossishop i italien men har ingen vidare lust med det om jag kan fixa en på egen hand.

Packningen ska bara täta längst ut runt vattenmanteln. Det sitter en o-ring inne vid kolven i ett fräst spår och jag antar att man vill att topplocket ligger dikt mot cylinderfodret för att oringen ska kunna göra sitt jobb.

Squishen har jag redan mätt och den ligger på 2,4mm vilket är väldigt mycket. Den kan jag tyvärr inte ändra med denna packning eftersom topplocket runt förbränningsrummet är just 0,3mm högre för att kompensera för packningen till vattenmanteln längst ut. Då krävs det att jag svarvar ned topplocket. Byter jag cylinderfotspackning så får jag lägre durationer och det vill jag inte heller ha... Jag ska räkna på oprimal squish och fixa den vid ett senare tillfälle.

Jag vet inte hur stor roll det spelar när det skiljer 0,05-0,1mm. Tanken slog mig att köra på 0,25 och köra pyttelite packningssilikon på båda sidorna, men det är en fullösning som jag inte tycker om.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kör med 0.4, när du tar ut den om ett år och mäter är den också 0.3
Har jag förstått rätt så har du jämfört ett beg packningsmaterial med ett obegagnat??
Jag skulle tro att 0.4mm obeg är väldigt mycket samma som 0.3mm begagnat.
Skulle det skilja något så ligger det nog helt inom tillverkningstoleranserna.
"Exakta" mått existerar inte...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kör 0,4mm och jag skulle dra på tunt med packningsklister.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Har jag förstått rätt så har du jämfört ett beg packningsmaterial med ett obegagnat??
Jag skulle tro att 0.4mm obeg är väldigt mycket samma som 0.3mm begagnat.
Skulle det skilja något så ligger det nog helt inom tillverkningstoleranserna.
"Exakta" mått existerar inte...

Ja, det är korrekt. Den använda packningen är 0,3mm. Saken är den att jag inte vet hur mycket en sån här packning komprimeras när den kläms ihop. Men tror ni att det blir bra med 0,4mm så kör jag på det.
Jag var främst orolig för att man ev. lyfter topplocket lite om man kör med en 0,4mm och att kompressionen då läcker förbi o-ringen runt förbränningsrummet, gör toppen skev osv.

Men då ska jag dra till mekonomen och köpa 0,4mm packning då :)
Tack för all hjälp!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
0,4mm kommer funka bra.

Materialet sjunker ihop rätt bra, det är ju på det sättet det tätar.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top