Packväskor BMW F800R frågor

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du är väl med i Svenska BMW-klubbens Forum? Kanske kan du få bra tips där?
När priset är viktigt, är det värt att kolla www.louis.de (klicka på GB-flaggan så får du allt på inglese)
 

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Skövde
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Jag gjorde en semestertripp förra sommaren med min F800R.

Trots det höga priset valde jag BMW:s orginalväskor kompletterat med en begagnad BMW-bag monterad på orignal pakethållare.
Detta funkade kanon, även om naturligtvis prislappen sved en aning.

packad_bmw.jpg
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Jag gjorde en semestertripp förra sommaren med min F800R.

Trots det höga priset valde jag BMW:s orginalväskor kompletterat med en begagnad BMW-bag monterad på orignal pakethållare.
Detta funkade kanon, även om naturligtvis prislappen sved en aning.

View attachment 358862

Hej!

Jag lutar mot att köra med mjuka sidoväskor för att få ner priset lite.
Men den BMW-bagen såg ju riktigt fin ut, köpte du en orginal pakethållare hos BMW? Jag har ju ingen pakethållare alls på just nu.
 

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Skövde
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Hej!

Jag lutar mot att köra med mjuka sidoväskor för att få ner priset lite.
Men den BMW-bagen såg ju riktigt fin ut, köpte du en orginal pakethållare hos BMW? Jag har ju ingen pakethållare alls på just nu.

Ja, jag köpte BMW:s originalpakethållare.
Bagen sitter fast med smidiga snäppfästen och en liten rem som går runt pakethållaren.
För min egen del fick jag plats med nästan all packning i den.

I sidoväskorna hade jag träningskläder och lite annat "onödigt".

Det som också talar för originalväskorna är att när man expanderar dom så får man plats med en hjälm som då ligger inlåst och säkert.
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Ja, jag köpte BMW:s originalpakethållare.
Bagen sitter fast med smidiga snäppfästen och en liten rem som går runt pakethållaren.
För min egen del fick jag plats med nästan all packning i den.

I sidoväskorna hade jag träningskläder och lite annat "onödigt".

Det som också talar för originalväskorna är att när man expanderar dom så får man plats med en hjälm som då ligger inlåst och säkert.

Blir en sådan eller en packrulle iallafall, och ett par mjuka sidoväskor till det. Dom brukar man ju fästa under sadeln, men räcker det att göra så? Eller behöver man någon slags väskbåge att fästa dom i också?
 

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Skövde
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Blir en sådan eller en packrulle iallafall, och ett par mjuka sidoväskor till det. Dom brukar man ju fästa under sadeln, men räcker det att göra så? Eller behöver man någon slags väskbåge att fästa dom i också?

Bra fråga, vet inte, enklast är väl att åka till Biltema och helt enkelt testa väskorna och se hur det verkar.
Du kan ju alltid gå tillbaka in i butiken igen direkt om du ser att det inte passar.

bmw_skövde.jpg
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Bra fråga, vet inte, enklast är väl att åka till Biltema och helt enkelt testa väskorna och se hur det verkar.
Du kan ju alltid gå tillbaka in i butiken igen direkt om du ser att det inte passar.

View attachment 358960

Mailade Givi och deras mjuka väskor sätter man bara under sadeln, inga väskbågar så blir nog sådanna.
Bara dom inte går emot ljuddämparen så...
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag skulle nog ändå vilja påstå att hårda boxar is the shit även om det kostar flis. Dels säkerhetsmässigt och dels utrymmes samt skydd mot väta. Hade Givis V46 toppbox och BMWs orginal sidoväskor vilket var perfekt för längre resor på min F800s. Nu sitter grejorna på min K1300s och det är urskönt att ha när man åker långt. Givi har ju fördelen att du kan fixa fästen till i stort sett vilken hoj som helst samt att de inte är superdyra ändå kontra vad man får från Tyskland. Ibland ser jag V46 gå för tusenlappen på ebay.de http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=givi+V46&_sacat=0&_dmpt=Motorrad_Kraftradteile&_odkw=givi+46&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Väskorna är numera monterade på K1300an. Har haft V46 i 7 år nu och det är nog bland det bästa jag köpt till min hoj. Behövs inte väskorna är det bara att plocka av dem.

K1300s_Germany.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är verkligen mjuka väskor en så stor säkerhetsrisk?

Inte om man tänker efter lite hur man drar remmarna.

Till de Givi-väskor jag använde följde det med spännremmar. Dessa drog jag på baksidan av skjutspinnarna = omöjligt att väskorna "lyfter", eller att de hänger över på ena sidan. Jag kände mig helt säker när jag körde, även i 250!

Du undrade också om bågar som stöttar väskorna nedanför sadeln/bakkåpan. Jag har aldrig saknat såna, trots att R6 -06:an inte har peciellt mycket som plast som stöttar.
Men iochförsig så har jag heller aldrig expanderat väskorna fullt ut, det kanske går åt då?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad jag ser som en STOR fördel med hårda väskor när man är på semester är möjligheten att låsa dem. En tygväska kan ju plundras hur enkelt som helst med hjälp av nå så simpelt som en nagelsax. (Jag förutsätter som ni ser att de åtminstone låser fast dragkedjan.)

Jag har åkt på semester med några som körde med tygväskor. Vid varje stopp då vi lämnade hojarna så ville de låsa in värdesaker i mina väskor och sen så gick de omkring och bar på tankväskorna.

Sett utifrån ett touringperspektiv så ger jag höga nybörjarmisstagspoäng till de som skaffar tygväskor.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad jag ser som en STOR fördel med hårda väskor när man är på semester är möjligheten att låsa dem. En tygväska kan ju plundras hur enkelt som helst med hjälp av nå så simpelt som en nagelsax. (Jag förutsätter som ni ser att de åtminstone låser fast dragkedjan.)

Jag har åkt på semester med några som körde med tygväskor. Vid varje stopp då vi lämnade hojarna så ville de låsa in värdesaker i mina väskor och sen så gick de omkring och bar på tankväskorna.

Sett utifrån ett touringperspektiv så ger jag höga nybörjarmisstagspoäng till de som skaffar tygväskor.

Du har helt rätt!

Jag skulle gärna kunnat låsa in grejorna när man ska gå en sväng, men just min tankväska var så liten (ca 10-12 l.) att det inte störde nåt särskilt att ha den hängande på axeln.

Just till TS BMW finns det hårda väskor, och det är ju visserligen den tråden gäller, men till de flesta R-hojar finns det inga alternativ, tyvärr.

Men visst är det skönt att kunna låsa in prylarna!
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Jag skulle nog ändå vilja påstå att hårda boxar is the shit även om det kostar flis. Dels säkerhetsmässigt och dels utrymmes samt skydd mot väta. Hade Givis V46 toppbox och BMWs orginal sidoväskor vilket var perfekt för längre resor på min F800s. Nu sitter grejorna på min K1300s och det är urskönt att ha när man åker långt. Givi har ju fördelen att du kan fixa fästen till i stort sett vilken hoj som helst samt att de inte är superdyra ändå kontra vad man får från Tyskland. Ibland ser jag V46 gå för tusenlappen på ebay.de http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=givi+V46&_sacat=0&_dmpt=Motorrad_Kraftradteile&_odkw=givi+46&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Väskorna är numera monterade på K1300an. Har haft V46 i 7 år nu och det är nog bland det bästa jag köpt till min hoj. Behövs inte väskorna är det bara att plocka av dem.

View attachment 358970

Passade sidoväskorna direkt från f800 till K1300S?
Dom har ju ljuddämparen på olika sidor?
I BMWs tillbehörskatalog har de ju olika artikelnummer.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top