Paddlar ni i stadstrafik?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Använder ni rattpaddlarna vid "vanlig" vardagskörning, eller bara vid mer offensiv körning?

Jag har vant mig vid att låta automaten sköta framfarten, och tycker det är knepigt att släppa taget ut i den okända o börja förlita sig på varvräknaren när stereon är på o döljer motorvarvet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag låter tomaten sköta sig själv om jag inte är ute och kör lite inspirerat, men då petar jag också över lådan i manuellt läge så att den inte håller på och växlar i tid och otid. Inte helt sällan stänger jag samtidigt av TCS då med, alternativt kör på track mode, för att bilen inte ska strypa helt när det börjar bli roligt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag låter tomaten sköta sig själv om jag inte är ute och kör lite inspirerat, men då petar jag också över lådan i manuellt läge så att den inte håller på och växlar i tid och otid. Inte helt sällan stänger jag samtidigt av TCS då med, alternativt kör på track mode, för att bilen inte ska strypa helt när det börjar bli roligt.
- Men även i paddel-mode så växlar den väl ned i för låg fart o för hög växel? Kör jag 45 km/h på 5:an, så kommer med automatik den peta ner ett steg även om jag kör paddel. Då är det ändå en bil med rejält vrid.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Automat och inspirerat? :va Själv håller jag mig till manuell låda, mycket roligare. En snabbkoll på varvräknaren tar ju bråkdelar av en sekund, annars får man ju rätt bra känsla för varvtalet ändå, om man inte har våldsamt skithög musik. Det är ju som på hojen, trots hjälm och öronproppar så får man ju en känsla för varvet ändå.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kör också manuellt, gillar det av någon anledning för det blir mer köra än åka. På hojen känner jag ungefärligt varvtal, motorn slutar höras vid 55-60ish pga vindbrus.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Automat och inspirerat? :va Själv håller jag mig till manuell låda, mycket roligare. En snabbkoll på varvräknaren tar ju bråkdelar av en sekund, annars får man ju rätt bra känsla för varvtalet ändå, om man inte har våldsamt skithög musik. Det är ju som på hojen, trots hjälm och öronproppar så får man ju en känsla för varvet ändå.
- Paddlarna är till för mer inspirerad körning, då reagerar bilen snabbare än om jag sitter o viftar med en manuell växelspak. Det är inte 1990 längre : )

På hojen är motorvarvet måååånga gånger högre än i en bil med stor motor, så den jämförelsen haltar lite. Jag har inga problem att känna hojens växelfönster med hjälmen på, men med en dunkande stereo på respektabel volym i bilen suddar helt ut motorljudet åtminstone på min bil.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har hittills inte kört nån bil som accepterar mina paddeltryckningar utan alla verkar tolka dem som avsiktsförklaringar och därför bara byta växel om generaldatorn accepterar det.
Jag åker bil bakom ratten när jag har automatlåda.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Men även i paddel-mode så växlar den väl ned i för låg fart o för hög växel? Kör jag 45 km/h på 5:an, så kommer med automatik den peta ner ett steg även om jag kör paddel. Då är det ändå en bil med rejält vrid.
Jo, jag tror den växlar ner när den kommer ner under tomgång, vilket inte direkt händer vid inspirerad körning. Det är mer att den ska växla upp mitt i en kurva eller mysigt bredställ jag vill undvika.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tycker manuell låda år roligare med, men mitt ena ben är lite knasigt sedan jag bröt ryggen, så tomat är bättre.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har hittills inte kört nån bil som accepterar mina paddeltryckningar utan alla verkar tolka dem som avsiktsförklaringar och därför bara byta växel om generaldatorn accepterar det.
Jag åker bil bakom ratten när jag har automatlåda.
Min bil tillåter inte money shift, eller uppväxling så att motorn dör av för hög växel, annars gör den vad man säger till den, speciellt i manuellt läge. Den beter sig nästan helt som manuell då, ingen tomatlagg vid gas och sånt.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Automaten gör jobbet så mkt bättre än mig, så den får växla när den vill. Enda gångerna jag kör manuellt läge är på bandagar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min bil tillåter inte money shift, eller uppväxling så att motorn dör av för hög växel, annars gör den vad man säger till den, speciellt i manuellt läge. Den beter sig nästan helt som manuell då, ingen tomatlagg vid gas och sånt.
Jag körde nån Audi för x antal år sen som skojade till det genom att växla upp mitt i en kurva för att jag närmade mig rödlinjen trots manuellt läge. Min plan var att byta växel när jag slutat svänga...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag har haft ganska många olika bilmodeller och både manuell- och automatlåda i dem, men har landat helt frivilligt i automatzonen. Förr var automatlådorna sega och egensinniga, men nu tycker jag de är åtminstone lika snabba som jag vid växlingar. Problemet för min del är just paddlandet, som sagt. Trodde nog initialt att när man valde paddelläge så tog man över registret by hand helt o fullt...men så icke, visar det sig.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Enda erfarenhet av paddlar jag har är datorspel i Windows -98 när grabben va liten å vi körde i Need for Speed..

Så va jag tänker är de väl upp till var å en att använda som man vill... Kan tänka att aktiv körningen blir mer me paddlar..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har paddlar bakom ratten.
Jag har råkat komma åt någon av dem av misstag någon gång.
Med Eco-mode och automaten i D eller B så är det avslappat och behagligt.
Senast jag körde bil på bana var det rakt fram och en växling att klara av, automat utan automatik och utan paddel, bara en pinne att putta på.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag har paddlar bakom ratten.
Jag har råkat komma åt någon av dem av misstag någon gång.
Med Eco-mode och automaten i D eller B så är det avslappat och behagligt.
Senast jag körde bil på bana var det rakt fram och en växling att klara av, automat utan automatik och utan paddel, bara en pinne att putta på.
- Det verkar vara olika på olika bilmodeller, för på min bil är paddlarna stendöda tills jag aktiverar manuell körning med växelspaken. Kollegan här har samma typ av paddelfunktion som du, dvs. han kommer åt dem ibland oavsiktligt och får en oväntad ned- eller uppväxling. Märklig konstruktion, tycker jag. (Mercedes i hans fall)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag körde nån Audi för x antal år sen som skojade till det genom att växla upp mitt i en kurva för att jag närmade mig rödlinjen trots manuellt läge. Min plan var att byta växel när jag slutat svänga...
Min studsar mot varvstopp i manuellt läge.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, du är ju en av få som har en bra ursäkt för att ha automatlåda, men så tror jag inte att du åker så mycket bil heller, utan kör mer aktivt? ;)
Jag har väl fått klagomål från folk som åker med att jag är lite för glad på gasen... Kanske. Men jag är sjukt mycket lugnare nu än som 18, det måste väl vara värt något ändå?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning