Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här ser man rubriken på tråden och tänker att den skall handla om något helt annat.... ?
Ofta, framför allt vid omkörningar.Använder ni rattpaddlarna vid "vanlig" vardagskörning, eller bara vid mer offensiv körning?
Jag har vant mig vid att låta automaten sköta framfarten, och tycker det är knepigt att släppa taget ut i den okända o börja förlita sig på varvräknaren när stereon är på o döljer motorvarvet.
Båda mina bilar med paddlar har man kunnat växla utan att byta till manuellt läge, men växelväljaren behöver vara i manuellt läge för att användas för att byta växel.Nu blev jag nyfiken på det här med ständigt aktiva paddlar. I min bil aktiveras inte manuell körning med spaken eller paddlar förrän man lägger växelspaken i "man"-läge, men några av er här beskriver ständigt aktiva paddlar även om bilen är i automatläge.
- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?Båda mina bilar med paddlar har man kunnat växla utan att byta till manuellt läge, men växelväljaren behöver vara i manuellt läge för att användas för att byta växel.
För att kunna växla med spaken mellan sätena (annat än DRNP) behöver jag byta till manuellt läge.- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?
Det brukar vara så att man kan använda paddlarna för att byta växel temporärt även i autoläge, tex vid en omkörning, men sedan växlar den upp igen när man lättar på gasen.- Det där var för tvetydigt för en enkel typ som jag. Du kan paddla utan att byta till manuellt läge, men behöver välja manuellt läge för att kunna växla?
- Så har jag - alltså för över automatlådespaken åt vänster för manuell hantering. Går då att välja paddlarna eller växla "manuellt" med spaken med push up eller ner.Det brukar vara så att man kan använda paddlarna för att byta växel temporärt även i autoläge, tex vid en omkörning, men sedan växlar den upp igen när man lättar på gasen.
Lägger man i MAN-läge ligger växeln kvar tills man byter manuellt.
EDIT: På en Jaguar jag körde i åtta år fanns det istället en "J-gate", dvs man förde växelväljaren till ett annat spår där det fanns fasta lägen för växlarna. Så nära manuellt man kom med ZF-lådan. Använde det faktiskt ibland vid omkörning där kickdown blev för våldsamt.
- Fantastiskt är det ju inte, men en option för de som inte vill släppa ratten. Själv har jag inte vant mig vid det än.Paddel hit och Paddel dit. Vad är det som är så himla fantastikt med Paddlar? Vi har också en ny paddelbana men inte fanken är det någon som använder paddlarna där nu. Ah, här ute har vi ingen stadstrafik, glömde det.
Största anledningen till att ha attemat är väl att man slipper sitta och slira på kopplingen när man färdas dagtid genom detaljplanerat område, så just i stadstrafik skulle jag nog aldrig göra det.Använder ni rattpaddlarna vid "vanlig" vardagskörning, eller bara vid mer offensiv körning?
- Jag har aldrig provat att hålla in en av paddlarna i automatläge för att få dem att aktiveras. Ska provas efter jobbet.Största anledningen till att ha attemat är väl att man slipper sitta och slira på kopplingen när man färdas dagtid genom detaljplanerat område, så just i stadstrafik skulle jag nog aldrig göra det.
Har inte direkt använt det annars heller på någon av mina bilar som haft möjligheten, förutom när jag kört släp eller inte velat att rycket vid nedväxling skulle lossa fästet på uppfarten nån gång på vintern.
Bara för att jag läste den här tråden var jag ju tvungen att prova hur mina funkar nu och kom fram till att på en Passat från 2020 så aktiverar man manuellt läge antingen genom att klämma på en av rattflärparna, eller genom att peta växelspaken åt höger. Bilen låter en dock inte göra precis vad man vill utan begränsar vad det verkar till acceptabla alternativ för nuvarande hastighet enligt fysikens lagar och motorns hälsa. Man får också lite tips om vilken växel som momentant hade varit bäst för oinspirerad körning.
För att återgå petar man tillbaks spaken eller håller in höger flärp ett tag.
För oss som vågat släppa sargen och bor långt utanför tullarna får jag tillstå att komma norrifrån och tvingas besöka t.ex. Sickla Industriväg är det bekvämt att köra med attemagisk växellåda med Nip Slip (limited slip diff) när halva restiden består av kökörning på tomgång ända från Kista och söderut. 350" med mullrande Edelbrock (cat back, som enligt pappren får fimpas om man vill, flyttgods) gör det iaf uthärdligt.- Fantastiskt är det ju inte, men en option för de som inte vill släppa ratten.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |