Pallyft, pallstaplare, palltruck etc. Vad är bra, vad är dåligt?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Till privatkörning/eget företag, så är det enda viktiga att undvika komplicerade styrsystem.
Allt annat går att fixa.

Det finns ganska häftiga och brutala skador som man kan få av sån enkla saker som staplare och truckar.
Utbilda personalen - inom industrin görs detta omedelbart då dom kommer i kontakt med dom
Extra viktigt är det om det handlar om truckar.

Finns mycket not to do och så - kapacititen för en svår olycka finns där med tanke på vikten
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det finns ganska häftiga och brutala skador som man kan få av sån enkla saker som staplare och truckar.
Utbilda personalen - inom industrin görs detta omedelbart då dom kommer i kontakt med dom
Extra viktigt är det om det handlar om truckar.

Finns mycket not to do och så - kapacititen för en svår olycka finns där med tanke på vikten
Man hade ju önskat att alla arbetsgivare tog det där med utbildning, intyg, riskanalys och SAM på allvar. Tyvärr är det inte så när AV kommer ut och gör sina kontroller. Hade företagsledarna förstått vad som drar igång när det väl smäller så kan jag garantera att de inte hade tvekat att göra det de enligt lag måste göra.
Att köra truck är bland det farligaste man kan göra i svensk industri / partihandel / distribution.
80% av sydsvenska grossistföretag uppfyller inte Arbetsmiljöverkets säkerhetskrav. Partihandeln är den bransch som näst efter tillverkningsindustrin har flest antal truckolyckor. Truckar låg bakom en knapp tredjedel av de 5 300 arbetsolyckorna bland lagerassistenter åren 2006 – 2010, enligt Arbetsmiljöverkets senaste inspektion.

Många fattar inte att en lite ledstaplare (likt den TS köpt) väger 600 - 700 kg, med den tar man en pall som väger 1000 kg. Trucken går i 6 km/h = 1,67 m/s utan fällbara sidogrindar eller med grindarna nedfällda, om man fäller upp dem så kan man köra i upp till 10 km/h. Med stödbenslyft får man ibland hantera 1000 + 1000kg

Finns det nån som tror att någon människa stoppar 1700kg stål som kommer farande i 6 km/h? Eller ta fallet med dubbelpallhantering, 700 kg truck + 2000kg last och 10 km/h. Det är en enorm energi i rörelse och det finns inget av kött och blod som stoppar ett sånt ekipage. En vägg, annan truck eller pelare gör det men vad händer med köttstycket som kläms där emellan?

http://www.truckforarskolan.com/arbetsplatsolycka-truckolycka-riskbedomning/
www.prevent.se/documents/prevent.se/.../truckar/sakert_truckarbete.pdf‎
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_620.pdf
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Aha, har du någon koll på hur man tar reda på om man har en smart laddare då? Jag hittar inget om det i pdf:en jag hittade om LFI 1100. Det står bara att det är 24V/30A och sen såg jag nu att det sitter en batteriindikator på den och det är ju den som är svart på min. Zapi tillverkar tydligen den samt elektroniken på den. Det kan ju vara värt att koppla in indikatorn då för att ladda i tid. Idag har jag kört säkert 50-60 lyft med den samt långa sträckor och den blev laddad en halv dag för två veckor sedan senast så det kanske är dumt att köra den tom då...

Någon som vet hur indikatorn ska kopplas in, det lär väl inte räcka med att gå från plus och minus på batterierna?
Du kan nog räkna med att du har den simplaste laddaren till en Kentruck, en helt utan intelligens som bara puttar på ström. 24V/30A är laddarstorleken som matchats emot batteristorleken för att ge en viss laddtid.
Du har ett 180 Ah/5h batteri så för att ladda fån 80% DOD tar det 9,5 - 10 h med en 24V/30A.

Ser BDI:n ut såhär?
View attachment 394508
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Att de gör så på ditt företag betyder ju inte att det är rätt eller hur?

Dokumenterad utbildning, teoretisk och praktisk, samt ett tillstånd från arbetsgivaren att köra de trucktyper man har utbildning på är ett lagkrav. Det är dessutom ett lagkrav att bära skyddsskor vid arbete med och i arbete kring truckar.

Kommer AV dit och upptäcker det så handlar det om böter på sexsiffriga belopp. Sett mot den bakgrunden är det billigt att utbilda sina förare.
Men de skickade först anställda på truckkurs där de fick truckkort.Men det var tydligen inte tillräckligt.De skulle ha trucktillstånd av arbetsgivaren.Kan höra med nån av cheferna nästa vecka vilken myndighet det var som klaga på det
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men de skickade först anställda på truckkurs där de fick truckkort.Men det var tydligen inte tillräckligt.De skulle ha trucktillstånd av arbetsgivaren.Kan höra med nån av cheferna nästa vecka vilken myndighet det var som klaga på det
Men... de gjorde ju nästan rätt från början, varför ändra på det? Först utbildning, sen körtillstånd på företaget. Klart. Det ena utesluter inte det andra. Det är bara att läsa innantill i AFS.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Men... de gjorde ju nästan rätt från början, varför ändra på det? Först utbildning, sen körtillstånd på företaget. Klart. Det ena utesluter inte det andra. Det är bara att läsa innantill i AFS.
Tydligen så sköter de det själv nu med utbildning.Heter det iallafall. Men jag tycker som du att en rejäl utbildning är viktigt .Har själv truckkort från atlet sen tidigare jobb
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tydligen så sköter de det själv nu med utbildning.Heter det iallafall. Men jag tycker som du att en rejäl utbildning är viktigt. Har själv truckkort från atlet sen tidigare jobb
Då vet du att det är gjort på riktigt i alla fall! :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok grabbar, nu har jag stött på lite problem!

En mojäng har troligtvis "gått sönder" då det skulle pillas med trucken för att den trilskades litegrann med glappande kontakter. Nu verkar nån form av reläbox ha gett upp och jag vet inte om det går att få tag på en sådan modul igen, då Kentruck som sagt har gått i konkurs.

Men jag fick så bra respons här tidigare och det verkar finnas folk som har koll på läget så det är ju dumt att inte fråga åtminstone.

En bild på det som misstänks vara boven i dramat. Alternativet verkar just nu vara att ersätta denna med flera relän som styr funktionerna till trucken för övrigt. Dock kommer det antagligen inte joysticken fortsättningsvis kunna användas i så fall och det vore väldigt trist.
DSC_1420.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det där ser ut som modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tag kontakt med TVH.

http://www.tvh.se/

De säljer nog inte till privatpersoner men du verkade ju ha kontakter så det går att lösa.

Tack, jag har dessvärre redan varit i kontakt med en Hans på Bozela som verkar vara samma företag som TVH. Han hittade själva artikelnumret och delen på sprängskissen men han kunde inte få fram den dessvärre :(
Så det kanske är dött lopp då...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ok grabbar, nu har jag stött på lite problem!

En mojäng har troligtvis "gått sönder" då det skulle pillas med trucken för att den trilskades litegrann med glappande kontakter. Nu verkar nån form av reläbox ha gett upp och jag vet inte om det går att få tag på en sådan modul igen, då Kentruck som sagt har gått i konkurs.

Men jag fick så bra respons här tidigare och det verkar finnas folk som har koll på läget så det är ju dumt att inte fråga åtminstone.

En bild på det som misstänks vara boven i dramat. Alternativet verkar just nu vara att ersätta denna med flera relän som styr funktionerna till trucken för övrigt. Dock kommer det antagligen inte joysticken fortsättningsvis kunna användas i så fall och det vore väldigt trist.
View attachment 398139

Vad är det som inte funkar, är det proportionalstyrningen?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kentruck UK finns väl ännu?

Jag ringde Kentruck i England och fick en mailadress till någon som kanske kunde hjälpa mig. Jag trodde inte att de fanns där med, hade glömt bort att jag hade kollat den hemsidan tidigare. Nu får jag hoppas på att han svarar positivt :tummenupp

Vad är det som inte funkar, är det proportionalstyrningen?

Ehh, vet ej... Den glappade nån gång ibland tidigare som sagt men tydligen hade den gett upp helt med att lyfta gafflarna. Allt annat funkade, även sänkningen när de väl lyckades tvinga upp den. Och sen har den klåfingriga gubben i verkstaden pillat lite mer än vad som kanske behövdes och nu fungerar det inte alls längre :D
Fast han gör så gott han kan, jag tvivlar inte på att han skulle lyckas få till det med relän hit och dit men jag vill ha det original så långt det går.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag ringde Kentruck i England och fick en mailadress till någon som kanske kunde hjälpa mig. Jag trodde inte att de fanns där med, hade glömt bort att jag hade kollat den hemsidan tidigare. Nu får jag hoppas på att han svarar positivt :tummenupp



Ehh, vet ej... Den glappade nån gång ibland tidigare som sagt men tydligen hade den gett upp helt med att lyfta gafflarna. Allt annat funkade, även sänkningen när de väl lyckades tvinga upp den. Och sen har den klåfingriga gubben i verkstaden pillat lite mer än vad som kanske behövdes och nu fungerar det inte alls längre :D
Fast han gör så gott han kan, jag tvivlar inte på att han skulle lyckas få till det med relän hit och dit men jag vill ha det original så långt det går.

Antar att den har 24v spolar, prova hänga dit ett par pwm-moduler, finns på ebay för någon hundring.

Relän kommer att ge fullt öppen, blir lite svårkontrollerad minst sagt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Antar att den har 24v spolar, prova hänga dit ett par pwm-moduler, finns på ebay för någon hundring.

Relän kommer att ge fullt öppen, blir lite svårkontrollerad minst sagt.

Nu pratar du skånska igen, förklara för en som inte bryr sig ett skit om elektronik eftersom det ändå finns nördar som arbetar med sånt :rolleyes:
Men ja, det vore skönt med lite mjuklyftande...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu pratar du skånska igen, förklara för en som inte bryr sig ett skit om elektronik eftersom det ändå finns nördar som arbetar med sånt :rolleyes:
Men ja, det vore skönt med lite mjuklyftande...

Det är en liten moj med sladdar som omvandlar rörelsen i spaken... till rörelse i ventilen.

Typ som den på bilden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det sitter ju någon form av reläspolar på den men jag vet inte om de klarar av pulsviddsmodulering som jag antar är tanken med pwm-moduler?
Jag väntar fortfarande på svar från England och hoppas på att Kentruck inte har ett unikt elsystem utan att det ska gå att ersätta denna modul med någon annan om inte original finns.
Samtidigt är ju inte trucken speciellt gammal och mojängen bör ju finnas att tillgå tycker man :(
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan garantera att Kentruck inte kört med specialprylar, det är de för små för.
Din pryttel finns säkert på en hylla någonstans, har du undersökt så att den inte har några beteckningar eller andra märkningar?

Är osäker på om de köder proportionalstyrning till lyft och sänk men det är troligt.
Du kanske kan kontakta Kamikaze Kid här på forumet, han är gammal truckmek och hade racerepairs.se
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, inga beteckningar finns på den alls. Jag har försökt att öppna den men den är helt igenlimmad så det blir nog jäkligt svårt utan att demolera den totalt.
Tack för tipset, ska slänga iväg ett pm till honom nu på en gång :tummenupp:
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top