Pandemi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jaha vad tror ni då? Är det bara sätta sig i bilen och köra upp till Norrland och vänta på att resten av världen dött av influensa? :gnissla

Tommy.exe

Guest
Ge den till mig.. jag är trött på att jobba.

Vad kostar en flygstol till mehijooo?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Kom att tänka på den här bilden. Rolig för oss som spelar Pandemic 2
1216234389134xn2.jpg

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
I Mexico bor ca 110.000.000 människor. Ca 150 av dem har dött i grisflunsan.

I Sverige bor ca 9.000.000 människor. En NORMAL flunsasäsong dör ca 2.000 svenskar av flunsan.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Bara att hoppas att priset på revbenspjäll och karre går ner nu lagom till grillsäsongen p.g.a detta påhitt.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
I Mexico bor ca 110.000.000 människor. Ca 150 av dem har dött i grisflunsan.

I Sverige bor ca 9.000.000 människor. En NORMAL flunsasäsong dör ca 2.000 svenskar av flunsan.

Den har ju dock inte fått härja så länge än så vi vet ju inte hur farlig den är. Av de där 2000 personerna som dör varje år så är väl ungefär 100% över 65 års ålder också medan den här influensan enligt rapporterna slår hårt mot unga i övrigt friska män. Ungefär som spanska sjukan som dödade 25-50 miljoner människor, varav 37000 i Sverige och räknas som den värsta pandemin hittils.

Troligtvis är det väl bara överdrivet men den ska ju åtminstone smitta mellan människor, inte som fågelinfluensan som inte smittade människor emellan.

Intressant hur som helst tycker jag. Den är ju så pass ny också så vi vet ju inte hur smittsam den är eller hur dödlig den är. Tydligen så muterade viruset den trettonde april då de första dödsrapporterna kom.

All den här informationen kommer förövrigt från Wikipedia :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det jiddrades en hel del om fågelinfluensan när den var på tapeten. Vad hände med den? Nån här som åkte på den!? :confused:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det jiddrades en hel del om fågelinfluensan när den var på tapeten. Vad hände med den? Nån här som åkte på den!? :confused:

Man var väl typ tvungen att ha sex med fåglar eller äta fågelbajs för att få den..

Däremot var den väl rätt farlig om man blev smittad tror jag. 60% tror jag dog. Ifall det hade muterat så att det lätt kunde spridas mellan människor så hade mellan 5-150 miljoner lätt kunnat dö av den. Läser jag än en gång på wikipedia..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Precis media måste skaffa sig något och skriva om. Är det inte Linda Rosings bröst eller krig i Irak så drar man till med något annat nu svininfluensa.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Puh, jag är inte särskilt ung längre, inte särskilt frisk heller. Jag behöver alltså inte oroa mig.

Nej då är det nog lugnt. Grejen är väl att den ska orsaka "hypertension" tror jag det heter. Alltså immunförsvaret överreagerar och i unga män så är immunförsvaret väldigt starkt så att det dödar cellerna i kroppen tills man dör. Very nice.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nej då är det nog lugnt. Grejen är väl att den ska orsaka "hypertension" tror jag det heter. Alltså immunförsvaret överreagerar och i unga män så är immunförsvaret väldigt starkt så att det dödar cellerna i kroppen tills man dör. Very nice.

Nu är inte jag någon raketforskare, men det låter utan att jag läst vad skiten gör som en släkt sjukdom till SLE.
Och utav SLE dör man inte i ett modernt samhälle.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Nu är inte jag någon raketforskare, men det låter utan att jag läst vad skiten gör som en släkt sjukdom till SLE.
Och utav SLE dör man inte i ett modernt samhälle.
Saxat direkt från wikipedia:
Forskning har visat att spanska sjukan gav upphov till en överreaktion hos immunförsvaret. Influensan aktiverade gener som är kopplade till apoptos (programmerad celldöd), vilket i vanliga fall är ett effektivt försvar för att upphäva infektioner. I detta fall fortsatte celldöden tills alltför många celler dött och människan avled. Detta kan förklara att man observerat att det var främst friska människor som blev hårdast drabbade, och inte gamla och småbarn, eftersom i detta fall ledde ett starkt immunförsvar till en kraftigare överreaktion, vilket i sin tur ledde till döden.

(Däremot heter det inte hypertension på engelska, bara nånting jag fått för mig.) På beskrivningen så låter det som sle (visst är det lupus?). Grejen är väl att det orsakas av influensan och har man den här influensan kanske det är jävligt dåligt att ta medicin för att sänka immunförsvaret?

Jag kan inte någonting om såna här saker heller men jag tycker det kan vara lite kul att diskutera det. Jag tycker det är lite roligt att skrämma upp sig själv med lite värsta möjliga end of the world scenarios även om jag nu vet att det inte kommer bli så.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Först var det fågelinfluensan, sen fintade dom oss att tro att vi skulle svälta ihjäl i den nya och förbättrade depressionen och nu kör dom igång med en till influensa.
Kan dom inte sluta försöka lura oss att tro att vi kommer dö en human död och släppa lös zombieviruset allready?! :mad:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Okey nu ska jag raketforska! Ska bara hämta en öl till...

Vad som dom säger om "Forskning har visat att spanska sjukan"
Skiter jag fullständigt i.
Här pratar vi om svininfluensa.

"Svininfluensa är en influensa som orskas av ortomyxovirus endemiska för grispopulationer. Den upptäcktes först 1930 och hos grisar är den vanlig och ibland dödlig. De influensavirus, som orsakat svininfluensa, som man idag har lyckats isolera tillhör antingen släktet influensavirus typ C eller någon av ett antal olika subtyper av släktet influensavirus typ A,[1] vilka är följande: H1N1,[2] H1N2,[2] H3N1,[3] H3N2,[2] och H2N3.[4]

Idag känner man till tre subtyper av influensavirus typ A som cirkulerar i världen, hos grispopulationer, vilka är H1N1, H3N2, och H1N2. Före 1998, var det uteslutande subtypen H1N1 som förekom hos grispopulationer i USA.

Svininfluensa sprids normalt inte till människor, även om smittfall noterats emellanåt, främst bland personer som varit i direkt kontakt med grisar.

Allt talar för att de två antivirusmedlen Tamflu® och Relenza® har effekt mot det nya viruset, men det finns ännu inga rapporter om hur effektiva de är i praktiken (april 2009).

WHO har pekat ut svininfluensa som en tänkbar orsak till mänskliga influensapandemier, som brukar uppträda vartannat eller vart tredje årtionde. Den senaste verkliga pandemin var Hongkonginfluensan, som slog till på 1960-talet är en epidemi som sprids över stora delar av världen.

Inflensavirus typ A sammanfattas ofta generellt som fågelinfluensa men för den saken skull ska inte svininfluensa förväxlas med subtypen H5N1, som ofta just refereras till som "fågelinfluensa". H5N1 har smittat närmare 400 människor sedan 2003."

Det här säger mej typ, helt ofarligt.

"24 april 2009 kom nyheten att 81 människor i Mexico City, Mexiko hade dött av vad som beskrevs som en muterad form av svininfluensan. Den nya strängen är dels Influensavirus typ A H1N1 och dels svininfluensaviruset. Den nya strängen av viruset kan smitta mellan människor och inte bara vid direkt kontakt med grisar. Man trodde att omkring 1000 personer hade smittas i Mexiko. Sju lindrigare fall upptäcktes även i Kalifornien och Texas i USA. De flesta av de döda var mellan 20 och 50 år gamla och i övrigt helt friska.[5] 26 april rapporterades det att dödssiffran hade stigit till 81 personer som man tror har avlidit i sjukdomen, då bara 20 av fallen var bekräftade. 1 324 patienter stod även under bevakning.[6] I Sverige intensifierades uppmärksamheten på möjliga svininfluensafall, genom att det influensaövervakningsprogram som normalt bara sträcker sig över influensasäsongen förlängdes. Resenärer som varit i Mexiko eller de drabbade staterna i USA uppmanades att söka sjukvård om de visade influensasymtom [7]."

Det här säger mej, vi har ett problem. Ingen stans i texten säger man hur, var eller varför. Utan bara en möjlig smitt kedja.
Frågan är, är detta som fågelinfluensan eller har denna typ av influensa blivit skapad av vår överkonsumtion utav antibiotika på männsikor och djur.

Jag tror endå på att vi kanske får uppleva ett till tio fall i sverige det dividerat på 9milijoner ger en försummbar smitta. Men media ska skapa dessa jäkla super rubriker som vanligt.

Troligtvis så kan vi i 2000talet vänja oss att olika virus muterar och angriper hårt och starkt på befolkningen pga vår överkonsumtion utav antibiotika. Sorry, men kanske måste vi lära oss att en naturlig väg att bota är bättre än våra kemiska som mest lindrar symtomen i stället för att motverka orsaken.

Last edited:

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
70-tals suzuki
Troligtvis så kan vi i 2000talet vänja oss att olika virus muterar och angriper hårt och starkt på befolkningen pga vår överkonsumtion utav antibiotika. Sorry, men kanske måste vi lära oss att en naturlig väg att bota är bättre än våra kemiska som mest lindrar symtomen i stället för att motverka orsaken.

Fast antibiotika och virus har inget med varandra att göra.... Antibiotika behandlar bakterieinfektioner.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år