Pang säger det !

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Tjenare

När jag växlar på min hoj så tycker jag att det låter väldigt mkt när växlen kommer i. ibland kan det t.om. va ett "pang" . låter iaf inte naturligt. jag upplever att växeln slår tillbaka lite när man trycker ner den för hårt. växlar jag mjukare är ljudet mindre män ändå påtagligt. någon som vet va detta kan vara? har gjort oljebyte inför säsongen osv...

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Första turen för säsongen? Kan vara så att kopplingslamellerna klibbat ihop under vintern och därför inte frikopplar ordentligt när du trycker på kopplingsgreppet.

Hugger det när du lägger i ettan från stillastående också?

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Första turen för säsongen? Kan vara så att kopplingslamellerna klibbat ihop under vintern och därför inte frikopplar ordentligt när du trycker på kopplingsgreppet.

Ja, det hugger ganska bra från frilåge till 1an. köpte ju hojen sent förra året. upplevde samma sak då. dock tror jag som du beskriver att den hade stått i garage ganska länge innan jag köpte den.

Den huggar allra mest när man växlar ner för att stanna.. när man växlar ner 2 steg.

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04

Kan tillägga att vill det sig riktigt illa kan det låta ett vibrerande hackande ljud när man växlar ner från 2 till 1. "Drrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" . Låter inte så bra, kan bli så när man paserar friläge....

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kan tillägga att vill det sig riktigt illa kan det låta ett vibrerande hackande ljud när man växlar ner från 2 till 1. "Drrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" . Låter inte så bra, kan bli så när man paserar friläge....

Börja med att justera kopplingen, står i en reparationshandbok exakt vilket spel det ska vara i handtaget och vid vajern nere vid ingången till kopplingen. Feljusterad koppling kan få det att smälla i lådan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du stora varvtalsskillnader mellan axlarna i lådan så blir det såna där "fenomen", i synnerhet vid nerväxlingar. Var noga med mellangas, och växla bestämt, inget velande, sånt äter ingreppsklackar! :fakta

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Börja med att justera kopplingen, står i en reparationshandbok exakt vilket spel det ska vara i handtaget och vid vajern nere vid ingången till kopplingen. Feljusterad koppling kan få det att smälla i lådan.

Okej, får kolla på det. tack för tips !

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Låter ju som att din koppling "draggar" rejält.
Om det inte blir bra av att justera kopplingen enligt instruktionsboken, kan du prova att byta olja och sedan köra några mil. Vissa oljor är trista i kombination med vissa mc...

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag vet ju inte vad du är van vid, men det smäller rätt rejält på sporthojjar generellt. Sen spelar oljan en viktig roll, du kanske måste prova byta igen? Kan vara som natt och dag, small som fan på min förra båge. Bytte olje fabrikat och det blev tyst och fint. (lite smäll alltid dock)

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Jag vet ju inte vad du är van vid, men det smäller rätt rejält på sporthojjar generellt. Sen spelar oljan en viktig roll, du kanske måste prova byta igen? Kan vara som natt och dag, small som fan på min förra båge. Bytte olje fabrikat och det blev tyst och fint. (lite smäll alltid dock)

Ja okej. Har ju inget att jämföra med då detta är min 1a hoj. Jag får prova med ett oljebyte helt enkelt... Men det kanske ska låta som det gör då?

Gick med
4 May 2007
Hoj
Skulle faktist tro att det du hör är normalt. men svårt att avgöra när man inte själv har lyssnat på den:(

Gick med
4 May 2007
Hoj
Om man kör i högr farter och växlar i högt tempo är ljudet inte lika påtagligt... vilket känns bra. men kanske inte är nått...

Så är det, inte samma "pang" vid acceleration. Jag tror du vänjer dig, och om ett år skriver du svar som mina till andra nya sporthojjare:yoparty

Editg: Är det mest när du lägger i 1:an stillastående och ibland till 2:an. Eller smäller det genom alla växlar?

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Så är det, inte samma "pang" vid acceleration. Jag tror du vänjer dig, och om ett år skriver du svar som mina till andra nya sporthojjare:yoparty

Editg: Är det mest när du lägger i 1:an stillastående och ibland till 2:an. Eller smäller det genom alla växlar?

Det smäller från firläge till 1an, från 1an - 2an (högst). Ibland från 2an - 3an.

Största smällen uppkommer vid nerväxling. Om du ligger på 3an och bromsar ner för att stanna...

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Min smäller också i lådan. Speciellt om du har högt varvtal och mellan 1,2,3.

Du beskriver att den smäller högt vid nerväxlingar också, min smäller mer vid upp än nerväxlingar. Som föregående har skrivit kan oljor påverka, bästa hitills har varit Biltemas raceolja. Lådan blev tystare med den speciellt vid nerväxlingar!

Testa att byt olja om du inte har gjort det (gammal olja?). Har du gjort det tror jag du kan vara ganska lugn. Lådan är högljud och det tog tid för mig att vänja mig också. Jag har kört min i 2000mil och med olika oljor och den har inte gett upp än och min körs som en hynda! :tummenupp :näsblod

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Min smäller också i lådan. Speciellt om du har högt varvtal och mellan 1,2,3.

Du beskriver att den smäller högt vid nerväxlingar också, min smäller mer vid upp än nerväxlingar. Som föregående har skrivit kan oljor påverka, bästa hitills har varit Biltemas raceolja. Lådan blev tystare med den speciellt vid nerväxlingar!

Testa att byt olja om du inte har gjort det (gammal olja?). Har du gjort det tror jag du kan vara ganska lugn. Lådan är högljud och det tog tid för mig att vänja mig också. Jag har kört min i 2000mil och med olika oljor och den har inte gett upp än och min körs som en hynda! :tummenupp :näsblod

Skönt att höra. Då är det nog inga problem. jag bytte olja innan avställning förra året så.. är inte många mil gammal..
tack :tummenupp

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Om du ligger i t ex 3:an i 70 km/h och ska bromsa ner till stillastående. Då ska du ju inte börja med att frikoppla och växla ner till ettan. För då kommer det att smälla, å desto fortare du kör desto mer smäller det. Det räcker ju att du växlar ner de sista metrarna innan du stannar.

\Masonit

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...