PANIK! Får inte upp cutsen (Gixxer)

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Hej!

Körde till jobbet nu precis och som vanligt la jag lås och täcket under cutsen där bak, men nu när jag kom fram till jobbet så får jag bara inte upp cutsen. Det går att vrida om nyckeln precis som vanligt, men låset öppnar sig bara inte..

Med andra ord har jag inte tillgång till lås så jag kan låsa hojen, vilket inte känns så jäkla roligt. :gnissla

Finns det något sätt som man kan skruva ner skiten på? Vad är de två skruvarna till som sitter på sidan av bakdelen? Eller kan man skruva ner något nerifrån?

(Hojen det rör är en Gixxer från 97)

Grymt tacksam för hjälp!
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå... Jag hade samma problem för en månad sen..Det är troligtvis wiren till låsmekanismen som är av. Jag kunde få av kutslocket utan att såga sönder det men det är ett jävla mek...

1. skruva av förarsadeln.
2. Lossa alla skruvar du ser son håller fast bakdelens plastkåpor. Du ska även rycka loss "tryckfästena" så att bakdelen sitter så löst som möjligt.
3. Lossa även de 2 skruvarna i undertailens framkant som håller den upp.
4. Ta ut batteri och den andra boxen som sitter där.
5. Nu kan du bryta ned undertailen kanske 5 cm i framkant. Det för att du nu om du drar isär halvorna av bakdelen precis bakom förarsadeln kan kika in i cutsen. Du kan då se hur låsanordningen ser ut. Du har en metallbygel som är fäst i det som nu är cutsens tak. alltså insidan av Cutslocket.
6. Om du kikar in i taket där och lyser med en ficklampa kan du se med vilken typ av skruv som metallbygeln är fastskruvad i Cutstaket.
7. I mitt fall satt bygeln fast med stjärnskruv. Ta de en bits/hylslednyckel (artikel 11-270 på biltem) och sätt i rätt bits i. Sen kan du med ett jävla pill skruva loss skruvarna i cutstaket med hjälp av den..

Hoppas du blev lite klokare...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det kanske bara sitter i spänn? Tryck ner kutslocket hårt medan du vrider på nyckeln. Eller så har du fått nåt i kläm så att armen på själv låsmekanismen inte rör sig. Det brukar inte vara så svårt att ta sig in där under om man verkligen vill. Milt våld med lite tanke bakom löser problemet.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Hallå... Jag hade samma problem för en månad sen..Det är troligtvis wiren till låsmekanismen som är av. Jag kunde få av kutslocket utan att såga sönder det men det är ett jävla mek...

1. skruva av förarsadeln.
2. Lossa alla skruvar du ser son håller fast bakdelens plastkåpor. Du ska även rycka loss "tryckfästena" så att bakdelen sitter så löst som möjligt.
3. Lossa även de 2 skruvarna i undertailens framkant som håller den upp.
4. Ta ut batteri och den andra boxen som sitter där.
5. Nu kan du bryta ned undertailen kanske 5 cm i framkant. Det för att du nu om du drar isär halvorna av bakdelen precis bakom förarsadeln kan kika in i cutsen. Du kan då se hur låsanordningen ser ut. Du har en metallbygel som är fäst i det som nu är cutsens tak. alltså insidan av Cutslocket.
6. Om du kikar in i taket där och lyser med en ficklampa kan du se med vilken typ av skruv som metallbygeln är fastskruvad i Cutstaket.
7. I mitt fall satt bygeln fast med stjärnskruv. Ta de en bits/hylslednyckel (artikel 11-270 på biltem) och sätt i rätt bits i. Sen kan du med ett jävla pill skruva loss skruvarna i cutstaket med hjälp av den..

Hoppas du blev lite klokare...


Tack för en utförlig beskrivning. Skall försöka mig på detta..

Det kanske bara sitter i spänn? Tryck ner kutslocket hårt medan du vrider på nyckeln. Eller så har du fått nåt i kläm så att armen på själv låsmekanismen inte rör sig. Det brukar inte vara så svårt att ta sig in där under om man verkligen vill. Milt våld med lite tanke bakom löser problemet.

Mmm. Jag har försökt detta, men lyckades inte. Tror kanske att täcket ligger i låset. :huvet
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
På min 750 SRAD hoppade vajern till låset ur när jag hade för mycket grejor i facket så den låste inte upp när man vred nyckeln precis som collo beskriver. Även jag fick riva rätt mycket runtikring för att komma åt vajern och med en lång skruvmejsel komma åt armen som reglar cutsen och öppna.
Nu har jag satt ett buntband runt så att det inte händer igen.

collo: ser du om armen som vajern slutar i rör sig när du vrider nyckeln? Om inte, försök nå den med ett verktyg så får du av cutsen.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
På min 750 SRAD hoppade vajern till låset ur när jag hade för mycket grejor i facket så den låste inte upp när man vred nyckeln precis som collo beskriver. Även jag fick riva rätt mycket runtikring för att komma åt vajern och med en lång skruvmejsel komma åt armen som reglar cutsen och öppna.
Nu har jag satt ett buntband runt så att det inte händer igen.

collo: ser du om armen som vajern slutar i rör sig när du vrider nyckeln? Om inte, försök nå den med ett verktyg så får du av cutsen.

Skall testa när jag får tag på verktyg.. Tack tack!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top