Panik! - Glömt att försäkra mc:n efter att jag köpt den!

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Jag har gjort ett ordentligt misstag nu, jag köpte en motorcykel för snart 2 veckor sen. Sedan dess har jag haft mycket att göra och helt glömt bort att vare sig skicka in papper om ägarbyte eller försäkra den, fastän den har stått som "i trafik", alltså inte avställd!

Fick nu precis höra från en vän att man måste "böta" 273 kr för varje dag man har en motorcykel i trafik utan försäkring. Det blir ungefär 4000kr för min del som jag inte är sugen på att betala.

Nu har jag ju iofs inte skickat in ägarbyte dokumenten, kan han ha sagt upp sin försäkring trots att inget officiellt ägarbyte har skett? Finns det något sätt att fixa detta? Jag visste inte om att denna regel fanns.


Här är en länk till var jag läst om denna dagsavgift. Har aldrig hört talas om den innan: http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Snacka med säljaren och skriv datumet från måndag,erbjud honom att betala hans försäkring de dagarna den fortfarande står på honom sen tecknar du en försäkring på dig på måndag.

Billigast och enklast när du inte skickat in pappren än.

Henrik
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Står den inte på dig som jag fattar av ditt inlägg så är det inget som ska drabba dig.Om han har sagt upp sin försäkring vet bara han,och ja han kan ha gjort det.Men varför har du regpapprena? Det ska ju ägaren till hojen skicka in,och 2veckor sedan affär?
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för svaren! Jag vet inte varför, men vi bestämde att jag skulle skicka in ägarbyte papprena. Men glömsk som jag är...

Men det kommer ju hamna på mig ändå, för om han får hem en räkning på 4000kr där det står att hans mc varit i trafik utan försäkring, så kommer han ju bara hänvisa till kontraktet som vi skrivit och visa att jag har varit ägare sen 2 veckor tillbaka.

Han kanske redan har sagt upp sin försäkring, då kan jag väl inte erbjuda att betala hans försäkring för dessa dagarna, om han nu redan har sagt upp den?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för svaren! Jag vet inte varför, men vi bestämde att jag skulle skicka in ägarbyte papprena. Men glömsk som jag är...

Men det kommer ju hamna på mig ändå, för om han får hem en räkning på 4000kr där det står att hans mc varit i trafik utan försäkring, så kommer han ju bara hänvisa till kontraktet som vi skrivit och visa att jag har varit ägare sen 2 veckor tillbaka.

Han kanske redan har sagt upp sin försäkring, då kan jag väl inte erbjuda att betala hans försäkring för dessa dagarna, om han nu redan har sagt upp den?


Såvitt jag fattat så kan han inte säga upp försäkringen förrän ägarbytet gått igenom och normalt sköts det automatiskt när han inte står som ägare längre så just det är nog lugnt.

Ring och förklara,erbjud att betala tiden som gått och ändra datum på pappren,bästa råd du får tror jag.

Henrik
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Står den inte på dig som jag fattar av ditt inlägg så är det inget som ska drabba dig.Om han har sagt upp sin försäkring vet bara han,och ja han kan ha gjort det.Men varför har du regpapprena? Det ska ju ägaren till hojen skicka in,och 2veckor sedan affär?
Detta är ju en av anledningarna till att det är SÄLJAREN som ska sända in ägarbytespapperen.
Kriminella som köper bil "glömmer " ju så lätt detta och plötsligt så är alla skatter, avgifter fortfarande lagda på "förre ägaren"...
Kolla med ett SMS vem som står som ägare i nuläget.
Kolla som andra sagt med förre ägaren och gör upp med honom om ev extra förs kostnad.
Isf inget problem...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
bara att kryssa i "ställa av" rutan så är saken biff.

Nej!

Ägarbyte går igenom det datum det står på pappret men avställning blir det först när dom behandlar det inkommna ägarbytet.

Tiden däremellan kommer kosta nya ägaren sura slantar till TFF,många har redan fått erfara det så ge ej det "rådet"!

Henrik
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Såvitt jag fattat så kan han inte säga upp försäkringen förrän ägarbytet gått igenom och normalt sköts det automatiskt när han inte står som ägare längre så just det är nog lugnt.

Ring och förklara,erbjud att betala tiden som gått och ändra datum på pappren,bästa råd du får tror jag.

Henrik

Klart han kan säga upp försäkringen om han vill. Troligtvis har han väl inte gjort det när det ändå ska göras ägarbyte men.

Det är pga av såna som trådskaparen som man ska posta själv/tillsammans... Kul att få en räkning hem pga andras glömska.
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för all input! Det jag behöver få reda på säkert är ju då om hans försäkring har blivit uppsagd trots att ägarbytet inte skett. På vissa ställen har jag läst att en försäkring inte kan sägas upp förrän ägarbytet är officiellt och på andra ställen motsatsen.

Hittar dock inget tillförlitligt. Om hans försäkring fortfarande gäller så kan jag säkert lösa det med han, han verkade vara väldigt schysst!

Någon som vet säkert vad som gäller?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klart han kan säga upp försäkringen om han vill. Troligtvis har han väl inte gjort det när det ändå ska göras ägarbyte men.

Det är pga av såna som trådskaparen som man ska posta själv/tillsammans... Kul att få en räkning hem pga andras glömska.

Jo,självklart kan du säga upp den men så länge du står som ägare så är försäkringen aktiv och gäller,det var vad dom sa till mig när jag bytte bil iaf.
När sedan ägarbytet går igenom så avslutas försäkringen från det datumet och resterande premie krediteras dig.

Alltså,den förra ägarens försäkring gäller tills ägarbytet går igenom och i detta fall så räcker det att byta datum och teckna en egen från samma dag.

Henrik
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Nej!

Ägarbyte går igenom det datum det står på pappret men avställning blir det först när dom behandlar det inkommna ägarbytet.

Tiden däremellan kommer kosta nya ägaren sura slantar till TFF,många har redan fått erfara det så ge ej det "rådet"!

Henrik

Kollade lite på transportstyrelsens hemsida o se på tusan så har du rätt. My bad för dåliga tipps.. så funkade det iaf "förr i tiden"

"Avställning och ägarbyte vid samma tillfälle
Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalar vi skatten till den nya ägaren. Som vi beskrivit ovan räknas avställningen från den dag då en fullständig anmälan kom till oss på Transportstyrelsen.

Observera att detta kan innebära att fordonet är påställt från dagen för ägarbytet (enligt anmälan) och fram till dagen för avställningen (anmälans ankomstdatum). Det betyder att den nya ägaren under denna tid är skattskyldig. "

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Alla försäkringar går inte säga upp förutom vid helår eller ägarbyte. Exempelvis Bilsport o MC har ju så på många av sina försäkringar.
 

Ozzi

Guest
Hur j***a dum kan man vara, du SKA betala, för att lära dig, om inte annat.:huvet

Köper man en hoj GLÖMER man inte sånt!!
 
Last edited:

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Att ni orkar dryga mot killen. Han vet ju att han klantat sig. Ni har ingen som helst aning på vilket sätt han "haft mycket att göra". Det är så mycket jidder här så man börjar undra om 90% av grabbarna här är singlar och inte har annat att göra än att klanka ner på andra...
 

Ozzi

Guest
Att ni orkar dryga mot killen. Han vet ju att han klantat sig. Ni har ingen som helst aning på vilket sätt han "haft mycket att göra". Det är så mycket jidder här så man börjar undra om 90% av grabbarna här är singlar och inte har annat att göra än att klanka ner på andra...

Bahh, har han så mycket att "göra" har han säkert råd att pynta.:D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top