Panik! - Glömt att försäkra mc:n efter att jag köpt den!

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ajdå, det var synd att jag inte läste det förrän nu! Men jag har iaf fått tag på tidigare ägaren nu och vi har fixat allt i lugn och ro.

Gjorde om 16 augusti till 28 augusti på ägarbytes dokumentet utan att det syntes för mycket på pappret, med säljarens godkännande, och la det på lådan precis. Tecknat försäkring idag, så det blir bara 1 dag á 270kr att betala. Tack och lov.

Tack för all hjälp!

Du är nog rätt nöjd med 270:- istället för 4000, men om du VILL så kan du faxa in ett A4 till transportstyrelsen där du skriver att ni skrev fel datum och att ägarbytet ska gälla från 29/8 och så gör säljaren samma sak så justerar dom det.

Men säljaren är nog inte så sugen på att krångla mer med dig nu :D
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag glömde att ställa av 2 hojar vid ägarbyte.

Det gick på 16k +22k om jag inte missminner mig.

Nuförtiden är jag mycket noga när jag köper eller ställer på mina fordon.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag glömde att ställa av 2 hojar vid ägarbyte.
Det gick på 16k +22k om jag inte missminner mig.
Nuförtiden är jag mycket noga när jag köper eller ställer på mina fordon.
Törs man påminna om att det finns något som kallas "telefon"?
En synnerligen mångsidig pryl..
Transportsyrelsen har faktiskt en telefontjänst som, tror jag iaf, är mer eller mindre on-line. HUR den används kan ju vara lämpligt att kontrollera innan ev köp.
Kan t o m användas utomhus i samband med köpet..:rolleyes:
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Törs man påminna om att det finns något som kallas "telefon"?
En synnerligen mångsidig pryl..
Transportsyrelsen har faktiskt en telefontjänst som, tror jag iaf, är mer eller mindre on-line. HUR den används kan ju vara lämpligt att kontrollera innan ev köp.
Kan t o m användas utomhus i samband med köpet..:rolleyes:

Jag använde en sån där telefon o ringde transportstyrelsen när jag skulle ändra datum för ägarbyte och fick svaret att enda sättet att göra det var att faxa (en annan nymodernighet) in ett papper och att det skulle vara underskrivet, väldigt svårt att identifiera sig på en tonvalstelefon.

Man kan ju även hålla tummarna att såna här ärenden kan göras på nätet i framtiden på transportstyrelsens hemsida med tex bankid eller annan digital identifikation.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Du kan inte be försäkringsbolaget, att försäkringen börjar gälla fr.o.m den 28.e då?

De bilar och motorcyklar jag köpt har jag tecknat försäkring någon dag i efterhand och bett att försäkringen ska börja gälla från ett visst datum. Har aldrig varit några konstigheter, åtminstone inte om det bara gäller några dagar.

Har alltid funkat för mig.
 

Kneedrag

Guest
Tack för svaren! Jag vet inte varför, men vi bestämde att jag skulle skicka in ägarbyte papprena. Men glömsk som jag är...

Men det kommer ju hamna på mig ändå, för om han får hem en räkning på 4000kr där det står att hans mc varit i trafik utan försäkring, så kommer han ju bara hänvisa till kontraktet som vi skrivit och visa att jag har varit ägare sen 2 veckor tillbaka.

Han kanske redan har sagt upp sin försäkring, då kan jag väl inte erbjuda att betala hans försäkring för dessa dagarna, om han nu redan har sagt upp den?

Försäkringen slutar att gälla då det blir ägarbyte. Är du säker på att han ringt in och avslutat försäkringen?
Det är ju inte helt lätt att avsluta en försäkring bara sådär....
 

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Försäkringen slutar att gälla då det blir ägarbyte. Är du säker på att han ringt in och avslutat försäkringen?
Det är ju inte helt lätt att avsluta en försäkring bara sådär....

Nej han hade inte sagt upp sin försäkring. Så jag fick hela problemet löst i och med att vi ändrade datumet för ägarbytet! Erbjöd han några hundra som tack och ersättning för dagarna hans försäkring stått kvar men det bjöd han på! =)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Såg att det löst sig, men måste ändå klara ut vissa saker i tråden.

Ägarbytet går att bakdatera. Dock max ett visst antal dagar (har för mig 14). Dock är försäkringsbolag väldigt tjuriga med att bakdatera deras trafikbevis, så bakdaterar du ägarbytet får du räkna med att TFF skickar krav.

Det går inte för säljaren att säga upp en försäkring om fordonet är i trafik och fortfarande registrerat på honom. Sen går det ju självklart alltid att strunta i att betala förnyelsen alternativt återkalla autogiromedgivandet hos banken, men risken för att detta skett är minimal.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top