Panik-körprov!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Ni som tagit eller kommer att ta körprovet innan den 18 maj får väldigt gärna skriva Era synpunkter och reflektioner över hur det var, här. Jag ska köra upp då, klara teorin i höstas, men mina SEGA handledare (en av dom är MC-polis) har inte kört igång denna säsong än, men det har jag o ändå får jag inte köra!!!

Nåväl, det skulle uppsakattas om Ni redovisade hur det var med säkerhetskontroller och de nya banorna osv...

Tack på förhand!
 
Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Fordonskontroll vid körprovet.
------------------------------

* Ställ dig och stå kvar på den sidan där fotbromsen sitter
* Vrid på tändningen
* Kolla fram och bak lykta (stå kvar och sträck ut händerna och kolla om de
lyser)
* Kolla sedan skyltbelysningen (samtidigt som bak lyktan)
* Kolla med handen på baklyktan att både fram och bakbromsens lampa
fungerar
* Samtliga blinkers, du ser lättast genom att luta dig framåt samt vrida dig
något åt sidorna
* Kolla tutan


Ta ett varv runt hojen och kolla

* Däckens mönsterdjup
* Ev. slitage på däcken sidor
* Ev. oljespill på framgaffeln


Kliv på hojen

* Fäll in stödet
* Rulla fram en bit och testa frambromsen
* Håll in frambromsen och tryck ned framdämparn ett par gånger
* Testa fjädringen i bak genom att hoppa/gunga till ett par ggr med röven
(sittandes på med frambromsen i)
* Ut med stödet och kliv av igen samt vrid av tändningen.....klart!

--------------------------------------------------
Särskild fordonskontroll (kan begäras vid körprov)
--------------------------------------------------

* Se om Nödstopp-knappen fungerar (sätt knappen på Off läget och testa
att start hojen)
* Olika vätskor (väldigt beroende på vilken slags hoj, en del har fönster man
ser nivån på andra har "sticka")
men man ska kunna redovida för hur man kollar den (oftast behöver man
inte utföra det bara men vet hur de funkar)
* Se efter om ev. spärr för att kunna lägga i växel då stödet fortfarande är
nere finns och funderar
* Helljus (ingår inte i obligatoriska kontrollen men det skadar ju inte att veta)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top