Parallels med OS på olika hdd

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är beroende av vissa program/applikationer som ingen löst gåtan med att köra dem på OS X eftersom de är Windowsmjukvaror, man kan däremot använda sig av Bootcamp eller Parallels som exempel. Jag har personligen aldrig beblandat mig med dessa program men i dagsläget så blir det svårt att vara utan Windows. Jag avstår Windows privat av två anledningar i huvudsak = det är segt och risken för virus är större än på Mac, för snål för att köpa dyra antivirusprogram som i slutändan gör det redan trötta operativsystemet ännu tröttare och kan ställa till med besvär i sig.

HUR som helst så har jag då två alt., antingen köper jag en medioker barbara med Windows eller så använder jag mig av Bootcamp eller Parallels och inhandlar operativsystemet på skiva. Bootcamp är om jag förstår det rätt gratis och kräver att man måste starta om datorn, därav namnet, för att växla mellan Win och OS X medan med Parallels så kan jag köra båda os parallellt, därav namnet.

Nu vill jag dock inte riskera att strula till min trotjänare till MBP med massa Windowsproblem, inte för att jag vet om det ens är möjligt men så fort Microsoft blir inblandat befarar jag det värsta. Till min MBP finns det något som kallas för doubler vilket är en hållare för en extra hdd, man plockar således ut den optiska enheten och ersätter den med en doubler samt en ny hdd. Kruxet är naturligtvis att det blir klurigt att installera Windows från skiva utan skivläsare men det går att lösa med extern.

http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor...d24713246.aspx

På en av programmens hemsida står följande:

• Bootcamp (recommended)
• VMWare Fusion (latest version)
• Parallels (latest version)

Är Bootcamp på något sätt bättre än Parallels eller står det kanske så för att Bootcamp är gratis? I.o.m. Parallels parallella funktion antar jag att det kräver mer av datorn hårdvarumässigt.

Frågorna är då om det är säkrare att köra med två olika hdd och kommer Parallels funktion att växla mellan OS hipp som happ fungera som det är tänkt om man kör de olika operativsystemen på olika hdd?

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping