Parkera i cykelställ?

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
I vissa bostadsområden ligger parkeringsplatserna lite väl långt borta från den lägenhet man ska till (en polare el. så)... Cykelställen däremot finns i närheten o man kan ha uppsikt över hojen.

Brukar ni parkera i sånna, eller är det "strikt förbjudet" :D ?
Vad säger lagen tro, får man parka där el. inte?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Olika städer har olika regler för detta.

Om jag kommer till en polare eller någon annan där ett cykelställ står lägligt utanför lägenheten parkerar jag där.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hållundan skrev:
Olika städer har olika regler för detta.

Om jag kommer till en polare eller någon annan där ett cykelställ står lägligt utanför lägenheten parkerar jag där.

tror do me ganska hyffsade i min stad.
åkte ner på onsdagskörningen o kika lite idag o tydligen så har dom en mc-snut med nuför tiden o han anmärkte inte ens på min motard som inte ser helt laglig ut.
lisorna o poliserna e ganska hyffsade här som tur är..
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
De finns finns de som gör tvärt om också. När jag kom ut en dag till hojjen så stod det en cykel snyggt och prydligt parkerad i min parkeringsruta med styret 1 cm från tanken på hojen. Det behövs inte mycket för att en cykel ska välta...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Lite irrelevant för trådstartaren kanske, men såhär är iallafall reglerna i Göteborg.

Parkering på körbana eller vid cykelställ i Göteborg
Vid parkering på körbana där fordon ska ställas i färdriktningen, tillåts MC att parkeras snedställd mot trottoaren på så sätt att MC:n tar samma breddutrymme som en vanlig bil.

I centrala Göteborg tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera sidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana. Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (inte kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.
 

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
rikard1979 skrev:
I vissa bostadsområden ligger parkeringsplatserna lite väl långt borta från den lägenhet man ska till (en polare el. så)... Cykelställen däremot finns i närheten o man kan ha uppsikt över hojen.

Brukar ni parkera i sånna, eller är det "strikt förbjudet" :D ?
Vad säger lagen tro, får man parka där el. inte?

Om du får plats me hjulet så.... :tungan :pannkyss
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Cyckelstall

Fan vad jag far skit pa jobbet av sura sma karringar for att jag parkerar bredvid cyckelstallet...operativt ord BREDVID. Finns tva stall mittemot varandra under ett tak dar jag parkerar mellan o varje dag far man kommentarer och skit. Later som att jag gor ratt i att flytta hem :)
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Snabbfäste till regplåten

Eller så snider man ihop ett snabbfäste till regplåten och tar med sej plåten in.. lite jobbit kanske men de e de värt.. Lapplisorna sen ett fel parkerat fordon och kan inte lappa.. måste vara frustrerande för dem :rofl
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Master_ skrev:
Eller så snider man ihop ett snabbfäste till regplåten och tar med sej plåten in.. lite jobbit kanske men de e de värt.. Lapplisorna sen ett fel parkerat fordon och kan inte lappa.. måste vara frustrerande för dem :rofl

Dom får bogsera bort oreggade fordon. Även om det står rätt parkerat !

Gissa varför magnethållare till bilar inte säljer längre...
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Tror inte att du får, men ofta så skiter dom i att lappa. Jag parkerade alltid min i cyckelstället utanför porten i Sundbyberg, funkade fint. Det beror helt på vilken lapplisa som jobbar i området. På bilen så tjänar jag minst ett par tusen per år nu när jag har flyttat från de nitiska lisorna i Sundbyberg till Västertorp.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
nix.

Webspy skrev:
Dom får bogsera bort oreggade fordon. Även om det står rätt parkerat !

Gissa varför magnethållare till bilar inte säljer längre...

För att folk är för fega för att använda dem :banana
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
Jag brukar göra det men i stockholm har jag fått p-böter (låg så snyggt fastklämd på pakethållaren :huvet ) och hemma på gården har tanterna skällt så mycket på mig så jag har till slut skaffat garageplats :lol . Ja jävlar, dé é roligt nästan jämt.
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Tanken att man KAN få parkeringsböter på hojen har aldrig slagit mig :) Jag ställer min precis där det behagar...men får väl tänka mig för i fortsättningen då.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
rikard1979 skrev:
I vissa bostadsområden ligger parkeringsplatserna lite väl långt borta från den lägenhet man ska till (en polare el. så)... Cykelställen däremot finns i närheten o man kan ha uppsikt över hojen.

Brukar ni parkera i sånna, eller är det "strikt förbjudet" :D ?
Vad säger lagen tro, får man parka där el. inte?


Jag har hört att man får ställa en hoj vid varje cykel ställ.... Men jag kan hört fel :3freak
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Mögel skrev:
Jag har hört att man får ställa en hoj vid varje cykel ställ.... Men jag kan hört fel :3freak

Sånt där upphör inte att förvåna mej... folk "hör" saker och sen tror dom benhårt på att det är så...
Jag tror inte på sånt jag bara "hört" utan vill gärna ha lite källinformation först...

I stockholm får man inte parkera i cykelställ.

Kan ju vara så att vissa kommuner har andra regler eller så är det så att deras lapplisor är lite sjyssta...

Nu säljer vissa firmor nån slags bil som är reggad som mc, med reklamen "gratis parkering på mc plats"
Fan va sur jag kommer bli om jag ser en mc-bil ta upp hela mcparkeringen...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Tycker det e skit bökigt o få in hjulet i den där smala lilla saken! :rolleyes:
O när man väl har lyckats o kommer tillbaks så har mcn gjort domino utav alla cyklar, eftersom man inte behöver använda stödet i ställena :3freak
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Falafelbabianen skrev:
I stockholm får man inte parkera i cykelställ.

Kan ju vara så att vissa kommuner har andra regler eller så är det så att deras lapplisor är lite sjyssta...

Stockholm har ju dock väldigt generösa regler för MC i övrigt, kan vara därför.

Nu säljer vissa firmor nån slags bil som är reggad som mc, med reklamen "gratis parkering på mc plats"
Fan va sur jag kommer bli om jag ser en mc-bil ta upp hela mcparkeringen...

Det är det fler som retat sej på, så det verkar bli en ändring (om det inte redan är gjort) så det bara gäller TVÅHJULIGA motorcyklar..


Annars säger jag som nån annan sa, jag parkerar alltid lite där det finns plats och där jag inte står ivägen, har inte lyckats fått böter än men det är väl en tidsfråga..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top