Parkera i stan?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Som nybliven körkortstagare satt jag och funderade på hur och var man parkerar en mc i stan..

Funkar cykelställ tex eller hur fasen gör man med parkeringsbiljetten?! Lägga den på sadeln med en liten sten åvan på? :va

Hur brukar ni göra när ni tar cykeln till stan för att fika med någon schyst brud eller vad som helst. Berätta :banana

Jag brukar parkera utanför stället jag skall till, och ta med mig regskylten. Har fäst den i kardborre på hållaren. Det har gått bra hittills i alla fall :)

Man parkar på en MC-parkering naturligtvis, gratis.

Klart det bästa med MC-parkering men verkar som att alla städer inte har det.:confused:
Här i stan så finns det iaf hyffsat med MC-parkering MEN den upptas av mängder av mopeder så det finns sällan plats för vi med MC. :huvet

Varför tar du med regskylten in? Så ingen kollar upp adressen där du bor/parkerar?

Jag är inte folkbokförd där jag bor så folk kan ju försöka :-)

Varför tar du med regskylten in? Så ingen kollar upp adressen där du bor/parkerar?

Jag är inte folkbokförd där jag bor så folk kan ju försöka :-)

Ingen skylt - inga böter. Kan ju säga det är 30-moppe, för dessa kan man parkera den som om man hade en cykel. ;)

Men om de inte finns någon mc-parkering? Man får väl knappast stå vid cykelställen? Skulle man ställa den på vanliga bilparkeringen och fästa parkeringslappen i styret med gummiband eller ngt, inte fan skulle den sitta kvar länge..? hrm...

Här i Jönköping har du inget extra för ifall du kör mc! Det är samma regler som för bilar, betala avgift måste du också. Du får ej heller stå i cykelställ (i vissa städer är det godkänt).

Ibland finns ju speciella mc-parkeringar, men det är ovanligt.

Jag brukar ställa mig i cykelställ ibland, inte fått några böter. Ska man till A6 ställer jag mig utanför entrén osv...

Så här gjorde Jag och en polare för några veckor sedan!
Gott att kunna sitta och begrunda skönheterna också när man lämnar dem.:tummenupp

Funkade fint men det gillas kanske inte..:gnissla

HojturJkpg.jpg

Jag brukar parkera utanför stället jag skall till, och ta med mig regskylten. Har fäst den i kardborre på hållaren. Det har gått bra hittills i alla fall :)

Helt jävla rätt!!! :tummenupp
Att inte alla gör så det begriper jag inte! Själv tänkte jag sätta min med vingmuttrar så den den inte kan blåa av det borde vara standard på alla hojar!

"I parkeringsruta kan flera fordon uppställas
(t.ex. motorcyklar). Vid betald
parkering skall ett av fordonen ha erlagt
avgift."

Jag var bombsäker på att för varje fordon i rutan var man tvungen att betala. Får man plats med 5 st hojar i en ruta om man vill vara ekonomisk?:va:tungan
//Utflyttad smålänning :D

"I parkeringsruta kan flera fordon uppställas
(t.ex. motorcyklar). Vid betald
parkering skall ett av fordonen ha erlagt
avgift."

Jag var bombsäker på att för varje fordon i rutan var man tvungen att betala. Får man plats med 5 st om man vill vara ekonomisk?:va:tungan
//Utflyttad smålänning :D

Isåfall har reglerna ändrats, "förr" skulle ALLA erlägga avgift.

om ni parkerar under en balkong, då slipper ni bötter, då marken under balkongen tillhör byggnaden, detta har jag fått från en p-vagt :)

Jag parkerar utanför stället ja ska in på, står det inte att det är parkeringsförbud eller endast parkering på hänvisade platser, så får man väl ändå stå där? Eller?
Jag har problem med att mitt stöd är för långt så ja måste luta motorcykeln mot en vägg eller ställa ena hjulet på något, tex trottoarkanten.

Fick nästan böter för att ja inte hade körkort med mig + att ja åkte på cykelbana ett par meter förra helgen.
Hade rullat ett par meter på cykelbanan för att komma runt en parkerad bil + få bakhjulet på trottoaren. Stängde av hojen och såg en polis kom gående mot mig.
Han frågade om det var en moped eller en motorcykel. Sa att det va en motorcykel. Så frågade han om ja hade körkort då sa ja att det låg i bilen brevid (var på bilträff och hade plånboken i polarens bil för ja inte hade några fickor).
Ringde polarn och bad ha komma å låsa upp.
Han informerade om att det blir 1200kr i böter för att ja åker på cykelbana och inte har körkort.
Sedan gick han och pratade med sin kollega och kom tillbaka, fick se mitt körkort och sen sa han att ja slapp undan med en varning, men att man inte får köra hur man vill bara för att det är bilträff Jag tackade och sa att han skulle ha en fortsatt trevlig kväll. Under halva tiden vi pratade stod det en bmw på 50 väg bakom oss ca 20m bort och burnade, men dom pratade inte med han under hela kvällen.

Han nämnde aldrig någonting om att ja stod med bakhjulet på trottoaren/i rabatten, han kollade inte om ja hade regnr/kollade inte upp regnret, han kollade inte upp mitt namn med centralen.

Finns biljetthållare som man låser fast tillsammans med bromsskivlåset. Utvecklat av ett gäng gymnasieelever från Tyresö.
http://regimus.se/produkter.html

Vill man inte lägga ut 50 spänn så är det bara att göra en egen hållare att sätta fast där man tycker det passar istället.

Finns biljetthållare som man låser fast tillsammans med bromsskivlåset. Utvecklat av ett gäng gymnasieelever från Tyresö.
http://regimus.se/produkter.html

Vill man inte lägga ut 50 spänn så är det bara att göra en egen hållare att sätta fast där man tycker det passar istället.

Sätter man den nere vid hjulet så skyller säkert lisjävlarna på att dom minsann inte ska behöva krypa runt o leta efter biljetten.:D

Förra året ringde jag Falu kommun och frågade vart man skulle ha biljetten.
Han sa att det var bara att ha den i fickan och om man fick böter var det bara att ringa så tog dom bort böterna. Fast det är i Falun det..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick