Parkera mc?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
hur gör man med biljetten om man parkerar mc? köper ingen, tar med? får man parkera på bilplatser? tack på förhand. skriver från min mobil

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Man får parkera på bilplatser och man måste köpa en biljett.
Den måste sitta nånstans så P-lisorna kan se den.
Och hur man gör det är tyvärr ens eget problem :/

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
jag brukar stå vid cykel parkeringar. brukar funka finfint!

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Hur är det när man måste ha P-skiva??? jag antar att det inte är någonting som man har som ligger och skramlar under sadeln?!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är olika regler i olika kommuner. Det finns inga nationella regler kring detta. Så du måste ta reda på hur det är just där du bor, eller brukar parkera. På en del orter får man parkera i cykelställ, på andra så bryr man sig inte var du står så länge du inte står i vägen, och på vissa orter får du p-böter.

Hur den lilla p-lappen skall hanteras finns heller inga klara regler kring. I princip så skall du betala och förväntas lösa det problemet själv! :mad: Om du lägger lappen på hojen, och den blåser bort eller blir snodd = ditt problem i p-bolagens ögon. Om du tar med den för att senare kunna visa upp den, så kan det funka på vissa ställen. Eller inte funka på andra ställen.

Att parkera en hoj legalt är jäkligt svårt, med andra ord. Verkar som att p-vakterna på mindre orter och städer löser detta "praktiskt" utan att vara för j*liga mot hojåkare. Medan man i storstäderna glatt lappar och skyller på att man har sina regler....

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Info ifrån Uddevalla-kommuns hemsida.

Parkering för MC och EU-moped klass I
Parkeras enligt samma regler och på samma p-platser som andra motorfordon. Det är tillåtet att parkera flera tvåhjuliga fordon i samma ruta så länge dom står inom markerad parkeringsruta. Man betalar då bara en biljett som man tar med sig för att kunna redovisa vid eventuell kontroll. En biljett/p-ruta.

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Hade chockerande nog en "normal" konversation med en parkeringsvakt ganska nyligen. Han menade på att eftersom det var mitt val av fordon inte var deras skyldighet att möjliggöra en effektiv betalning men att det bästa sättet är att numera på de flesta parkeringsautomater är det möjligt att betala med sms.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det beror på var du är.
På en del ställen får alla hojarna en p-bot när man står flera i samma ruta.

Det låter ju helt vansinnigt. Det innebär i så fall att även om du parkerar helt lagligt, så kan du få böter pga. att jag kommit efteråt och tryckt in min hoj i samma ruta som din?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Hur är det med trottoarer? ? ?
Har en kompis som hävdar att marken en halvmeter ut från en fastighet ägs av fastighetsägaren. Att ställa hojen direkt intill väggen skulle alltså vara utanför P-Lisorna & polisens befogenhet.
Men då är inte aspekten att en trottoar skall vara framkomlig och inga hindrande föremål som försvårar för ex. synskadade inte inräknad. Här kan polisen utfärda bot.

Någon som vet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Knappast troligt.
Man får stå flera i samma ruta på en biljett.

Vet inte om det var på det här forumet eller något annat, men läst om folk som råkat ut för det. Jag lärde mig att det är helt lagligt att stå så när jag tog mitt bilkort, men tydligen så har en del kommuner sina egna regler gällande det.

Det låter ju helt vansinnigt. Det innebär i så fall att även om du parkerar helt lagligt, så kan du få böter pga. att jag kommit efteråt och tryckt in min hoj i samma ruta som din?

Japp. Helt galet, men å andra sidan har väl ingen sagt att p-bolagen eller politikerna är vid sina sinnens fulla bruk?

Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Vet inte om det var på det här forumet eller något annat, men läst om folk som råkat ut för det. Jag lärde mig att det är helt lagligt att stå så när jag tog mitt bilkort, men tydligen så har en del kommuner sina egna regler gällande det.

Jag lärde mig detsamma när jag tog kortet för 10 år sedan, men det kan ju ha ändrats. Men det låter konstigt tycker jag isåfall.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag tar foto av biljetten med min mobil

Mm.. Men vad är det som säger att det var just DIN biljett? Du kan ju ha lånat en från någon som köpte samtidigt!

Jag fick höra att man skulle skriva sitt regnummer "mitt på biljetten" och sätta fast den på hojen. Då är den värdelös att stjäla.

Men att man skall betala om man står på bilplats är vi nog alla överens om. Att sen göra det är en annan femma, jag brukar chansa att de skiter i det eftersom det är en hoj

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha