Parkera?

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Vart ska man parkera med sin MC?. Jag bor i linköping och jag kan inte komma ihåg att jag har sett en enda mc-parkering i hela stan. Man kan ju inte betala å lägga en lapp på mc:n för då kommer väl nån tattare å tar den. Hur brukar ni andra göra?..

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Inte lyssnat i körskolan va? :tungan
Du tar din biljett och stoppar den i fickan. Får du sedan en otrevlig bot har du den som intyg och förklarar då att du kör mc och din bot blir avskriven. Voila!

Mvh

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3217543 Inte lyssnat i körskolan va? :tungan
Du tar din biljett och stoppar den i fickan. Får du sedan en otrevlig bot har du den som intyg och förklarar då att du kör mc och din bot blir avskriven. Voila!

Mvh
Körskolan behöver nödvändigtvis inte säga så. Jag hade exakt samma fråga när jag gick teorikurs. Hans svar var att du behöver inte betala på sådana parkeringar.

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Hehe gjorde ingen teori med dem och frågade inte om det sedan heller:p men de är så man kan göra alltså.. Men de låter ju lite jobbigt att behöva tjaffsa med komunen å ha sig bara för att man ville parkare:S

Mvh

silvin

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Honda CB600FA -07
Det finns några mc-parkeringar ute vid universitetet. Men de är inte till så mycket nytta om man inte studerar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Personligen brukar jag bara köra fram till dörren och fälla ned stödet. :)

Men det kanske är fel...

Fartman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 996

Mvh

Vad jag har hört så får man stå flera hojar i samma ruta.
Så länge bara en betalar.. :tummenupp

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Personligen brukar jag bara köra fram till dörren och fälla ned stödet. :)

Men det kanske är fel...
Precis, varför krångla till saker? Vet inte om andra har sämre erfarenheter i Linköping än jag, men jag har aldrig betalat parkeringsavgift, och dessutom står jag dagligen där det inte finns någon ruta (men jag inte är i vägen), och jag har aldrig fått några p-böter med hojen. Trots att jag vid flera tillfällen sett parkeringsvakter gå förbi den.

Thank you! :Bugar

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Det skulle vara intressant att höra mer. Som nybliven hojåkare har jag funderat på det här. Måste man lägga i pengar i parkeringen? Får man böter om man inte betalat i en parkering? Finns det ingen chans att komam undan om man inte har betalat och har en biljett som bevis om man får böter?

Får man parkera vart som helst? Vad säger lagen? Vilka risker innebär det?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Det skulle vara intressant att höra mer. Som nybliven hojåkare har jag funderat på det här. Måste man lägga i pengar i parkeringen? Får man böter om man inte betalat i en parkering? Finns det ingen chans att komam undan om man inte har betalat och har en biljett som bevis om man får böter?

Får man parkera vart som helst? Vad säger lagen? Vilka risker innebär det?
Finns väl inte så mycket mer att säga än vad som redan sagts. I princip gäller samma parkeringsregler för motorcyklar som för bilar, dvs i de flesta städer får du bara parkera på anvisade parkeringsplatser, och i förekommande fall måste du betala parkeringsavgift.

I praktiken är dock min erfarenhet att det är extremt sällsynt att en felparkerad hoj får böter. Definitivt tillräckligt sällan för att det ska löna sig att ta risken att inte betala.

Om du ändå vill betala så måste du som sagt ta med dig lappen istället för att lämna den på hojen (så att ingen snor den), för att ha som bevis så att du kan överklaga om du får böter.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Snackade med en lapplisa i förrgår i Uppsala och enligt henne gäller precis samma regler som för bil. Sätt biljetten synligt :confused: (lär troligtvis försvinna).
Kan finnas kommunala föreskrifter som anger annat.
Hon tyckte att man skulle ta en bild med mobilen ifall biljetten skulle försvinna, men biljetten skulle sättas på MC:n.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Eller ta med dig regskylten om du ens kör med den på, lättare och billigare än att:
köpa en biljett, lägga den i fickan , få parkeringsböter, skicka in biljetten och få avslag på överklagan och därför betala minst 600 spänn böter+parkeringsavgiften du redan betalat :D

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Finns väl inte så mycket mer att säga än vad som redan sagts. I princip gäller samma parkeringsregler för motorcyklar som för bilar, dvs i de flesta städer får du bara parkera på anvisade parkeringsplatser, och i förekommande fall måste du betala parkeringsavgift.

I praktiken är dock min erfarenhet att det är extremt sällsynt att en felparkerad hoj får böter. Definitivt tillräckligt sällan för att det ska löna sig att ta risken att inte betala.

Om du ändå vill betala så måste du som sagt ta med dig lappen istället för att lämna den på hojen (så att ingen snor den), för att ha som bevis så att du kan överklaga om du får böter.

Ok, tack för ditt svar. Antar att det är empiriskt praktiserande självstudier som gäller nästa sommar. Förhoppningsvis utan böter.

+Per+ Eller ta med dig regskylten om du ens kör med den på, lättare och billigare än att:
köpa en biljett, lägga den i fickan , få parkeringsböter, skicka in biljetten och få avslag på överklagan och därför betala minst 600 spänn böter+parkeringsavgiften du redan betalat

:D punkt

Edit: html koder

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept