Parkering

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Idag fick jag en P-bot. En synnerligen nitisk P-vakt satte en bot på hojen medan jag var inne och hämtade en tågbiljett.

Eftersom jag tyckte att boten var rätt onödig kommer jag att överklaga. Även om jag inte får rätt så får jag ju "valuta" för pengarna.

Det är alltså bakom Nils Ericsson-terminalen här i Gbg. Ni som bor i stan vet hur det ser ut.
Det är en parkering som är Zon "Parkering förbjuden"(!). I själva byggnaden finns det små "bås" på baksidan där man kan knö in 2-3 hojar.

Parkera gör man, enl. VV, om man

"Uppställning av fordon med eller utan förare av annan
anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller
avlastning av gods."

Det borde alltså vara i sin ordning att hämta/lasta på en biljett förutsatt att den är beställd och betald (vilket är fallet). Så tolkar iaf jag det.

Vidare är platsen varken väg, cykelbana eller gångbana (och inte parkering heller, eftersom det ju är utanför själva parkeringen). Gäller verkligen trafikregler där?

På lappen står det åxå att jag stod vid pressbyrån, vilket är felaktigt. Jag stod ett par "bås" bort från pressbyrån. Kan man inte ifrågasätta giltigheten på boten då?

Att tilläggas: I "båset" bredvid stod det en annan hoj. Den stod där både när jag kom dit och när jag åkte där ifrån. Den hade, vad jag kunde se, inte fått någon bot. Kan detta vara till någon hjälp?

Bifogar en snabbt hopknåpad bild åxå.
Området bakom hojarna, mellan hojarna och parkeringen är gångbana/trottoar, eller det går iaf folk där. Innebär det automatiskt att den yta där "båsen" är åxå är trottoar?

Bilden stämmer inte 100% med verkligheten, men i stora drag så...

Jag har parkerat där många gånger förr och på andra liknande ställen och aldrig fått nån bot. Så länge man inte stör eller är ivägen tycker jag personligen det är rätt onödigt att dela ut böter åxå. Hojen syns ju ens knappt förrän man är precis inpå den.

Jag har fått böter en gång tidigare och då hade jag ställt mig rätt dumt, så då betalade jag snällt, men denhär gången tänker jag inte göra det.

Tror ni det finns nån chans att få rätt? Har ni några tips som kan öka chansen?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Glömde bilden juh.

Glömsk jag.
 

Bifogat

  • parkering_.jpg
    parkering_.jpg
    9.6 KB · Visningar: 254
Last edited:

Johan R1

Leker me min nya R1
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
R1 -02 & Minimoto
Det där me parkeringsvakter e ett jävla skit..
Men eftersom det e zonparkering så e det nog inte mkt o göra..
Kvittar att den andra hojen inte fått nån bot.. Kunde du ju hävdat även om den inte stog där.

Men det e la alltid värt ett försök.. Kostar ju inte mer än lite tid.

P-lisa :whip
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Fråga

Exakt, vad var "fel" enl lapplisan.. :zpy ..hon måste ha kryssat en anledning till boten.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Re: Fråga

Kahobe skrev:
Exakt, vad var "fel" enl lapplisan.. :zpy ..hon måste ha kryssat en anledning till boten.

Hon har skrivit i 38, i rutan för överträdelse enl punkt...

Tittar man på baksidan ser man att det betyder "Förbud att parkera. Zon"
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Re: Fråga

dumbo skrev:
Hon har skrivit i 38, i rutan för överträdelse enl punkt...

Tittar man på baksidan ser man att det betyder "Förbud att parkera. Zon"

Var du inne i mer än 10 minuter?

Zon gäller väl inte vid i/ur lastning?
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Gränsdragningen är egentligen ganska enkel;

Tillhör marken inne i fickorna vid byggnaden "vägen", eller tillhör de marken som hör ihop med byggnaden ?

Tillhör de "vägen" (som ju har P-förbud inom den zonen), så är det i sin ordning för P-vakten om denne tillhör det kommunala (Polisen) bevakningsorganet för vägar inom tätorten.

Tillhör däremot marken byggnaden intill så skall det klassificeras som utanför väg (dvs privat mark), och då får inte de kommunala P-vakterna ge P-böter.
Möjligen kan ett privat bevakningsbolag ge böter för olovligt nyttjande av marken (eller liknande), men de gör det då som ett särskilt uppdrag till fastighetsägaren/markägaren, och har inte med gatuförordningen att göra.


Ibland kan man ju faktiskt få lov att parkera mc på privat mark intill fastighet, utan att riskera böter, bara man ligger utanför zonavgränsningen för det som skall bevakas enligt vägförodningen eller liknande.
En bit in på trottoarerna (eller annat motsvarande utrymme) kan dock räknas in med gatan.


Så har jag förstått det, men kanske någon känner till det ännu bättre ?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Vem frågar man vilken mark som tillhör vad?

Silwer: Jo, jag vet att jag måste betala. Jag vet även att jag får tillbaka pengarna med en viss ränta sedan, om jag skulle få rätt. :)
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
dumbo skrev:
Vem frågar man vilken mark som tillhör vad?

Jag vet faktiskt inte vilket som är enklast, men fråga på gatukontoret.
De skall iaf kunna svara dig om var gränsdragningen går, då de ju har den informationen själva...

Är det klart att P-vakten då har gjort rätt så är det ju lika bra att släppa det hela.

Det där med avstånd in på trottoaren från gatan, har nog delvis med att göra att det skall finnas fri passage för fotgängare (och inte minst rullstolsbundna).
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Re: Re: Re: Fråga

EBS skrev:
Var du inne i mer än 10 minuter?

Zon gäller väl inte vid i/ur lastning?

Jag vet inte exakt hur länge jag var inne. Svjv säger inte lagen något om nån tidsgräns ivfsh.

Vad gäller Zon så är det samma regler som gäller som om det är en enskild skylt. Varför skulle det vara annorlunda. Det är ju för att förenkla och spara pengar som man sätter upp säna skyltar. Enklare att sätta upp en eller två skyltar än att sätta upp 100, om zonen är stor. Normalt gäller ju bara en skylt fram till nästa korsning, efter den måste man då sätta upp en ny skylt om förbudet fortfarande ska gälla.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Släng boten :crash Jag har slängt alla mina böter som jag har fått och faktiskt har jag sluppit att betala fyra!! av dom :notme
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Hur många gåner har du fått P-bot då? Vad är frekvensen för att man skulle slippa undan? :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
dumbo skrev:
Hur många gåner har du fått P-bot då? Vad är frekvensen för att man skulle slippa undan? :)

Betala inte innan du får första påminnelsen. Skickar dom ingen påminnelse så betalar du inte. Betala då också den ordenarie boten om du skulle få nån påminnelse och inte påminnelseboten. Då brukar man slippa deras avgifter.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
EBS skrev:
Betala inte innan du får första påminnelsen. Skickar dom ingen påminnelse så betalar du inte. Betala då också den ordenarie boten om du skulle få nån påminnelse och inte påminnelseboten. Då brukar man slippa deras avgifter.

Japp...precis så :D :crash

Och för att besvara frågan. Jag har nog fått en 25 böter samman lagt, så det är inte välldigt dåliga ods :tummenupp
 

Sampo Star

Halvknäpp bladeåkare
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade97
bebbe skrev:
Japp...precis så :D :crash

Och för att besvara frågan. Jag har nog fått en 25 böter samman lagt, så det är inte välldigt dåliga ods :tummenupp

Oj då. Hur många av dessa var med båge?. Du kanske skulle förlustanmäla din nummerplåt för bättre statistik isf. Jag har "bara" fått tre p-boter med bil de senaste tio. En fick jag struken. Aldrig fått p-bot med bågen.(just nu så har jag ju inte ens plåt. Vad gör de då?)
/Sam
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top