parkerings fråga

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
hur är det egentligen...
får man eller får man INTE parkera sin mc vid/i cykelställ?

har fått för mig att man får.....men min nya böteslapp säger att man inte får..

hur är det?

\\\P///

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Här i Götet har dom någon sorts lokal bestämmelse som säger att man får parkera EN hoj på var sida om ett cykelställ men jag tror att det är upp till de lokala herrarna att bestämma sånt. Alltså, det beror på vart du bor :rolleyes:

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
DumDum skrev:
Här i Götet har dom någon sorts lokal bestämmelse som säger att man får parkera EN hoj på var sida om ett cykelställ men jag tror att det är upp till de lokala herrarna att bestämma sånt. Alltså, det beror på vart du bor :rolleyes:

ok, är det någon som vet var man kan ta reda på de lokala bestämmelserna eller om någon vet vadsom geääler i uppsala/enköping?

tack på förhand!

///P

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
tja, vad gäller Uppsala kan jag säga att det kostade en del hundringar att stå i ett cykelställ i Flogsta...

...men jag e inte bitter...

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Generella parkeringsregler för motorfordon säger såklart
att du inte får parkera vid ett cykelställ :rolleyes:

Får du stå "olappad" är det nog för att p-vakten har
en snäll dag :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Behandlar du din mc som om det vore en bil när du ska parkera får du aldrig böter om du vet hur en bils parkering funkar. :fakta

750RR

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
maverick_750rr skrev:
Behandlar du din mc som om det vore en bil när du ska parkera får du aldrig böter om du vet hur en bils parkering funkar. :fakta

750RR

Problemet är ju bara var man ska sätta parkeringsbiljetten....

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Enligt samma p-lisa som berättade för mig om de lokala parkeringsbestämmelserna här så ifall man parkerar på en bilplats så ska man ta med sig parkeringsbiljetten och ifall man får böter så var det bara att skicka biljetten så var det löst.

Detta är nog nåt lokalt det med för i mina öron låter det lika skumt som logiskt.
Haffa en P-nisse på stan och fråga, han/hon borde ha koll på läget.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
ifall man parkerar på en bilplats så ska man ta med sig parkeringsbiljetten och ifall man får böter så var det bara att skicka biljetten så var det löst.

Precis samma svar som jag fick, fick p-bot på min hoj när den stod på bilplats. Så jag frågade vakten (som var kvar i närheten) hur man skulle göra fortsättningsvis och fick samma svar. Man får helt enkelt bestrida p-boten hos polisen, det är de som avgör sånt (åtm enl denna dam) i Stockholm, så även i Lund såvitt jag vet iaf :)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Nailer skrev:
Precis samma svar som jag fick, fick p-bot på min hoj när den stod på bilplats. Så jag frågade vakten (som var kvar i närheten) hur man skulle göra fortsättningsvis och fick samma svar. Man får helt enkelt bestrida p-boten hos polisen, det är de som avgör sånt (åtm enl denna dam) i Stockholm, så även i Lund såvitt jag vet iaf :)

Vaddå ? Inte fan ska man få en P-bot bara för att man står på en "bilplats" ... isåfall förutsätter jag att en bil får samma behandling om den står på en MC-parkering....

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
DumDum skrev:
Enligt samma p-lisa som berättade för mig om de lokala parkeringsbestämmelserna här så ifall man parkerar på en bilplats så ska man ta med sig parkeringsbiljetten och ifall man får böter så var det bara att skicka biljetten så var det löst.

Detta är nog nåt lokalt det med för i mina öron låter det lika skumt som logiskt.
Haffa en P-nisse på stan och fråga, han/hon borde ha koll på läget.

Jag parkerar alltid på bilruta (om jag inte står vid ett cykelställ, eftersom jag bor i Gbg). Och jag betalar aldrig!
Bilisterna blir lite sura eftersom jag tar en hel ruta, men efter att jag parkerat på trottoaren och fått p-bot tänker jag inte mer på dom...

... jag har aldrig "tagit med mig" p-lappen, låter konstigt eftersom man inte kan få en p-bot riven om lappen ramlat ner på golvet

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
var fäster dom p-boten då ? har för mig att dom inte får lappa bilar som inte har vindrutetorkarbladen på.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
DumDum skrev:

är det inte en meter på sidorna av cykelställen som man får parkera inom...?

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
petter skrev:
var fäster dom p-boten då ? har för mig att dom inte får lappa bilar som inte har vindrutetorkarbladen på.

När jag fick böter rulla dom ihop lappen och klämde ner den mellan vajerhöljerna på styret.

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
petter skrev:

kan ju tala om att min satt snyggt ihoprullad som en liten joint under bromsvätskebehållaren....

///P

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Det är helt upp till kommunen och det varierar rätt mycket.

I Luleå så får man stå gratis i kommunens P-fickor, för dom hade tydligen fattat att det är rätt så omöjligt att fästa biljetten.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...