PARKERINGSBÖTER :huvet

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
:huvet

Jag måste få hjälp. jag antar att jag har rätt!

Det står att jag parkerat på eller inom ett avstånd av 10m före ett övergångställe, men jag parkera ju fan efter!? Sen, räknas ens de där stolparna som övergångställe i storstäder. Jag är ju bonde:banana

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj

Jag tänkte göra det ! Men det står att man måste göra det i det distriktet det var felparkerat. Jag bor 16mil där ifrån :S Kan man göra det över telefon?
Sen det där är de ända bildbeviset jag har, dum som jag är tog ja inget när bilen stod där, men antar att de har kort på det?

Hur ska ja gå till väga mina herrar och damer?

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Brukar väl gå att överklaga via mail. Borde stå på boten, eller på p-bolagets hemsida hur man gör.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Öööh vilket övergångsställe ??? Inga skyltar, inga markeringar i gatan ???? Har för mig att ett övergångsställe måste vara väl markerat med både skyltar och märken i gatan. Tror lapplisan va lite avís på din fina hoj...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Avgift 8-20 står det på skylten, kan det vara så att hon har kryssat i fel parkeringsärende på baksidan av lappen? Eller har hon skrivit "...blabla vid övergångsställe" i rutan där de kan skriva massa skit?
Jag tror du är ganska så säker på att du INTE behöver betala den där, men du måste likförbannat bestrida den.
Ring bolaget som har hand om betalningen och förklara läget och säg att det måste ha blivit fel. Därefter får du veta hur du ska bestrida den på bästa sätt, troligtvis genom ett vanligt brev då de brukar vilja ha det så.

GibsonTP

Fuck Change
Gick med
5 May 2008
Hoj
varadero 125
det jag såg var att det fans en parkeringsskylt precis bakom dig, dock såg jag inte heller nåra övergångsmarkeringar, satsa på att bestrida och ta kanske försöka ta kontakt med facist-lisan som skrev boten om möjligt, men bestrid iallfall, för det känns som en felskrivning

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Tänk på detta bara:
Bestrida Parkeringsböter
Vad gör jag om jag fått parkeringsböter, som jag anser är felaktiga?

Om du fått en P-bot skall denna betalas omgående av dig, även om du anser att den är felaktig och tänker bestrida den. I annat fall kan du åläggas att betala både påminnelseavgift samt inkassoavgift. Återbetalning från parkeringsbolaget sker sedan om ditt bestridande godkänns.

Källa: http://www.parkering.org/bestrida-parkeringsbot.asp

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tänk på detta bara:
Bestrida Parkeringsböter

Om du fått en P-bot skall denna betalas omgående av dig, även om du anser att den är felaktig och tänker bestrida den. I annat fall kan du åläggas att betala både påminnelseavgift samt inkassoavgift. Återbetalning från parkeringsbolaget sker sedan om ditt bestridande godkänns.

Om detta gäller Q-park så stämmer det inte alls, överklagar du så fryser dom boten tills överklagan är behandlad. Misstänker att det är så på de flesta bolag nu eftersom de inte lagligen kan ta ut pengar från folk som många ggr faktiskt inte gjort något fel. Många parkeringsavgifter är felaktiga och jag själv har fått ett par tusen avskrivna pga att parkeringsvakten gjort fel.

//Pippi

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänk på detta bara:
Bestrida Parkeringsböter

Nja. Man ska under inga omständigheter betala någonting innan man fått en räkning där det står ett sista betalningsdatum. Det innebär att den ordinarie boten som man fått på bilen/hojen skall man inte betala då den inte har något sista betalningsdatum och inte är den sista räkningen som kommer. Dom måste skicka en räkning hem och den har ett sista datum.

Vidare skall man i och med att man överklagar se till att man har det dokumenterat. I och med att man då befinner sig i tvist med parkeringsbolaget så föreligger inget fastställande av felparkeringsavgiften och man ska således inte behöva betala förrän tvisten är utredd.
en bekant till mig har legat i fejd med CarPark i snart 4 år nu eftersom han vägrar att betala en p-bot som han anser är gniden. Han har insett att han inte kommer att komma undan men han skickar ändå in överklagande efter överklagande med föresatsen att det i vart fall ska kosta dom mer pengar än dom kommer att tjäna på honom.

Betalar man boten så har man i princip godkänt felparkeringsavgiften och då är man i stort sett körd. Dom kommer inte att bry sig mer om man inte stämmer dom.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Tänk på detta bara:
Bestrida Parkeringsböter

Ignorera mitt ovanstående råd då jag tydligen länkat till felaktig information

Mitt nya råd: kontakta aktuellt bolag och fråga hur du gör för att bestrida boten! :)

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Folk som lever efter "betala-boten-först-teorin" är troligtvis samma människor som står och gråter i efterlyst för att dom även tillämpar "betala-bilen-innan-du-får-den-teorin"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Folk som lever efter "betala-boten-först-teorin" är troligtvis samma människor som står och gråter i efterlyst för att dom även tillämpar "betala-bilen-innan-du-får-den-teorin"
Eller så kanske folk, till skillnad från dig, vet vilka lagar som gäller. :sissy

En parkeringsanmärkning, som utfärdas av kommunalt förordnad parkeringsvakt, skall betalas inom 8 dagar. Vid eventuellt vunnet bestridande så får man tillbaka pengarna.

En kontrollavgift, som utfärdas på privat mark, kan du vänta med betalningen tills du är klar med bestridandena.

Ovanstående fall är ju en parkeringsanmärkning då det endast är kommunala parkeringsvakter som får lappa på stannandeförbud. = betala, bestrid & få pengarna tillbaka.
I ovanstående fall är det ju bara att bestrida. Det finns ju inget övergångställe synligt, saknas vägmarkering samt skylt.
Är det på grund av någon annan punkt de utfärdat anmärkningen men skrivit fel så är den ju felaktig = bestrid & pengarna tillbaka.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Jag stod iof med fordonet parkerat i motsatt färdriktning eftersom jag gjorde en u-sväng. Men det står ingen anmärkning om det så de borde ju inte ha någon betydelse. Ska ringa Norrköpingspolisen och kolla med dem.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag stod iof med fordonet parkerat i motsatt färdriktning eftersom jag gjorde en u-sväng. Men det står ingen anmärkning om det så de borde ju inte ha någon betydelse. Ska ringa Norrköpingspolisen och kolla med dem.

Så du hade nosen pekande mot det påstådda övergångsstället? hehe vilken parkeringsvakt :hihi Lagen säger att man inte får parkera inom 10 meter före ett övergångsställe och givetvis inte på men efter får man göra det så dom har troligtvis utnyttjat situationen i och med att du stått åt fel håll :hihi

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Så du hade nosen pekande mot det påstådda övergångsstället? hehe vilken parkeringsvakt :hihi Lagen säger att man inte får parkera inom 10 meter före ett övergångsställe och givetvis inte på men efter får man göra det så dom har troligtvis utnyttjat situationen i och med att du stått åt fel håll :hihi

haha jag vet, jävla elaking han är. Dock står det ingen anmärkning om det så antar att de inte heller har uppgifter om det. Sen så är det ju ingen bra utmärkande övergångställ. Blir till att ringa o skälla imorgon :O

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Parkerar du mot färdriktningen så skall du även lappas "mot färdriktningen". De har någon annan text för det där typ. "Ej tillåten sida av vägen" eller dylikt.

I det spelar här fallet spelar det ingen roll åt vilket håll du stod för vägen räknas alltid i färdriktningen.
Och eftersom de felaktigt skrivit 10 m före övergångställe så är det bara att bestrida och få tillbaka pengarna.

Och ringa upp någon brukar inte hjälpa, skriv och bestrid, gärna med foton och allt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy