Finns ingen lag som säger vare sig det ena eller det andra utan det är de lokala förskrifterna FÖR JUST DEN PARKERINGEN som gäller just där och enbart just där och för att göra det hela mer intressant så sätts reglerna av den som äger marken.
Det betyder att den ena tomten kan ha ett sätt regler och den tomten som är precis bredvid kan ha precis motsatt regelverk.
Detta testades med smart bilarna som ju får plats två i en parkerings ruta, på vissa parkeringsbolag betalade du för ytan och därmed fick du parkera båda bilarna på en plats och bara betala för en biljett, på andra platser betalade du för rätten att parkera och då skulle alla fordon oavsett hur många som får plats i rutan ha giltigt parkerings tillstånd.
I princip alla kommunala kräver en biljett/fordon har jag hört. Moderatern praktiserade just dubbelparkering med Smart i nån valkampanj i Stockholm för många år sen och dom torskade på det. Kom ihåg att politikerna själva just då och där tyckte att det var mycket ologiskt och skulle jobba för en förändring. Det logiska är att man betalar för platsen.
Vad händer om jag kör in en bil med oregistrerad trailer och tar upp tre platser, betalar jag då bara för en?