Parodi på Hondareklam

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
sharpedge skrev:

"Fully two minutes long, it's a Honda commercial called "Cog," the most elaborate Rube Goldberg device you've ever seen set to film, all made entirely of car parts. It required 606 film takes to get right. It's so perfectly filmed, you can't imagine it, you've just got to see it."

DET var roligt. Killen som har lagt upp Hondareklamen tror tydligen på att det är på riktig....

MikkE

Guest
hahah!!! sköna killar!!!

jag har orginalet i större format där man kan se alla smådetaljer och jag är mäktigt impad!!!

MikkE

Guest
Chrille skrev:
"Fully two minutes long, it's a Honda commercial called "Cog," the most elaborate Rube Goldberg device you've ever seen set to film, all made entirely of car parts. It required 606 film takes to get right. It's so perfectly filmed, you can't imagine it, you've just got to see it."

DET var roligt. Killen som har lagt upp Hondareklamen tror tydligen på att det är på riktig....
det ÄR på riktigt! tog ca 6 månader för att få den klar

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MikkE skrev:
det ÄR på riktigt! tog ca 6 månader för att få den klar

Jovisst, jag kan tro på det om du berättar för mig hur ett hjul som just fått n liten knuff ACCELLERERAR uppför en planka. Kanske om det är riggat med vikter men det tror jag inte...

EDIT Det är mycket tveksamheter i den...

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Chrille skrev:

Jag skulle tippa på att den är "for real"... men men, även jag kan bli blåst ibland :rolleyes:

Läs mer om tillverkningen av filmen här:
http://www.dailytelegraph.co.uk/new...nda13.xml&sSheet=/news/2003/04/13/ixhome.html

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
MikkE skrev:
hahah!!! sköna killar!!!

jag har orginalet i större format där man kan se alla smådetaljer och jag är mäktigt impad!!!

Menar du orginalet på Honda-reklamen? :) Kan du lägga upp den isf? :)

MikkE

Guest
Chrille skrev:
Jovisst, jag kan tro på det om du berättar för mig hur ett hjul som just fått n liten knuff ACCELLERERAR uppför en planka. Kanske om det är riggat med vikter men det tror jag inte...
helt rätt. det ligger vikter i hjulen

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

Det ligger tunga bultar, muttrar inne i däcket. Alltså dom är fastsatta inne i det och det står och väger på balanspunkten...

/edit Äh... mikke han före =)

Last edited:

MikkE

Guest
från hondas hemsida:

Omtalade och unika Honda-filmen The Cog visas på svensk TV

Honda-filmen The Cog – finalist till Cannesfestivalens stora prestigepris Grand Prix – visas i svensk TV. The Cog är en reklamfilm utöver det vanliga som fått stor uppmärksamhet världen över – framförallt via internet. Det handlar om delar från nya Honda Accord som rullar, glider, flyger och stöter på varann i en dominokedja. En unik film om två minuter som har tagit sex månader att producera. Filmen kan ses på Kanal 5 den 20 och 27 oktober i anslutning till programmet Motorjournalen.

The Cog togs ursprungligen fram som en reklamfilm för Honda UK. Dess speciella karaktär och arbetet som ligger bakom gjorde att den snabbt uppmärksammades i filmkretsar och i reklamvärlden. Via internet spreds sedan ryktet om denna fascinerande film vilket gjort den både känd och efterfrågad. Något som är ovanligt för att vara en reklamfilm.

- Trots att filmen inte visats på TV i Sverige och inte ens var avsedd för den svenska marknaden så har vi fått väldigt många förfrågningar om den, säger Carina Prodenius, PR-chef för Honda i Sverige. Eftersom intresset är så stort har vi bestämt oss för att visa The Cog även i Sverige. Filmen är dock så lång som två minuter och därför har vi valt att köpa reklamutrymme i en svensk kanal för att visa den vid två tillfällen.

Innehållet i The Cog är en lång dominokedja där bildelar från nya modellen av Honda Accord används. De rullar, glider, flyger och stöter på varandra för att till slut till och med sätta en hel Accord Tourer i rörelse. Filmen är hela två minuter lång och den kedjereaktion som skapats är helt autentisk och fri från animationer eller manipulering av något slag. Något som Hondas ledning hade svårt att tro när filmen premiärvisades för dem.

Filmen är regisserad av Antoine Bardou-Jacquet för produktionsbolaget Partizan. Det ligger ett enormt arbete bakom slutproduktionen. Man började med att skruva isär två Honda Accord och sedan åtgick fyra månaders arbete på heltid till att testa olika delar mot varandra innan man var nöjd med "dominokedjan".

Ett arbete som krävde maximal precision. Den totala produktionstiden omfattade sex månader och hela 606 omtagningar gjordes vid filmningen innan resultatet blev en helt perfekt kedja. Förutom det uppskattande mottagandet som The Cog fick under visningen vid Cannesfestivalen har filmen också fått mycket beröm och uppmärksamhet i branschtidningar världen över.

2003-10-15

http://www2.publicistbyran.se/honda/se/news/detail.asp?article=175&yr=2003

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Det är hjulen som verkligen stör mig. Allt känns som ljug iom att en sak inte stämmer.

"At one point three tyres, amazingly, roll uphill. They do so because inside they have been weighted with bolts and screws which have been positioned with fingertip care so that the slightest kiss of kinetic energy pushes them over, onward and, yes, upward."

...från artikeln. Var också jäkligt fundersam innan jag läste det där.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MikkE skrev:
helt rätt. det ligger vikter i hjulen

Då är det inte speciellt imponerande längre...

Lite som när Volvo gjorde sin berömda "staplavärldenssäkraste740påvarandra"-reklam.....med förstärkta bilar.

ZpiX

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Då är det inte speciellt imponerande längre...

Lite som när Volvo gjorde sin berömda "staplavärldenssäkraste740påvarandra"-reklam.....med förstärkta bilar.

Gnällspik :lol

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
ZpiX skrev:
"At one point three tyres, amazingly, roll uphill. They do so because inside they have been weighted with bolts and screws which have been positioned with fingertip care so that the slightest kiss of kinetic energy pushes them over, onward and, yes, upward."

...från artikeln. Var också jäkligt fundersam innan jag läste det där.
Men är det så exakt och precis som dom säger borde ju dom två övre hjulen börja rulla av vibrationerna när det rullande hjulet stöter till det första..? Och dom måste ha en jävla massa skruvar och bultar i hjulen om dom ska rulla upp där!!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...