från hondas hemsida:
Omtalade och unika Honda-filmen The Cog visas på svensk TV
Honda-filmen The Cog – finalist till Cannesfestivalens stora prestigepris Grand Prix – visas i svensk TV. The Cog är en reklamfilm utöver det vanliga som fått stor uppmärksamhet världen över – framförallt via internet. Det handlar om delar från nya Honda Accord som rullar, glider, flyger och stöter på varann i en dominokedja. En unik film om två minuter som har tagit sex månader att producera. Filmen kan ses på Kanal 5 den 20 och 27 oktober i anslutning till programmet Motorjournalen.
The Cog togs ursprungligen fram som en reklamfilm för Honda UK. Dess speciella karaktär och arbetet som ligger bakom gjorde att den snabbt uppmärksammades i filmkretsar och i reklamvärlden. Via internet spreds sedan ryktet om denna fascinerande film vilket gjort den både känd och efterfrågad. Något som är ovanligt för att vara en reklamfilm.
- Trots att filmen inte visats på TV i Sverige och inte ens var avsedd för den svenska marknaden så har vi fått väldigt många förfrågningar om den, säger Carina Prodenius, PR-chef för Honda i Sverige. Eftersom intresset är så stort har vi bestämt oss för att visa The Cog även i Sverige. Filmen är dock så lång som två minuter och därför har vi valt att köpa reklamutrymme i en svensk kanal för att visa den vid två tillfällen.
Innehållet i The Cog är en lång dominokedja där bildelar från nya modellen av Honda Accord används. De rullar, glider, flyger och stöter på varandra för att till slut till och med sätta en hel Accord Tourer i rörelse. Filmen är hela två minuter lång och den kedjereaktion som skapats är helt autentisk och fri från animationer eller manipulering av något slag. Något som Hondas ledning hade svårt att tro när filmen premiärvisades för dem.
Filmen är regisserad av Antoine Bardou-Jacquet för produktionsbolaget Partizan. Det ligger ett enormt arbete bakom slutproduktionen. Man började med att skruva isär två Honda Accord och sedan åtgick fyra månaders arbete på heltid till att testa olika delar mot varandra innan man var nöjd med "dominokedjan".
Ett arbete som krävde maximal precision. Den totala produktionstiden omfattade sex månader och hela 606 omtagningar gjordes vid filmningen innan resultatet blev en helt perfekt kedja. Förutom det uppskattande mottagandet som The Cog fick under visningen vid Cannesfestivalen har filmen också fått mycket beröm och uppmärksamhet i branschtidningar världen över.
2003-10-15
http://www2.publicistbyran.se/honda/se/news/detail.asp?article=175&yr=2003