Partikelfysiker eller astronom?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, är du nått av detta? :) Får jag komma på studiebesök? :p

Jag kan digga rätt hårt att läsa om nyheter inom partikefysik, eller universum och planeter och stjärnor osv. Är väl lite sent kanske att studera och bli något inom ämnet, men kan ju börja med att läsa på så gott man kan och läsa böcker med mera. Har amatörmässigt skaffat en bok från Frank Close om Neutrinos. Lär läsa fler av hans böcker.

Jag brukar besöka APOD varje dag: http://apod.nasa.gov/apod/
De har en ny bild varje dag om upptäckter och nyheter inom astronomi.

Kanske vi kan ha en lite rolig tråd med länksamlingar om läsvärda bloggar, arkiv och nyhetssajter inom trådens ämne?

Börjar med en länk till CERN.

http://public.web.cern.ch/public/en/Science/Recipe-en.html
- Introduktion i ämnet universum och vad som planeras undersökas. Higgspartikel osv

Humortalanger behöver ej skriva. Önskar alltså lite seriös tråd tack :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bygg ett spegelteleskop. Lätt gjort och tufft att själv se saker i rymden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Grymt! Sjukt spännande ämnen! Jag och polaren brukar babbla om detta i timtal på fyllan och i bland i nyktert tillstånd. Gick så långt att vi tog en kvällskurs i astronomi.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Superintressant!

Då täcker man in hela spannet mikro-mc-makro! :tummenupp

Själv prenumererar jag på New Scientist sedan typ 10år.
Rekommenderas varmt. Jag har massor av gamla nummer
som jag försöker prångla ut till vänner och bekanta.
Om någon vill ha en bunt är det bara att komma förbi
i Bromma eller på Söder och hämta. Jag sparar inte
papperstidningarna eftersom allt ändå finns online.
(Och sökbart.:tummenupp)

Kommer ett nummer i veckan, så det gäller att ligga i.
(har 16 oöppnade nummer vid sängen. :gnissla, jag får inte
öppna nästa förrän alla artiklar i föregående nummer är lästa.
Finns säkert en bokstavsdiagnos på det beteendet. :tungan)

Det bästa är att det fortfarande finns så sjukt mycket vetenskapen
inte har en aning om. (Man själv heller för den delen. :rolleyes:)

/e

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om du är riktigt intresserad är min morbror chef för ESS och har jobbat med partikelacceleratorn i CERN. De har ju visserligen inte byggt nån partikelaccelerator här än men kommer du ner till Lund kan jag se till att du får snacka med honom... ;)

EDIT: Han är chef för en avdelning (Beam Instrumentation), inte för alltihop.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Grymt! Sjukt spännande ämnen! Jag och polaren brukar babbla om detta i timtal på fyllan och i bland i nyktert tillstånd. Gick så långt att vi tog en kvällskurs i astronomi.
Coolt! Men hur var det? Lärde du dig något nytt, eller var det lite som att höra vad man lite redan visste?

Om du är riktigt intresserad är min morbror chef för ESS och har jobbat med partikelacceleratorn i CERN. De har ju visserligen inte byggt nån partikelaccelerator här än men kommer du ner till Lund kan jag se till att du får snacka med honom... ;)

EDIT: Han är chef för en avdelning (Beam Instrumentation), inte för alltihop.
Nice! Om inte för en pratstund, bara att kunna se på coola projekt. Läste för ett tag sedan att det ändå var snack om att bygga en anläggning "under" Lund. Var det en accelerator?

Jag är riktigt sur att jag helt missade invigningen av CERN. :( Den anläggningen hade jag sååå gärna gjort ett besök och se de gigantiska maskinerna som acceleratorn består av. CERN har ju gått ut med att det var en engångsföreteelse att allmänheten kunde komma dit och titta.

Vet du kanske om CERN ändå kan tillåta studiebesök på mindre skala bland "inbjudna"? :)

Bygg ett spegelteleskop. Lätt gjort och tufft att själv se saker i rymden
Det kommer jag en dag att göra! Det kan jag nästa garantera. Jag vill dock bygga "latvarianten" på så sätt att jag gärna inte står ute, utan kanske på en balkong eller vind, och uppvärmd sådan. Det tråkiga är ju hur mycket man blir påverkad av gatlysen.

Jag har även en känsla av att man blir besviken av stjärnkikare? Jag menar är det som att se bilder från hubble, eller är allting fortfarande som prickar? Bara att man vet vad prickarna är, galaxer eller stjärnor osv? Eller kan man faktiskt se "detaljer" i en annan galax? De flesta hubble-bilder är ju omgjorda / photoshopade / färglagda.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
besviken av stjärnkikare? Jag menar är det som att se bilder från hubble, eller är allting fortfarande som prickar?

Lite svårt att matcha Hubble.
Men, med en hygglig digitalkamera kan man komma ganska långt.
www.clearskies.se
Svensk Amatörastronomisk förening

Vad gäller störande ljus så behöver man inte komma mer
är 5-6 mil från storstan för att få se grymma stjärnhimlar.
(om det är klart och månen håller sig undan.)
Min favorit är Ornö utanför Dalarö.
Klar vinternatt med dubbla underställ,
liggunderlag och duntäcke.
Efter någon timme i mörkret är det helt sjuk vad
mycket stjärnor man kan se med blotta ögat.

Sedan skulle man kunna åka ner till ITER, de tar emot studiebesök!
De bygger värdens största fusionsreaktor, kommer eventuellt att funka. :rolleyes:
De började med att ordna en lite platt yta att ställa den på. 600x1000m! :yoparty
slideshow_iter-pano3.jpg

Bra stopover på europatouren i sommar om inte annat.

/e

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nice! Om inte för en pratstund, bara att kunna se på coola projekt. Läste för ett tag sedan att det ändå var snack om att bygga en anläggning "under" Lund. Var det en accelerator?

Jag är riktigt sur att jag helt missade invigningen av CERN. :( Den anläggningen hade jag sååå gärna gjort ett besök och se de gigantiska maskinerna som acceleratorn består av. CERN har ju gått ut med att det var en engångsföreteelse att allmänheten kunde komma dit och titta.

Vet du kanske om CERN ändå kan tillåta studiebesök på mindre skala bland "inbjudna"? :)

Japp, det är en accelerator, så vitt han berättat för mig iaf... Det som saknas är pengar egentligen, alla länder som skrivit på har inte skjutit till pengar än, bara Sverige och Danmark än så länge.

Nu är det tio år sen men när vi hälsade på dem i Genève så fick vi gå på studiebesök runt om på anläggningen, det var ganska öppet. Vi var även nere i LHC-schaktet och kollade lite. Tre meter i diameter för en liten protonstråle... ;)

Känner du nån på CERN så tror jag absolut du kan få gå på studiebesök. Gör du inte det finns det ändå besökshall och lite utställning/museum på anläggningen som man får gå runt och läsa på om deras forskning och se lite praktiskt hur det funkar.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det kommer jag en dag att göra! Det kan jag nästa garantera. Jag vill dock bygga "latvarianten" på så sätt att jag gärna inte står ute, utan kanske på en balkong eller vind, och uppvärmd sådan. Det tråkiga är ju hur mycket man blir påverkad av gatlysen.

Jag har även en känsla av att man blir besviken av stjärnkikare? Jag menar är det som att se bilder från hubble, eller är allting fortfarande som prickar? Bara att man vet vad prickarna är, galaxer eller stjärnor osv? Eller kan man faktiskt se "detaljer" i en annan galax? De flesta hubble-bilder är ju omgjorda / photoshopade / färglagda.

Byggde ett teleskop med klassen i typ åttan eller nian. Köpte spegel, okular och lite annat bra skit. Sedan satte det i en låda typ. Kunde se saturnus ringar, men mer än så blir nog svårt om du inte ska slanta big bucks. Dock lite koolt att kolla på månen och sånt. Kan tänka mig att det är tufft om någon komet passerar förbi.

Kommer ett nummer i veckan, så det gäller att ligga i.
(har 16 oöppnade nummer vid sängen. :gnissla, jag får inte
öppna nästa förrän alla artiklar i föregående nummer är lästa.
Finns säkert en bokstavsdiagnos på det beteendet. :tungan)

Det bästa är att det fortfarande finns så sjukt mycket vetenskapen
inte har en aning om. (Man själv heller för den delen. :rolleyes:)

/e

Du får ha en hög på toan och en vid sängen :fakta

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite svårt att matcha Hubble.
Men, med en hygglig digitalkamera kan man komma ganska långt.
www.clearskies.se
Svensk Amatörastronomisk förening

Vad gäller störande ljus så behöver man inte komma mer
är 5-6 mil från storstan för att få se grymma stjärnhimlar.
(om det är klart och månen håller sig undan.)
Min favorit är Ornö utanför Dalarö.
Klar vinternatt med dubbla underställ,
liggunderlag och duntäcke.
Efter någon timme i mörkret är det helt sjuk vad
mycket stjärnor man kan se med blotta ögat.

Sedan skulle man kunna åka ner till ITER, de tar emot studiebesök!
De bygger värdens största fusionsreaktor, kommer eventuellt att funka. :rolleyes:
De började med att ordna en lite platt yta att ställa den på. 600x1000m! :yoparty
slideshow_iter-pano3.jpg

Bra stopover på europatouren i sommar om inte annat.

/e
Fusionsreaktorer är coolt skit. Tänk OM det funkar. Helt plötsligt blir det 100% miljövänligt och alla kärnreaktorer blir fullständigt onödiga, så även kolkraftverk.

Man borde ju egentligen satsa lite pengar på någon akite som rör fusionsteknik, någon som vet någon sådan?

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
var väldigt inne på att handla mig en stjärnkikare lite innan jul och har väl inte släppt tanken på det än och vad jag kunde luska mig framtill så ska man väl kunna se ganska hyggliga stjärnor men man får lägga runt 15k iallafall men nu vill jag fotografera också så då rullade det iväg lite till.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
För en tid sedan läste jag den här boken;
http://www.bok.nu/Simon_Singh/Big_bang

Synnerligen bra skriven och väcker mersmak för ämnet.

Den är riktigt bra, en annan bok som man bara kan rekommendera, speciellt för nybörjare i ämnet är Isaac Asimovs "Svarta hål och kosmiska ägg".

En bok som berör ämnet, men som är mer en allmänvetenskaplig bok är Richard Dawkins "Unweaving the Rainbow". Den handlar egentligen om att världen är en så mycket bättre plats om man vet någonting om den, något man inte kan rekommendera nog mycket på sporthoj.....

Även Stephen Hawking och Carl Sagan har skrivit mkt läsvärt...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hawkings bok Kosmos är fantastisk! Helt enorma bilder från Hubble och intressant att läsa.

Fast i ärlighetens namn hade jag ett problem: Jag fatta inte ett jota av den andra halvan med supersträngar, 11 dimensioner och konstiga partiklar hit och dit... men fortfarande oerhört fascinerande.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Nån av er rymd-nördar som sitter på den där abnormt stora bilden av vårat universum som nån (NASA?) satt samman?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hawkings bok Kosmos är fantastisk! Helt enorma bilder från Hubble och intressant att läsa.

Fast i ärlighetens namn hade jag ett problem: Jag fatta inte ett jota av den andra halvan med supersträngar, 11 dimensioner och konstiga partiklar hit och dit... men fortfarande oerhört fascinerande.

Jag lyssnade på ett föredrag om kvantfysik en gång.
Det lilla man fattade var att det var hypoteser baserade på teorier.

Svårt att förstå något som inte går att exemplifiera praktiskt.
Särskilt för en stackars bonnaluv.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Byggde ett teleskop med klassen i typ åttan eller nian. Köpte spegel, okular och lite annat bra skit. Sedan satte det i en låda typ. Kunde se saturnus ringar, men mer än så blir nog svårt om du inte ska slanta big bucks. Dock lite koolt att kolla på månen och sånt. Kan tänka mig att det är tufft om någon komet passerar förbi.
Himlen är ju rätt stor, iaf om man sitter med ett teleskop, så hur vet man vart man ska titta? Säg att jag tex vill titta på Jupiter, utgår man från tex en stjärna i en känd stjärnbild eller hur bär man sig åt?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Himlen är ju rätt stor, iaf om man sitter med ett teleskop, så hur vet man vart man ska titta? Säg att jag tex vill titta på Jupiter, utgår man från tex en stjärna i en känd stjärnbild eller hur bär man sig åt?
Finns färdiga grunkor man kan kolla genom, upp mot rymden, som visar var saker är. Annars har jag sett stativ som kan ställa in teleskopet automatiskt mot det man vill se.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Helt automatiskt.

Teleskopförsäljaren skrev:
The R130Sf and GP2 arrive in this package with Vixen's lovely Starbook-S, a combination of motors & encoders with a 2.6" monochrome LCD controller unit which functions like a handheld video game. Starbook-S displayed star map controls the telescope's slewing speed-push a button to 'zoom in' on an area on the map and the mount accordingly slows down its movements. Select anything you like on the map, and the telescope immediately centers upon the object. The 22,000-object dropdown menu only lists objects available for immediate viewing, eliminating frustration of other systems that don't tell you an object's below the horizon until after you've selected it. Starbook-S lets you spend more time viewing and less time searching.

http://www.bhphotovideo.com/c/produ...593_R130Sf_5_1_130mm_Reflector_Telescope.html

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO