Partikelfysiker eller astronom?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Himlen är ju rätt stor, så hur vet man vart man ska titta?

Finns sjukt bra appar för både ajphône och androijd.
Du håller bara upp talefonen mot himlen så visar den namn etc.
på allt man ser och inte ser. Stjärnor och planeter.
Helt galet automagiskt bra! :tummenupp

Till exempel Google sky map for Android:
hero.jpg

Eller Star Walk för ajjphônen

Funkar även på dagen. Fast då ser man bara stjärnorna på telefonen.
Jag har blivit fena på att peka ut Jupiter på fri hand. :tuttar

/e

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har vi alla helt missat att Focardi och Rossi (eventuellt) lyckats med att skapa en Cold Fusion reactor? ca 600w in ger 10-12kW ut ! Detta kan ju fullständigt revolutionera allting om det är sant. :rock

Har läst patentet de skickat in och nog är det ordentligt gjort och det känns gediget och på riktigt. De har även på YouTube videos med översättning som är från den tyvärr lite missade pressvisningen av deras uppfinning.

De snackar om att kunna gå i massproduktion inom 1 år, och inom ett par månader leverera första enheterna till intresserade företag.

Hallå liksom! Varför kan inte denna makabra nyhet få en förstasida i medierna? Jag menar, snökaos är ju en aning uttjatat. Och är dessa vetenskapsmän på riktigt, så snackar i om en för världen, äntligen, positiv nyhet som verkligen kan förbättra livet för många!

Klipp med engelsk översättning:
http://www.youtube.com/watch?v=L4JUJhkpc3I

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har vi alla helt missat att Focardi och Rossi (eventuellt) lyckats med att skapa en Cold Fusion reactor?

Hallå liksom! Varför kan inte denna makabra nyhet få en förstasida i medierna? Jag menar, snökaos är ju en aning uttjatat. Och är dessa vetenskapsmän på riktigt, så snackar i om en för världen, äntligen, positiv nyhet som verkligen kan förbättra livet för många!

Eller som skapar en väldigt enkel möjlighet att bygga helt galet farliga, mobila och lätta vapen :eek:!

Glöm inte hur glada världen var när man lärde sig klyva atomer. Einstein revolutionerade energifrågan han med.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Det är väl det faktum att italienarna är lite väl hemlighetsfulla av sig som manar till försiktighet. Det är ju inte direkt första gången som någon påstår sig ha uppfunnit kall fusion.

Men det vore skitkul om de faktiskt lyckats.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kom ihåg när jag fick min första stjärnkikare. Det var coolt.

Nu känns det inte som man har tid att fördjupa sig i ämnet.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
De har ju visserligen inte byggt nån partikelaccelerator här än...

Uppsala hade två acceleratorer när jag var student. En tandemaccelerator och en cyklotron. Tandemacceleratorn användes, i vilket fall då, inte bara av forskare utan även studenter fick göra laboration där. Den användes oxå till att aktivera preparat till Akademiska sjukhuset.

Studiebesök borde nog gå att ordna. När jag var student på intitutionen så var det mer eller mindre samma folk som höll på med dem, så åkte till Cern regelbundet för experiment. Finns det önskemål om att jag ska kolla om någon av mina gamla kompisar är kvar? Skicka pm isf.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur gick det Swedie? Kom du iväg på studiebesök? Jag har kontakter på Ångström i Uppsala och det går nog att fixa till besök. Det är relativt små teleskop som de har (de stora finns utomlands), men det finns ju annat de kan berätta om och visa också. Svedberglabbet är ganska kul att kika in i - jag var där i jobbet för många år sedan och fick en rundtur, men vet inte status för dem nu (2003 förlorade de sin nationella status och måste bekosta verksamheten själva = kraftiga besparingar).

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har vi alla helt missat att Focardi och Rossi (eventuellt) lyckats med att skapa en Cold Fusion reactor? ca 600w in ger 10-12kW ut ! Detta kan ju fullständigt revolutionera allting om det är sant. :rock

Har läst patentet de skickat in och nog är det ordentligt gjort och det känns gediget och på riktigt. De har även på YouTube videos med översättning som är från den tyvärr lite missade pressvisningen av deras uppfinning.

De snackar om att kunna gå i massproduktion inom 1 år, och inom ett par månader leverera första enheterna till intresserade företag.

Klipp med engelsk översättning:
http://www.youtube.com/watch?v=L4JUJhkpc3I

En polare bygger en egen nu, han hänger på ett forum för folksom är mindre skeptiska, där finns byggbeskrivningar mm, blir väl ett svart hål av Skövde snart.

Har du sett detta?
http://www.youtube.com/watch?v=GQ9Ll5EX1jc

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Om du är riktigt intresserad är min morbror chef för ESS och har jobbat med partikelacceleratorn i CERN. De har ju visserligen inte byggt nån partikelaccelerator här än men kommer du ner till Lund kan jag se till att du får snacka med honom... ;)

EDIT: Han är chef för en avdelning (Beam Instrumentation), inte för alltihop.

Får man fråga vem din morbror är? Har själv en kusin som jobbar på maxlab i Lund.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En polare bygger en egen nu, han hänger på ett forum för folksom är mindre skeptiska, där finns byggbeskrivningar mm, blir väl ett svart hål av Skövde snart.

Har du sett detta?
http://www.youtube.com/watch?v=GQ9Ll5EX1jc

Grymt! Har faktiskt inte hört talas om Thorium. Jag kan förstå problemet i att omvända inte kanske bara USA, vilket är svårt nog, men hela världen, från ett koncept som grundandes runt en värld som var rädd för globalt krig och som krävde bättre och större bomber. Filmen hade lite nördstämpel ibland med lite för mycket hippies, men vad som sägs om varför Thorium inte fått mer utrymme i media och omvärlden. Är det så bra som det utlovas, vad är egentligen problemet? Visst, kostar kanske 1 miljard att utveckla, och det är väl egentligen bara där det blir svårt för regeringar att godkänna.

Det här med Rossi dock, det är tyvärr väldigt "tyst" och lite långsamt i utvecklingen. Förhoppningsvis tillkännages väl de köpare av hans produkt snart så det hela får legitimitet. Sägs ju vara "US Army" som köpt i sig i en anläggning.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO