Partiledardebatt på SVT2 6 Oktober

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Nu tycker jag NI är OT. I OT får man inte snacka MC. :mad:

Ha ha ha :lol

Jag kollade också med dryck och nötter på bordet :)

Jo, tror också Reinfeldt får se upp så han inte ser ut som om han tror han är överlägsen...

Sjöstedt står jag knappt ut med att titta på... Hägglund behöver rycka upp sig och Löfven kommer inte kunna undvika att svara på en del frågor innan valet...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Reinfeldt får nog passa sig så han inte hamnar i samma fälla som Persson gjorde när han förlorade valet 2006. Han hade både en nedlåtande och hånleende attityd mot oppositionen. Även om det skulle visa sig att han har rätt i sak är det inte så man behandlar sina motståndare. Jag tror inte det går hem hos väljarna.

Det är ju rätt uppenbart att man försöker ta billiga poäng från varandra. Många av de problem som diskuteras har sin grogrund i beslut som båda blocken fattat i olika skeden, inte sällan med den andra sidans godtycke. Det tar ju tid innan man ser resultatet. Ibland 10- 15 år och sedan har man lappat och lagat på det. Väljarnas minne är kort och det vet man om. Det vore faktiskt ärligare att säga som det är och försöka rätta till problemen genom att ta tag i själva grundproblemet. Självkritik vore rätt klädsamt ibland. Ta en sådan sak som skolpolitiken. Det var nästan lite komiskt att det var Jimmy Åkesson som höll sig mest diplomatisk när han gav en känga till båda blocken.

Problemet med skolpolitiken är att vi har en fd militär som i ett desperat försök att få rätsida på våran sk flumskola har sett till att den har blivit mer flummig de sju åren militären har fått bestämma! Problemet är att vi har en flummig militär som inför regler kors och tvärs utan någon som helst jävla aning omhur en skola skall böst skall fungera allt från elever till lärare och rektorer!

Lärarlegitimation, skriftliga omdömen skall skrivas av lärarna i parti och minut osv osv, lärarna idag har fan ingen tid över till att göra det dom är utbildade till nämligen till att planera och bedriva undervisning! Inget av det som herr major har infört har utvärderats som utlovat, beslut tagna av herr major har rivits upp av densamme gång efter annan, lärarna åker berg och dalbana, förvirringen är total, vad blir nästa åktur, endast herr major vet, lärarna står i första rad till attraktionen med spänd förväntan!

Folket borde kräva att legitimationer för politiker införs snarast möjligt så att rätt person/er med insikt om hur det borde fungera skall få vara t ex skolminister inte som idag att vilken jävla tomte som helst kan bli minister utan kunskaper inom det aktuella området dom skall vara minister över!

Skolan har aldrig varit så flummig som den är idag, tyvärr!

Flosketoppen nästa:död

Mvh/man till en högstadielärare som ser och hör det mesta vad som händer inom den svenska skolan.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ser man till själva debatten så måste jag säga att jag tycker att Reinfeldt "vann".
Stefan Löfven hade väldigt svårt att svara på många direkta frågor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ser man till själva debatten så måste jag säga att jag tycker att Reinfeldt "vann".
Stefan Löfven hade väldigt svårt att svara på många direkta frågor.

Håller med, Löfven blev totalt mosad, han framstod extremt svag. Tror dock Flintot skall passa sig, ingen gillar en mobbare. Löfvén ger ju ett ganska sympatiskt intryck dessutom, till skillnad från hans vidriga vänsterkollegor som utstrålar ren och skär ondska. Någon som såg Romsons ovårdade lugg? Var hon ny-stekt eller WTF? :3freak

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
I rest my case, lutar mig tillbaka medan jag hoppas att Perra och Valmers läser ditt inlägg och öppnar en STOR påse modifierad majs...:corn :lol

Radare ej att förglömma annars blir inte "laguppställningen" komplett:hihi

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Håller med, Löfven blev totalt mosad, han framstod extremt svag. Tror dock Flintot skall passa sig, ingen gillar en mobbare. Löfvén ger ju ett ganska sympatiskt intryck dessutom, till skillnad från hans vidriga vänsterkollegor som utstrålar ren och skär ondska. Någon som såg Romsons ovårdade lugg? Var hon ny-stekt eller WTF? :3freak

Jag hade också blivit vilse i min egna lilla värld om jag hade debatterat mot conehead, filmen hade snurrat i hjärnan om och om igen, inte lätt att koncentrera sig då:rofl

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur många år satt potentaten Persson och varför blev han omvald om det du säger stämmer?

Han satt väl 1998-2006?
En del påstår att han åkte ut bl.a. pga sin arroganta stil.

Att han blev omvald 2002 är en, och bara en, persons fel:

bolundgren.jpg

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu har jag orkat se första timmen. Kom ju som vanligt inget vettigt ur någon.

Gillar dock Lövens svar på energifrågor: Vi ska hålla oss inom naturens gränser.

Ahaaaa ja men då fattar jag vad dom vill. :huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Varför var det komiskt? Det var i alla fall underhållande när han med all rätta läxade upp flintot.

Det är precis det som var komiskt. Åkesson gick in och debatterade skolan och var klarsynt nog att ge en känga till bägge blocken när de precis stått och kastat skit på varandra.

I övrigt tror jag att vi har ungefär samma syn av de senare inlägg du gjort i tråden. Min uppfattning är att Persson förlorade valet mycket på grund av sin arroganta stil och att han avvek från från partiets ideologi i privatlivet. Det retade upp väljarna. Sedan var man rätt trött på att vänskapskorruptionen inom politiken. Sådant som lätt uppstår när man har ungefär samma grupp personer i regeringsmakt år ut och år in. Nu efter två mandatperioder kan nog väljarna få samma uppfattning om alliansen. De har trots allt inte skött sig fläckfritt. De har låtit sin ideologi gå före i utförsäljning av statliga och kommunala verksamheter. Jag säger inte att försäljningarna var fel i sig utan sättet de gjordes på och kanske även tidpunkten för dem mitt i en finanskris. Man kan säga att man har ägnat sig åt förmögenhetsöverföring på bekostnad av skattebetalarna. De långsiktiga konsekvenserna kanske blir bra ändå. Det är för tidigt att säga något om den saken. Klart är att oppositionen kan utnyttja felaktigheterna man gjort i valrörelsen.

Problemet med skolpolitiken är att vi har en fd militär som i ett desperat försök att få rätsida på våran sk flumskola har sett till att den har blivit mer flummig de sju åren militären har fått bestämma! Problemet är att vi har en flummig militär som inför regler kors och tvärs utan någon som helst jävla aning omhur en skola skall böst skall fungera allt från elever till lärare och rektorer!

Lärarlegitimation, skriftliga omdömen skall skrivas av lärarna i parti och minut osv osv, lärarna idag har fan ingen tid över till att göra det dom är utbildade till nämligen till att planera och bedriva undervisning! Inget av det som herr major har infört har utvärderats som utlovat, beslut tagna av herr major har rivits upp av densamme gång efter annan, lärarna åker berg och dalbana, förvirringen är total, vad blir nästa åktur, endast herr major vet, lärarna står i första rad till attraktionen med spänd förväntan!

Folket borde kräva att legitimationer för politiker införs snarast möjligt så att rätt person/er med insikt om hur det borde fungera skall få vara t ex skolminister inte som idag att vilken jävla tomte som helst kan bli minister utan kunskaper inom det aktuella området dom skall vara minister över!

Skolan har aldrig varit så flummig som den är idag, tyvärr!

Flosketoppen nästa:död

Mvh/man till en högstadielärare som ser och hör det mesta vad som händer inom den svenska skolan.

Tyvärr har jag tappat kontakten med skolan som den ser ut idag. Har inga egna barn eller vänner som har barn i skolåldern. Däremot upprörs man som många andra när man läser i media om avancerad skatteplanering av skolföretagen som huvudsakligen finansieras av just skattemedel. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Jag vill ha en statlig skola som kan ge barn och ungdomar en bra start i livet oavsett vilken lott de fick när de föddes. Det är värdefullt för vårt samhälle på sikt. Sedan ska det givetvis få finnas privata alternativ. Dock är jag lite tveksam till att man ska ha helt skattefinansierade sådana. I synnerhet mot bakgrund av hur vi sett att det fungerat så här långt. Det gäller bara inte skolor utan även annan verksamhet som finansieras med hjälp av skattemedel. Det måste vara en dröm för varje företagare att ha sin verksamhet mer eller mindre garanterad bildligt talat.

Jag ser inget fel i att ha skriftliga omdömen på elever med jämna mellanrum. Sådant visar på att man faktiskt följer upp elevens prestationer och tyder på lite engagemang. Läraren tvingas reflektera lite om varje enskilda elev. En klassföreståndare kan knappast ha full koll på alla sina elever i alla ämnen. Men du kanske talar om byråkrati och interna rapporter som ska skrivas som tar tid i anspråk från den huvudsakliga uppgiften att bilda elever. Jag har själv hört lite klagomål från det av bekanta som arbetar som lärare sedan många år tillbaka.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Även om de rödgröna har 50% nu i pollen så tvivlar jag på att vi får en majoritetsregering 2014. Jag är rädd det blir ett jädra kaos om jag skall vara ärlig. Om Löfven blir statsminister så är det inte hans fel, men en jädra röra blir det.

Hur ofta har vi välsignats med majoritetsregeringar i Sverige?

2006 - 2010

1976 - ? när kärnkraften havererade Fälldins regering.

Så var det väl någon gång på 60-talet (s) knep majoriteten ensamma.

I övrigt minoriteter sedan kriget.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hur ofta har vi välsignats med majoritetsregeringar i Sverige?

...I övrigt minoriteter sedan kriget.
Precis, och av någon outgrundlig anledning låter Sossarna detta bli en större fråga genom att ducka och tiga, istället för att frankt meddela att:
- På valnatten vet vi mandatfördelningen
- Utifrån resultatet kommer det att bildas en rödgrön regering, om det blir en minoritets- eller majoritetsregering avgörs i efterföljande regeringsförhandling.
- Frågor på det?

Den pragmatiska inställningen gäller oavsett block och kan nog accepteras av de flesta väljare. Finns en hel del som bör förhandlas bort i en hel del partiers program. Det finns inget mervärde i sig i en majoritetsregering, finns inget som säger att sittande regering gjort ett sämre jobb med någon knätofs mindre som bara stökat till den politiska agendan.

Men som sagt, de gör det svårt för sig, de små liven... :)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Även om man inte gillar alliansen så har jag svårt att se vilka människor som vill se en sån förbannad jävla mes som Löfvén styra skutan.
Reinfeldt är också en mes numera, det märks att de börjar bli lite skakiga så här inför valet och vågar inte sticka ut hakan allt för mycket med risk för en förlust. Det är synd tycker jag, de tappar troligtvis mer än de vinner på det.

Angående debatten så gav den där Annie Lööf eller vad hon nu heter bemärkelsen stolpskott ett nytt ansikte för mig. Vilket ärkepucko.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det här måste ju vara ett skämtprogram men nog fan låter det lite så ibland på riktiga politiker också.

-Vart står ni i socialdemokraterna i frågan om kärnkraft?
-Vi ska ha en överenskommelse över blockgränserna.
-Ja vi vill bygga nya när de gamla tas ur bruk men vart står ni i frågan?
-Vi ska ha en överenskommelse.

Sen vet jag inte riktigt vad Sjöstedt pratar om för industriländer som är superklimatvänliga nuförtiden som sverige måste nå upp till. Såvitt jag förstår är sverige ett av de största producenterna av ren energi.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum