Man ska inte vara alltför snabbt att dra slutsatser ur en artikel.
Det jag saknar när jag läser är information om detta var en okänd väg för föraren, Och använde dom hjälm etc?
I GPs serie om slarvigt utredda olyckor kommer vi idag till en MC-krasch som ledde till passagerarens död.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/somayyehs-kamp-fick-nytt-liv-i-utredningen-1.4298524För Mahdis fru, 29-åriga Somayyeh Lashkar Panahi, är sorgen och saknaden ännu stark.
- Det går inte att förstå att det snart är ett år sedan. För mig känns det som det hände i går, säger Somayyeh. Inget kan ge mig min man tillbaka, det är rättvisan jag är ute efter. Det ska inte kunna vara så enkelt att orsaka en annan människas död, och komma helt ostraffad ur det.
Intressant historia.
Här går verkligen rättsmaskineriets uppfattning om "vårdslöshet i trafik" på kors med vad anhöriga anser är riktigt.
("Vårdslöshet i trafik" är något som lever kvar i många sinne, men är i praktiken numera svårt att bli dömd för. För ungefär 20 år sedan ändrades tolkningen, eftersom det var "svårt brott att utreda". Därefter döms allt färre för just "vårdslöshet i trafik" och åklagare verkar i allt större utsträckning låta bli att ta upp fallen eftersom dom vet hur de utfaller...)
Men, var går gränsen för "olycka" som är "ingens fel" och straffbar klantighet?
Hur man än tolkar de olika utsagorna som föraren kommit med så säger han själv att han bromsat omkull sig. På lite olika sätt, men ändå.
Straffbart att vara en fuck-up? Knappast?
Men om man har ihjäl någon på kuppen?
Hur ser ansvaret ut för passageraren egentligen?
Hade det varit ett tydligare fall för "vårdslöshet i trafik" om föraren själv hade bromsat omkull sig inför ett övergångsställe, och istället haft ihjäl en gångtrafikant som korsade vägen?
Var går gränsen...? Visst är det intressant när man börjar bena i grejerna?
...ja, förutom att någon har dött, då. Though shit.
Nå, vi skall nog inte hoppas för mycket:
Åsbäck beslutade att förundersökningen om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik skall tas upp igen. Han pekade särskilt på att det inte gjorts någon närmare utredning av motorcykelns hastighet.
Utredningen leds nu av kammaråklagare Annika Boman, som begärt en utredning av motorcykelns hastighet.
- Förutom det är det ytterligare några saker som ska kollas. Jag kan inte avgöra när det blir klart, säger Boman.
Min fetning.
Hastighet, hastighet, hastighet. ...och så skall man kolla ytterligare några saker.
Ett år senare. Wow!
På mig verkar det som om inte snubben behärskade sitt fordon, alldeles oavsett hastighet.
Straffbart...?
Edit:
Så här såg det ut när Babe2 här inne uppmärksammade det inträffade:
https://www.sporthoj.com/forum/show...rapportering&p=6271257&viewfull=1#post6271257
Möjlig "trottoarkant" i inledningsskedet.
De plot thickens...
Kan ju vara vårdslöshet, men det är omöjligt att avgöra genom att bara läsa artikeln.
Man ska inte vara alltför snabbt att dra slutsatser ur en artikel.
Det jag saknar när jag läser är information om detta var en okänd väg för föraren, Och använde dom hjälm etc?
precis, var det 2 pundare på stulen hoj utan hjälmar
eller var det en riktig motorcyklist, fast en kass sådan
Får jag gissa de varit och tränat på nått av gymmen vid Frölunda Torg (där jag tränar)
Och på väg hem till Tynnered, Grevegårdsvägen.
Knappast okänd väg eftersom hustrun passerar rondellen två gånger om dagen.
Och vägen till och från gymmet.
Hade den döde maken MC-hjälm på sig vid olyckan ?
Med mer multikulturell lagstiftning hade olyckan kanske setts som vårdslöshet ?
Mina tankar går till hans tuffa änka och barn.
Jag gissar på allt annat än SMC-medlemmar och sörjer därav inte så mycket.
Det är möjligt att du i teorin har rätt, i praktiken är det så att alla olyckor får en större konsekvens för de som färdas på mc. I och med det ökar också din risk att bli skadad, och sitter du bakpå lämnar du över otroligt mycket till föraren. Dvs. att sitta bakpå din polare du känt i 25 år på en BMW GS som han kan är en sak, att hoppa up bakpå Kevin på hans Blade som du träffat nyligen på en mc-träff är en annan.
I övrigt så verkar artikeln bekräfta tesen, med såna vänner behöver du inga fiender.
Trafikjuristen skrev:Förr dömdes man för vårdslöshet i trafik så fort man krockat och ansågs vara den som felat. Sedan flera år tillbaka har dock det straffbara området för vårdslöshet i trafik inskränkts. Det är dock inte alla poliser och åklagare som riktigt förstått innebörden av lagändringen vilket medför att många åtalas "i onödan" för vårdslöshet i trafik
- I min värld har du varit vårdslös om du kör 100 kilometer i timmen på en 70-väg och bromsar med framhjulet så att passageraren flyger av, säger Raoufi.
Fortfarande en stor grupp människor som ser en mc och tror att det är en form av rolig leksak.
Det är väl precis det det är?
Quad erat demonstradum.
De va' fan!? Redan de gamla... ...Romarna visste att fyrhjulingar skulle bli ett plojfordon, alltså?
Svårt att få en opartisk bild genom ett sånt här reportage. Det ligger oftast i både tidningens och den det handlar om ett gemensamt intresse av att medvetet inte ta med vissa "detaljer" som inte är till favör. Kanske hårt att skriva det, men snyftreportage är alltid vinklade...det ligger i sakens natur och det måste man komma ihåg när man läser dem.
En sådan "detalj" är...
..Hade han hjälm och övrig skyddsutrustning ?.
Det är ett roligt och praktiskt pendlingsmedium också.
Längs Skattegårdsvägen körde mc:n i närmare 100 kilometer i timmen, bedömer ett vittne som satt vid busshållplatsen på andra sidan gatan. Han såg mc:n tvärbromsa vid farthindret strax före rondellen, såg hur den ställde sig på framhjulet och att passageraren flög över föraren.
Han flög 16 meter och landade där på asfalten, säger Somayyeh och pekar.
Polisen mätte sträckan som Mahdi flög: 16 meter. Han fick omfattande skador och avled på Sahlgrenska.
Mc-föraren klarade sig utan allvarliga skador. Han hördes av polis direkt efter olyckan och sa att han tittat åt sidan, på en bil som lät mycket. När han blickat framåt igen var han oförberedd på rondellen och tvärnitade så att däcken låste sig, mc:n körde omkull och han själv och passageraren gled över asfalten. Föraren säger att farten var mellan 50 och 60 kilometer i timmen.
I ett andra förhör, knappt tre månader efter kraschen, säger mc-föraren att han höll mellan 65 och 70 kilometer i timmen. Nu säger han att han kört med visiret öppet och fått något i ögat och försökt få ut det. När han tittade upp fick han se rondellen, bromsade kraftigt med fotbromsen så att bakhjulet låste sig, mc:n la sig på sidan och kanade rakt fram.
Det är väl precis det det är?
Föraren är allt annat än ärlig. Fy fan vilken "kamrat".
Vittnet:
Frugan:
Polisen:
Föraren:
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |