passagerare hjälm

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Frågan kan ju ha uppkommit förr men tekniken går väl frammåt och så gör väl priserna åt rätt håll hoppas jag ;)

Det är så att jag ska köpa en hjälm till mina offer som vågar sig på att sitta därbak... Ska försöka hitta nån all around hjälm fungerar på en i storleken M
Mesta dels blir det tjejer som får äran att bli "körda" men även min bror som är försnål för o köpa en hjälm då han tycker sin cross hjälm är bra nog fast är lite trött på hans skärm som slår i mig hela tiden.

Oftast är det ju desto dyrare desto säkrare och man vill ju va mån om sina passagerare. Men hade tänkt mig nått runt 1000-1400kr. Gärna en rosa hjälm :) Nån som har tips? Samnt gärna postorder då jag inte kommer få tid att åka till affären på 2v :/.

Tips på storlekar man bör titta på? S kanske är bättre?
Märke? Affär?

Alla tips är bra tips!

MvH / Oscar

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
Skulle nog vilja säga att Small kommer bli bättre om det oftast är en tjej som ska använda den, känns som att Medium kommer bli för stort. Har själv spanat lite grann efter en extra om man skulle få en passagerare nån gång.
Trots att man inte har någon hoj nu så kan det ju vara dumt att missa något fynd man kan göra. I alla fall så är det XS eller S jag är ute efter för detta ändamålet.

Just rosa hjälmar var uppe på tapeten för ett litet tag sedan; http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177012
KBC och nolan som visas är väl av plast, Marushin och Shoei är glasfiber. Shoei'n kanske ligger högt i pris, men touringbutiken tar 1498 för hjälmen från marushin (inkommer i april).

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Och även om inte, så är ju lagen nöjd om passageraren också bär hjälm :tummenupp

EDIT: Vi svenskar älskar att omyndigförklara oss själva. Låt oss lagstifta om dubbla broddar och promenadhjälm (OBS ingen biltemahjälm :mad: ) En sån som "Rossi och grabbarna" har ska det vara vid halkrisk, och naturligtvis handledsskydd för satan, handledsfrakturer är allvarliga saker och dyrt för samhället. Hund ska vi inte heller ha utan föregående hälsokontroll, ofta dör gamla av utmattning när de rastar sina husdjur. Fast det kan ju iof spara samhället lite pengar.

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Köp en ny hjälm till dig själv och bygg så på kollektionen Gäller inte bara hjälmen utan hela utrustningen...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och vad är det som säger att han inte redan har den utrustningen?
Om man ens ställer den här frågan så tvivlar jag på att man har några olika ställ i olika storlekar som man kan låna ut. Alla har olika huvudform, och därför finns det hjälmar som är runda, ovala mm inuti. För att hjälmen ska göra sitt jobb måste den passa ordentligt, både form och storlek. Att bara köpa en i en generell storlek för att kunna skjutsa runt ovetande brudar i hopp om att få knulla är bara ett bevis på hur lite man vet om hur hjälmar fungerar, eller hur viktiga alla skydd är vid en vurpa. Vad har man för glädje av ett perfekt helt huvud om man bröt ryggen mellan skulderbladen för att man inte fick låna ett ryggskydd också? Eller har skrapat upp hela kroppen, men under dom 43 hudoperationerna iaf kan glädjas åt att man har kvar sitt söta ansikte.

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Om man ens ställer den här frågan så tvivlar jag på att man har några olika ställ i olika storlekar som man kan låna ut. Alla har olika huvudform, och därför finns det hjälmar som är runda, ovala mm inuti. För att hjälmen ska göra sitt jobb måste den passa ordentligt, både form och storlek. Att bara köpa en i en generell storlek för att kunna skjutsa runt ovetande brudar i hopp om att få knulla är bara ett bevis på hur lite man vet om hur hjälmar fungerar, eller hur viktiga alla skydd är vid en vurpa. Vad har man för glädje av ett perfekt helt huvud om man bröt ryggen mellan skulderbladen för att man inte fick låna ett ryggskydd också? Eller har skrapat upp hela kroppen, men under dom 43 hudoperationerna iaf kan glädjas åt att man har kvar sitt söta ansikte.

word :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst är det väl så som en del skriver här i tråden att det bästa är om passageraren har fullständig skyddsutrustning. Men om man ska skjutsa någon någon enstaka gång så är det kanske inte läge att köpa ett komplett ställ.

Hjälmen är ju den enskilda skyddskomponent som har den största livräddande funktionen. Näst efter förarens omdöme då.

Storlek törs jag inte uttala mig om. En hjälm skyddar ju även om den inte sitter optimalt men skyddet blir ju givetvis något sämre än en hjälm som sitter perfekt. Ta med en "exempeltjej" till en butik och kolla.

Sen är det väl bara att se till att köra lite extra försiktigt när det sitter folk bakpå. Det brukar jag göra i alla fall eftersom hojen dels beter sig något annorlunda plus att man ju har ansvar för någon annans liv.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hjälmen är ju den enskilda skyddskomponent som har den största livräddande funktionen. Näst efter förarens omdöme då.

Storlek törs jag inte uttala mig om. En hjälm skyddar ju även om den inte sitter optimalt men skyddet blir ju givetvis något sämre än en hjälm som sitter perfekt. Ta med en "exempeltjej" till en butik och kolla.

Vissa fall kanske det det till och med skulle vara lämpligare att passageraren inte hade hjälm. DÅ kanske föraren tagit till lite större marginaler i framförandet. Ibland verkar det som att man måste visa vad hojen går för. Trots att passageraren blir ihjälskrämd redan vid en 1/10 av farten.
(OBS, jag spetsade till det hela lite. För den som inte förstår det.)

Min kompis hade nog varit tacksam om han hade en hjälm som satt kvar på huvudet när han vurpade för 30 år sedan. Tack o lov gick det bra, men skallen sprack och en fot släpar efter änn i dag.
En oförarglig omkullkörning i 70km/h.

Mats

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Jag har en extrahjälm i storlek Small. Det är faktiskt ingen dålig ide att ha en extrahjälm liggandes. Den har kommit till användning många gånger.
Dock är den på tok för liten för mig och det känns som att hjärnan ska åka ut genom ögonen när jag tar på mig den, men till de flesta tjejer så funkar small för det mesta som det verkar. =)
De tjejer som har testat min medium tycker att den är i största laget.

//Robert

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj

Jag vet inte om du skaffade din hojj för att få knulla troligen är det väl så, men jag behöver då inte det. Har mitt på det torra endå och mer därtill.

Hur som helst så var frågan ang en hjälm inte om dom har ställ eller ej.
Behöver inte ens men säger det endå, alla som vill åka erbjuder jag ALLTID mitt ställ till men det hör inte till min fråga.

Nej jag tänker inte köpa 5 olika ställ för att köra runt kompisar då får dom köpa det själva. Jag tvingar ingen att sätta sig bakom mig och om dom gör det och inte har en full utrustning så kör jag därefter med. Visst finns det med trafikanter som kan uppföra sig dåligt så man krockar men då skulle vi ju alla kunna sälja våra hojjar o bilar o aldrig gå utanför dörren för man kan ju snubbla på nåns bananskal.

Och om jag nu skaffar mig en tjej så får hon självklart en ny DYR fin hjälm + ställ inget snack om saken. Men nu var det en "extra" hjälm det var tal om för korta turer i lågt tempo.

Tack för alla svar ska genast surfa in och kolla och ev beställa. :))

Last edited:

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
En hjälm är ju bättre än ingen hjälm kan man ju resonera, men ett begat textil-ställ och ett ryggskydd borde inte kosta så fasligt och ge ett skapligt skydd samtidigt som typ gore-tex-ställ ger lite större spann rent storleksmässigt i jämförelse med skinnställen eller? Ryggskydden brukar inte finnas i så många storlekar och ett enklare sådant borde höja säkerheten några steg.

Självklart är det bäst med en fullständig skyddsutrustning, men jag förstår dilemmat och det borde ju gå att lösa med någon sorts kompromiss (sedär jag fick in både kompromiss och skyddsutrustning i samma mening, det trodde jag aldrig om mig själv) för kortare turer?

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
kortare turer = inga 5mils turer utan bara ut o åka o äta en bit mat o sen hem eller liknande.

Japp ryggskydd har jag redan 3st även stövlar finns o låna om dom nu passar!? Enda är stället och hjälm som saknas och börjar med hjälmen då det är lag på att faktiskt ha hjälm. Har tänkt införskaffa ett 2 delat ställ för passageraren. Just nu så kör jag inte så himla mycket folk där bak har kört min bror kanske 3ggr förra året.

Det är mer OM man skulle bli sugen så har man möjligtheten att ut o åka. Vi pratar om 5-20ggr på ett år nu max.
Jag är inte dumsnål hittar jag en tjej som gillar mc så självklart köper man ett ställ och utrustning till henne eller om hon gör det.

Men o köpa ett ställ o hjälm till varje person känns lite overkill? fast de kanske vissa gör här på forumet kan man tro när man läser alla peakar. Sen bara för att man har en sporthoj så måste man inte vara en gasglad kille/tjej som utmanar ödet.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy