Passar gaffelkrona R6-06 till -08?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som vet om det är likadan krona på R6 06/07 som 08 och framåt?

Som jag fått info om så är det inte samma ben men frågan är om kronan passar.
Min har blivit kommunist, eller iaf. vänstervriden så det är lite svårt att mäta om det kan tänkas vara samma. :näsblod

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag skulle tro att det är samma krona! ytterbenet har i alla fall samma diameter. Vad jag vet så är det endast så att 08 har 10 mm längre gaffelben. Då ramen ska vara samma så borde ju således kronan från 06 passa även om den kan vara uppdaterad till 2008.

Lycka till....

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu har jag kollat Art nummren på bikebandit.com där skiljer art nummret mellan årsmodell 06/07 och 08.

Men får du en till 06 billigt så hade jag köpt den och testat. Borde kunna funka. Styrdämparen va samma till 06 som till 08 så ytterbenets dimention är samma och alla fästen passade så den bör vara väldigt snarlik!

// Oskar

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enl. Yamaha är det Inte samma.

Inte ens samma art.nr betyder att det passar, finns detaljer som har samma nummer till 06/07 och 08-framåt men inte passar ändå, det enda som skiljer är 13S-(-08) och 2CO-(tidigare), vet av erfarenhet.

Men, tog fram min förra som saknade ett styrstopp och därför blev arkiverad.
Mätte upp den och den är rak så nu har den fått nytt styrstopp, bara gasa igen så fort jag hittat gaffelben........ :)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Dom styrstoppen är rätt så kass. Går ju av direkt, och så tar dom ju alderles för sent. Ett tipps är att sätta en tjock bummigrej på gaffelbenet som tar imot styrhuvudet. Vet att greven sålde sådana som funkade bra. Men jag hitta dom inte på hans hemsida nu!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag har vad som enligt utsago är en komplett gaffel från en -06 och en från -08.
Då jag aldrig haft en R6 själv kan jag inte gå igod för att uppgifterna jag har om årsmodell stämmer.
Kronorna ser inte riktigt likadana ut, men båda passar utan problem de olika gaffelbenen.
Kan ta bilder för att få bekräftat att det är just -06 och -08 gafflar jag har om någon vill försäkra sig om detta.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har vad som enligt utsago är en komplett gaffel från en -06 och en från -08.
Då jag aldrig haft en R6 själv kan jag inte gå igod för att uppgifterna jag har om årsmodell stämmer.
Kronorna ser inte riktigt likadana ut, men båda passar utan problem de olika gaffelbenen.
Kan ta bilder för att få bekräftat att det är just -06 och -08 gafflar jag har om någon vill försäkra sig om detta.

Står 13S- eller 2CO- någonstans ev. tillsammans med art.nr., under styrkronan står det 13S 00 på -08an.

Har inte gaffelkronan hemma så jag kan inte kolla den men det står med största sannolikhet där med, står det istället 2CO så är det 06/07.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte samma/likadan behöver ju inte betyda att det inte passar? Det kan ju vara estetiska saker eller liknande som dom har ändrat, men mått och funktion är densamma.

Jepp, därför frågade jag men ingen verkar ha testat och jag vill inte handla på vinst och förlust, är dyrt nog ändå detta.....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!