Passera djurtranport?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hamnar jag bakom en djurtransport så e man ju ovetande om det är något i den, om jag har farten uppe så brukar jag dra in koppligen så den kommer ner på låga varv så man i princip rullar om, men ibland finns inte den möjliheten att man kan köra om för det är mycke trafick i motsattkörbarna, då brukar jag släppa av så jag har 50-100meter till transporten o vänta på tillfället så drar jag på det första växlarna o några meter innan släper jag av helt o in med kopplingen o rullar i princip om fordonet o när jag är några meter framför så har jag växlat upp några växlar medan jag rullat så jag bara släpper upp kopplingen på låga varv o kör vidare på låga varv en bit o sen växlar jag ner o piskar på.

Även möjligheten finns att jag växlar upp o kör om som vanligt fast på låga varv så det inte brötar så mycke, man vill ju inte skräma slag på djurena.

Hästar vid vägen har jag mer översende över för det vet man inte var den ska få för sig, man vill ju inte att den ska hysta av rytare eller springa ut framför en, ofta sakta ner o stänga av o rulla förbi så långt till vänster som möjligt om hästen e på högersidan, annars väldigt hög växel o köra sakta.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jo och det är rasslet från torrkopplingen och resten av slammret som lätt överröstar din hoj.

Btw så kom min kära mors chef och körde bil på semestern och fick något som sprätte upp på framrutan från framförvarande ekipage, upptäckte att något inte stod rätt till och körde om och stoppade bilen.

Det var bland det värsta han varit med om, hästen hade stampat sönder golvet i hästfinkan och hade nästan nött ner benet till knäleden. Tiden innan polisen var ett jävla mörker (hästen skrek) och dom hade fullt upp med att hålla ordning på hästägaren som i princip var på väg att springa ut i trafiken.

Fy fan.... tänk er den smärtan?

Uppvuxen med Mjölkkor så måste ja säga att valla djur med cross is the shit:tummenupp

Och vad gäller hästar så gåre fan inte å lita på dem, kör försiktigt och håll ut. När det gäller självgående ekipage(ej hästransport utan bara häst å person på) så brukar ju oftast tjejen på hästen vara en liten 12årig flicka som knappt duger till att sitta på hästen, är orolig bara man glider förbi dem med bil ja..

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hört talas om Gustavs korv, den är ju så god.
Ge gärnet och hoppas på det bästa:D

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Lyckas man skrämma hästen så minskar risken för att dom lyckas få in hEsten i kärran nästa gång dom ska ut och orsaka trafikstockning. Kan hästen bli så rädd att den sparkar sönder kärran?

Japp en häst kan bli så rädd att det sticker ut ben genom väggarna på transporten.
Det händer oftare än man tror, men visst det händer inte med var och varannan häst heller.

Generellt så är det inga problem att köra om en häst som åker i en hästtransport, utan man kan köra ungefär som vanligt men visst det är tämligen onödigt att göra det nära och varva gärnet.
Kör normalt och håll ut är en bra idé.

Om man ska köra förbi ett ridande/körande ekipage är det väldigt uppskattat om bil/mc förare håller ut lååångt åt sidan och gärna rullar förbi och väntar 1-200m innan ni smyger på med gasen igen så brukar det gå bra.
Hur det än är så varken rider eller kör man gärna på trafikerade vägar utan det är oftast en jobbig transportsträcka som vi undviker så långt det går.

//Hästägare och hojåkare

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Ser det som så att har man ett nervvrak till häst så se till att skydda det, det åligger väl knappast andra trafikanter. Jag kör förbi hästtransporter som jag kör förbi vilken bil med släp som helst.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ser det som så att har man ett nervvrak till häst så se till att skydda det, det åligger väl knappast andra trafikanter. Jag kör förbi hästtransporter som jag kör förbi vilken bil med släp som helst.

Jo det åligger dig att göra en säker omkörning för alla parter ;)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jo det åligger dig att göra en säker omkörning för alla parter ;)

Ja men dom gånger man dragit in kopplingen och rullat/alt slagit av hojen och glidit förbi får man ändå blickar som kunde döda och dom hytter med näven åt en. En sån gång så får man bra lust att trycka igång och varva ur hojen så man får se live rodeo när hästen gör skäl för att bli kallad flyktdjur.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ja men dom gånger man dragit in kopplingen och rullat/alt slagit av hojen och glidit förbi får man ändå blickar som kunde döda och dom hytter med näven åt en. En sån gång så får man bra lust att trycka igång och varva ur hojen så man får se live rodeo när hästen gör skäl för att bli kallad flyktdjur.

Du har väl antagligen rullat för fort och/eller för nära hästen?

Normalt hojfolk gör en snäll och trevlig omkörning och normalt hästfolk tackar för respekten, dock finns det ändå idioter i båda lägrena.

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Gäller ej hästar i hästtransport(då dom inte kan se något):
Min erfarenhet är den att skall man dra in kopplingen skall det gå bra långsamt. Hästar har en tendens att bli mer rädd av ett ljudlöst objekt som rör sig snabbt än ett som faktiskt låter litegrann.

Växla upp och ligg på så lågt varv som möjligt .

Hästar idag(dom flesta) är så pass vana med motorfordon att dom vet vad det är och vet vad dom kan förvänta sig.

Sker dock förstora förändringar mot vad dom är vana vid blir dom givetvis rädda.
Såsom hastighet/ljudnivå/karaktär. Gäller åt båda hållen. T.ex. om man kommer med schysst varv-tal säg... 8000 och sen drar in kopplingen så kan dom bli skrämda av att det blev "tyst". Hade man däremot kanske dragit av på rullen och hamnat runt 5000 och glidit förbi hade dom inte brytt sig.

Gäller ju såklart inte alla situation och alla hästar.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Fick tummen upp av några nördiga tjejer som som gick med två pållar längs vägen utåt norrtälje, såg dem på avstånd så jag slog av på gasen o in med kopplingen och väntade en bra stund innan jag smög på gasen igen. det uppskattades tydligen.

men just att köra om en transport, då kör jag nog bara om vanligt, utan att överdriva med gas. De får väl tjacka öronproppar även till hästarna. ska jag anpassa mig kan väl hästägarna också göra det.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
hädare :mad:

Du måste omdelbart anskaffa ett ombyggnadskit till din koppling.

Det finns ju inget sådant! :gråta

Men när det finns, är jag den förste i kön! :tummenupp

Har en liten anekdot att berätta ang torrkoppling och skrammel från duccar. Har tidigare jobbat på en mc-firma och en ny kille på jobbet startade upp en 1098:a och kom sedan rusande till mig, "fan du måste komma och lyssna på hojen, jag tror den har skurit eller håller på att skära eller nåt" :yoparty

Finns bara en kommentar vid dessa tillfällen:

"Den är inte sönder, den ska låta så!" :)

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jäklar vilken bra respons, långt mycket bättre än vad jag hade hoppats på :)

Det låter ändå som att vi delar metoder och att de flesta faktiskt tänker sig för vid omkörning av hästtransporter osv.
Jag brukar försöka "flyta" förbi med så lite varv som möjligt. Att som någon sa släppa hundra meter för att sen kunna göra en rullande omkörning var en förbannat bra idé! :)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hästtransporter är väl lätt att passera.
Jag skulle trockla mig förbi 1 mor med 2 små töser på varsin nervös ponny, meddelst en gammal harley med öppna megafoner, på en smal grusväg.
Tilläggas bör att hojen snarkar o smäller i typ 110db på avslag.
Svettigt!

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Appropå omkörning av nervösa hEstar! Har för mig att även om du gör allting rätt dvs. håller ut, kryper förbi etc, etc, så är det du själv som åker på det om hEsten skulle få för sig att göra åverkan på ditt fordon. E nån gammal lag som e kvar sen när hEstar var vanligare än bilar säger min sambo som e hEstmänniska.

(gäller såklart ej hästar i transport):)

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
Varvbryt och ligg bakom ett tag. Sedan kör du upp jämsides, varvbryt, och bromsar igen för att börja om denna procedur. Slutligen när hästtransporten vikit av från vägen kan du köra vidare.:fakta

---
Eller

Som det infaller naturligt. Inte tänka för mycket utan gör det bara smidigt och fint så går det bra :)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag brukar köra om normalt, drar alltså inte på som en tok utan bara glider förbi. Min häst åker fint, bryr sig inte på ljud och sånt. Han är sån när man rider på vägarna också, skiter i allt. Men när man kommer körande kan man ju, även om man inte är en hästmänniska, se lite på hästen hur den reagerar. Eller, framför allt, se på ryttaren hur denne reagerar. Om ryttaren kortar tyglarna och spänner sig är hon orolig. Är ryttaren orolig känner hästen det och blir också orolig, även om den egentligen inte bryr sig om fordonet. Så läs av människan. :) Långa tyglar och avslappnad stil så bryr hon sig inte, och säkerligen inte hästen heller.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är det omkörning av djurtransport brukar jag hålla ut och kör om på en hög växel/låga varv. Planerar man omkörningen och inte måste störta förbi så fort som möjligt brukar det inte vara några problem.

Är det häst/djur längs vägen brukar jag sakta ned och sedan frikoppla för att rulla förbi på tomgången. Har fått positivt gensvar på detta men aldrig sura blickar.

Gällande sura blickar så sitter det nog mycket i vad man själv förväntar sig. De som är lite bittra och tror att alla tycker illa om dem för att de åker runt på MC och "väsnas" brukar också tolka det som "sura blickar" när de åker förbi någon som tittar på dem så fort inte personen inte ser ut som en stor smiley.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Jag mötte en söt flikka på häst en gång när jag var ute med banditen. Jag hade tur och var i nerförsbacke, så fort jag såg dom så var det in med koppling, av med motor och upp med svarta visiret. När jag gled förbi så fick jag ett leende "-Thank you so much!" Jag gjorde tummen upp och gjorde en sån där flört med ögat.
Sen när jag kom runt hörnet blev det kattskit dock, då jag glömt att jag hade växlat ner till 2:an, så när jag startade hojen så blev det ett sånt där "-Wheeeen, wrööööm" som bara originalljuddämpare på en Bandit kan göra. :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln