Passform Alpinestars Missile V3 Leather

yearone

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2023
Hoj
Kawasaki Z900 2023
Hej
Jag har gett mig på att köpa mina första skinnbyxor i form av Alpinestars Missile V3 Leather.
Dem sitter bra i omfånget men jag tycker att själva midjan känns lite lågt skuren samt att benen känns korta.
Efter mycket mötande köpte jag short modellen.

Ni som är erfarna, vart slutar era byxben? Och hur mycket töjer sig längden? Knäskydden sitter som gjutet nu och halkar inte ner även om jag står

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ben är ju generellt korta då stövlarna går en bit upp och det blir trångt kring vaderna.

yearone

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2023
Hoj
Kawasaki Z900 2023
- Stövlar?
Är det så - menar du - att tillverkarna räknar med att alla kör med stövlar?
Ni får gärna bråka om man ska åka i stövlar eller mockasiner men det ger inte så mycket till svar.
Lyckades få tag på en säljare på Alpinestars idag, det blir nog byte till en längre modell!
Det är lite för mycket pengar i MC kläder för att dem ska sitta halvdant.
Jag har mätt enligt instruktioner på deras hemsida samt på XLmoto men säljaren hade bättre tips på att mäta.

Jag har även fått PM om att det är bättre att besöka en fysisk butik, och jag håller med men jag åkte 25 mil enkel resa till Stockholms MC varuhus (närmast mig). Personen i kassan var mer intresserad av sin mobil än att jag ville köpa MC kläder för ca 15 000kr så jag handlar gärna online där säljarna är intresserade och engagerade

Tack till er som svarade och försökte hjälpa till

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Mina MissileV3 går ner till fotknölen.
Eller, nåja, den kanske heter något annat men den övre knölen/vristen.

Så jag hade siktat på längre, finns inga nackdelar med det.
Hur spände de över vaderna förresten?

Men 15 papp? Byxorna är väl 3,5 och en jacka kan man få för 5 eller liknande.
Köper du stövlar, hjälm och handskar också?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad kan man ha för skodon till skinnställ annat än stövlar utan att se ut som Peter Pan?
Vad är stövlar? Scrollar man annonser så verkar det gälla allt från lågskor till vadarstövlar. Även det tidigare så inarbetade namnet cowboyboots är utbytt och heter bara skor på Marketplace.

Herreys lärde hela världen vad gyllene skor betyder.

IMG_1489.jpeg

Om ni glömt tumregeln så är den
Skor - inga skaft
Kängor - korta skaft
Stövlar - höga skaft

På bilden har Herreys ett mellanting mellan kängor och stövlar. Det var ’poppis’ det året. Det hette pilotstövlar som ni säkert minns. Idag är det bara Ant, känd från Wheeler Dealers som har sådana.

Det kommer att bli hett 2025, retrohoj, Alpinestars Missile V3 Leather, pilotstövlar, rosa tubsockor och uppvikt krage på pikétröjan. Så jävla king!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vad är stövlar? Scrollar man annonser så verkar det gälla allt från lågskor till vadarstövlar. Även det tidigare så inarbetade namnet cowboyboots är utbytt och heter bara skor på Marketplace.

Herreys lärde hela världen vad gyllene skor betyder.

View attachment 512373

Om ni glömt tumregeln så är den
Skor - inga skaft
Kängor - korta skaft
Stövlar - höga skaft

På bilden har Herreys ett mellanting mellan kängor och stövlar. Det var ’poppis’ det året. Det hette pilotstövlar som ni säkert minns. Idag är det bara Ant, känd från Wheeler Dealers som har sådana.

Det kommer att bli hett 2025, retrohoj, Alpinestars Missile V3 Leather, pilotstövlar, rosa tubsockor och uppvikt krage på pikétröjan. Så jävla king!
Han Ant har väl full-on stövlar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
......

Jag har även fått PM om att det är bättre att besöka en fysisk butik, och jag håller med men jag åkte 25 mil enkel resa till Stockholms MC varuhus (närmast mig). Personen i kassan var mer intresserad av sin mobil än att jag ville köpa MC kläder för ca 15 000kr så jag handlar gärna online där säljarna är intresserade och engagerade

Tack till er som svarade och försökte hjälpa till
Tyvärr har jag själv råkat ut för samma men det är bara välja bort, det finns butiker med personal som intresserar sig för kunderna i Göteborg men det hjälper ju inte dig.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Trist med Sthlms MC-varuhus. Jag har fått hjälp där när jag besökt dem, vilket är sällan. Mitt go-to-ställe just nu i Sthlm är MC-Boden vid Lindhagen.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, dom har mycket, men också en förmåga att alltid föreslå dom dyraste grejerna :gnissla
Just på den punkten har jag inte upplevt att de är värre än någon annan. Köpte skinnställ där för några år sedan och hamnade i Lindstrands grejer och plockade fram en äldre modell jacka som de hade inne. Köpte stövlar för några färre år sedan för de jag köpte innan var hysteriskt osköna efter 30-40 min åkning och jag provade säkert 7 par för att försöka hitta ett par som "efter ett tag inte skulle trycka över knölen" (rätt svårt uppdrag) men det lyckades och blev ett par Alpinestar och inte Daytona som kostade betydligt mer.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Just på den punkten har jag inte upplevt att de är värre än någon annan. Köpte skinnställ där för några år sedan och hamnade i Lindstrands grejer och plockade fram en äldre modell jacka som de hade inne. Köpte stövlar för några färre år sedan för de jag köpte innan var hysteriskt osköna efter 30-40 min åkning och jag provade säkert 7 par för att försöka hitta ett par som "efter ett tag inte skulle trycka över knölen" (rätt svårt uppdrag) men det lyckades och blev ett par Alpinestar och inte Daytona som kostade betydligt mer.
Ja, det kanske är personligt, jag framstår kanske som mer lättlurad :hihi

• Hjärta
Reaktioner: RN

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
Alpinestars Missile är en sportbyxa dom ska sluta lite ovanför fotknölarna då dem är konstruerade för att vara innanför skaftet på stöveln.
Den kommer inte töja sig på längden endast bredden.
Dessa byxor är det även meningen använda dragkedjan för att koppla ihop med en jacka så det blir som ett två-delat skinnställ.
På samma sätt är en sport stövel konstruerad för att ha byxan i stöveln.
Så är inte tanken att du ha en sport stövel så kommer det se lite Harry ut!

yearone

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2023
Hoj
Kawasaki Z900 2023
Alpinestars Missile är en sportbyxa dom ska sluta lite ovanför fotknölarna då dem är konstruerade för att vara innanför skaftet på stöveln.
Den kommer inte töja sig på längden endast bredden.
Dessa byxor är det även meningen använda dragkedjan för att koppla ihop med en jacka så det blir som ett två-delat skinnställ.
På samma sätt är en sport stövel konstruerad för att ha byxan i stöveln.
Så är inte tanken att du ha en sport stövel så kommer det se lite Harry ut!
Tack för ett bra svar. Längden är löst nu. Harry kommer dra på storstöveln:)

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hej, härligt när allvetande världsmästaren dyker upp🤣
Du har jättefel i de du skriver så varför skriver du?
Hoppas du får din medicin
Nu vet jag inte riktigt om du menar att låta som du verkar, så det kanske är bäst att snälltolka.

Men, var i ligger det felaktiga?
Man måste inte köpa allt i butik, det går alldeles utmärkt att beställa över Internet också.

Lycka till, hoppas inte att du får chansen att prova hur slittåliga prylarna är mot asfalten också.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...