passgång?

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
För att egentligen är dom himla trötta på att gå i sand hela dagarna och försöker därför efterlikna islandshästar i hopp om att få flytta.
Var väl inte så svårt att klura ut :tungan

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Eftersom det verkar ha ett samband med läskunnighet så kanske de går så för att de inte kan läsa??
Eller kan kameler det, har ingen i min umgäsngeskrets så jag har begränsad kännedom om det.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
p.grip skrev:
Eftersom det verkar ha ett samband med läskunnighet så kanske de går så för att de inte kan läsa??
I seriösa diskussioner som denna skiljer vi på statistiska samband och orsakssamband. Tänk på det nästa gång :7peta

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Lasson skrev:
du menar att det är "snyggt" att gå passgång i sand? Kanske, men det känns tveksamt.

Nej, jag menar att det "PASSAR" bättre med PASSgång i ökensanden. Uppenbarligen var jag inte så rolig som jag tyckte. :3freak

Henken

Guest
Borde inte kamelernas passgang oka risken for att de sjunker ner i sanden & valter? Smartast vore att sprida ut tyngdpunkten pa bada sidorna om kroppen.
Iofs sa ar val inte kameler kanda for att vara sa smarta vad jag vet.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Henken skrev:
Borde inte kamelernas passgang oka risken for att de sjunker ner i sanden & valter? Smartast vore att sprida ut tyngdpunkten pa bada sidorna om kroppen.
Iofs sa ar val inte kameler kanda for att vara sa smarta vad jag vet.

jo, tycker jag också. Det brukar ju ha logiska förklaringar men som du säger så verkar det vara tvärtom i det här fallet.

Henken

Guest
Lasson skrev:
jo, tycker jag också. Det brukar ju ha logiska förklaringar men som du säger så verkar det vara tvärtom i det här fallet.

Det smartaste borde egentligen vara om kamelerna istallet for 4 ben hade larvfotter...Varfor har inget djur det?

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Henken skrev:
Det smartaste borde egentligen vara om kamelerna istallet for 4 ben hade larvfotter...Varfor har inget djur det?

tja, det är väl det här med roterande axlar, finns liksom inte sånt i djurvärlden, det går inte ihop med senor och annat innehåll, men visst hade det varit finurligt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lasson skrev:
Om du menar allvar så är det en energisnål gångart. Passar bra för djur för vilka naturen omkring dem är ett större hot än rovdjur, som de måste springa ifrån. Passgångarna hör som bekant inte till de löpsnabbaste djuren i vår herres hage. Det där om sanden kan ni glömma eftersom de inte uppehåller sig i rena sandöknar. Ok, det är kanske inget svar på din fråga, men kan förklara varför passgången existerar.

Så här kan man läsa om Pyreneiska vallhundar och deras passgående:

"Passgång är inte önskvärt, men det är en gångart som används främst av hundar i arbete för att förlänga steget när de följer efter fårflocken. Gångarten används också mot slutet av arbetsdagen, när hunden är trött"

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lasson skrev:
mer än 10000 medlemmar och ingen kan alltså svara på min fråga? Suck...

Kamelen går passgång för att den kan göra det? Fundera istället på varför vi öht finns till, det ger ett lite mer djup i diskussionen... speciellt när man struttar runt i het sand - precis som gröten kring en katt i "in the heat".

Typ, ba.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Bingo skrev:
Om du menar allvar så är det en energisnål gångart. Passar bra för djur för vilka naturen omkring dem är ett större hot än rovdjur, som de måste springa ifrån. Passgångarna hör som bekant inte till de löpsnabbaste djuren i vår herres hage. Det där om sanden kan ni glömma eftersom de inte uppehåller sig i rena sandöknar. Ok, det är kanske inget svar på din fråga, men kan förklara varför passgången existerar.

Så här kan man läsa om Pyreneiska vallhundar och deras passgående:

"Passgång är inte önskvärt, men det är en gångart som används främst av hundar i arbete för att förlänga steget när de följer efter fårflocken. Gångarten används också mot slutet av arbetsdagen, när hunden är trött"

äntligen! Tack!
Det är kanske inte komplett men fan så nära, tack som fanken. Kom till T-lilla så bjuder jag på en öl!

Henken

Guest
Lasson skrev:
tja, det är väl det här med roterande axlar, finns liksom inte sånt i djurvärlden, det går inte ihop med senor och annat innehåll, men visst hade det varit finurligt.

Med miljarder av ar i evolution sa tycker jag det ar rent av daligt av Moder Natur att inte kunna komma pa det dar med roterande axlar. Vissa saker kravs det en redig karl att komma pa!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka