Patent styr produktionen...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

Google har släppt en ny del av deras "industri" där de nu listar många patenterade lösningar. På så sätt slipper du sitta och fundera hemma på en idé som ska ge miljoner med pengar som tydligen troligen redan är påkommen och patentera. Skulle då få för dig att sätta i produktion innan du sökt existerande patentet på tekniken så kommer du få böta och ersätta den som redan har patentet. Lite patent; Internal combustion engine, Flexibel växelförare o varför inte lite patent på motorcykelhjälmar. Som jag läste på en amerikansk sida så kan man ju kalla det här världens bästa sätt att göra sig rik, eller det bästa sättet att hämma produktutveckling...

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=393

Last edited:

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
google patent

Intressant läsning man får mycket insperation när man surfar genom patenten.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Swedie skrev:
2664045 (nyhet)

Som jag läste på en amerikansk sida så kan man ju kalla det här världens bästa sätt att göra sig rik, eller det bästa sättet att hämma produktutveckling...

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=393
Jo, kanske det, men tyvärr är det så att det sällan är uppfinnaren som blir rik utan hans "snälla" finansiärer ...
Jag har några patent, men de är gjorda inom ramen för mitt arbete så det blir några tusenlappar, inte mer :rolleyes:
Att själv uppfinna, finansiera, marknadsföra, ordna säljkanaler, osv är oftast för mycket för en människa

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Swedie skrev:
2664045 (nyhet)

Google har släppt en ny del av deras "industri" där de nu listar många patenterade lösningar.

Det är väl rätt ok att man nu kan söka på redan patenterade saker?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Henning! skrev:
2664583 Varför skulle detta hämma produktutvecklingen?

/H
kanske :va
ett stort företag vill göra en hjälm..åhnej säger dom,, den är patenterad..
då skiter vi i det..blir för dyrt...

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Pejo skrev:
2664347 Det är väl rätt ok att man nu kan söka på redan patenterade saker?

Det här är inget nytt. Det har funnits flera ställen att leta på patent på internet tidigare också. Google har bara gjort sin mössa på det.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Tar man redan patenterade saker och använder dom på ett nytt sätt tillsammans med andra patenterade saker så kan man ta patent på den nya saken... (Mycker förenklat beskrivet)

T ex: Mobiltelefon + Wondows + Modem + LCD + Litium batteri + tillberhörs tangentbord till mobiltelefonen = Ny produkt som man kan sufra på... Typ

Modem + Krypteringsprogram + Lås + GPS + WebCam + kortläsare = Mobilt säkerhetssystem till vad som... T ex Lastbilar (Mitt gamla företag)

Patenten gör inte att man inte kan vidareutvekla saker, det gör komponenten dyrare bara än vad materialet kostar.. T ex Dzus :D

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Maffan skrev:
2664774 Patenten gör inte att man inte kan vidareutvekla saker, det gör komponenten dyrare bara än vad materialet kostar.. T ex Dzus :D

Det beror väl på vad det är för patenttyp. Vad man patenterat. Metod eller konstruktion.

Att en produkt är patenterad KRÄVER utveckling av den för att du skall kunna få tillverka den i kommrsiellt syfte. Fast då måste du ju för egen trygghet patenterad DIN produkt. Får d inte det patentet är det förmodligen ett patentintrång som det är.

/H

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Henning! skrev:
2664767 Ozeo, om hjälmen redan är patenterad är ett ev. patentintrång av den knappast att kalla produktutveckling.

/H

nej jag vet inte..bara undra lite. :)

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Henning! skrev:
2664779 Det beror väl på vad det är för patenttyp. Vad man patenterat. Metod eller konstruktion.

Att en produkt är patenterad KRÄVER utveckling av den för att du skall kunna få tillverka den i kommrsiellt syfte. Fast då måste du ju för egen trygghet patenterad DIN produkt. Får d inte det patentet är det förmodligen ett patentintrång som det är.

/H

Givetvis. Men om du inte ska vidare utevekla en patenterad produkt men istället ha den som en del i en ny produkt så kan man patentera den nya produkten även om vissa delar av den består av patenterade produkter som någon annan har patent på.. Det var så jag menade :)

Det finns dock regler för det,, jag tror den nya produkten måste bestå av minst fem andra beståndsdelar som är patenterade för att man ska kunna få kalla det för ny produkt och på så vis få patent... Inte säker.. Men jag vet att det går.. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati