pazzo eller rizoma?

viktor17

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Hoj
Ducati monster
Hej!

tänkte köpa nya koppling och bromshandtag till min hoj. De jag funderar på är Rizomas som kostar 2100kr st eller pazzo som finns på alien moto som bara kostar 1995kr för båda. Rizomas tycker jag personligen är mycket snyggare men vet inte riktigt om det är värt de dubbla...Vad tycker ni?

Föresten tänkte jag höra om er åsikt om färg också:p jag hade tänkt mig guldfärgade eftersom det är en öhlinsgaffel på hojen.

Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Är du full??? Du måste ju driva? Du kan ju omöjligt mena allvar om du har säriösa tankar på att köpa broms och kopplings grepp som kostar 2100kr st!!!!
Skulle aldrig pröjsa mer än 1000 spänn st för ett handtag och det är då ändast när jag inte vet vad jag ska göra med alla pengar!

Köpte faktist Titax handtag till min andra hoj kopplings greppet funka bra broms greppet går inte äns att använda när jag har det max utställt och bromsar med 2 fingrar som vanligt så tar bromsen endå så långt in så att bromsen tar i dom andra 2 fingrarna så att jag måste använda alla 4a.... Helt värdelöst....

Bytte över det till min andra hoj som hadda orginal hantaget och det var sställt på 5an (så att det tar näst längst in) Men det var samma sak där, det går helt enkelt inte att köra med.... Det bara kasta skiten!

Bättre köra med orginal handtagen enligt mig iaf billigare när man vurpar sönder skiten också!

Men..... Nu frågade du ju iof inte om Titax handtagen men iaf... Och dom andra har jag ingen aning om men 2100kr kan aldrig ett broms/kopplings grepp vara värt.. Eller dom kanske är så bra så att dom bromsar och kopplar av sig själv...?

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag körde pazzo på min Aprilia, funkade kanoners.
Men förutsättningarna för att du ska kunna köra med mindre handtag är nog att bromsarna ska lira fint och ta bra. Samma med kopplingen, har du en hård koppling så ska du nog ge fan i mindre handtag.
Som sagt, jag älskade det.

//Jens D.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
har haft både Pazzo och Titax, bägge fungerar kanon! Men jag kör ALDRIG med shorties på kopplingssidan, däremot funkar det hyfsat för mig på bromsen. Föredrar dock de längre på bägge sidorna..

viktor17

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Hoj
Ducati monster
har haft både Pazzo och Titax, bägge fungerar kanon! Men jag kör ALDRIG med shorties på kopplingssidan, däremot funkar det hyfsat för mig på bromsen. Föredrar dock de längre på bägge sidorna..

Okej. jag har ingen erfarenhet av långa eller korta. Vad är fördelar och nackdelar med långt eller kort handtag? Tycker själv att det är snyggare med korta men det ska ju funka bra också:p

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Tänk dig hävstångs principen
kortare handtag är som en kortare hävstånd och gör det tyngre att lyfta objektet och då tvärt om med en längre stång.

Har däremot läst någonstans att man kan plocka bort en eller två fjädrar i kopplingen för att göra den "lättare" att använda. Tror det var här på sporthoj någonstans. Detta gäller då Ducatis torrkoppling.

Rätta mig om jag har fel...

Okej. jag har ingen erfarenhet av långa eller korta. Vad är fördelar och nackdelar med långt eller kort handtag? Tycker själv att det är snyggare med korta men det ska ju funka bra också:p

Bifogat

• havstang.gif
    havstang.gif
    2.3 KB · Visningar: 143
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
så titax ska inte vara nåt att hurra över?

Nja på min/mina Gixxrar så funka iaf inte bromsgreppet, men kopplingshantaget är annars helt ok tycker jag, men skulle jag köpa några nya så skulle det inte bli titax iaf..

Funderar på att köpa pazzo till hojen nu i vinter om jag känner att jag har onödigt mycke pengar men misstänker att det är samma skit som titax...
Men har aldrig provat dom så jag vet inte...

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Triumph Speed Four
Kör med Pazzo, mer än nöjd. Beställde från http://www.speedycom.co.uk för ca 1700pix.

Köpte de långa, fick lära mig att man alltid skulle använda alla fingrarna :mattias :D . Nää, inte riktigt men jag är tjej och har alltså mindre händer och framför allt inte lika starka som tillverkarna räknar med att man man har när man kör hoj, alltså trevligt med längre hävstång.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...