PC3 problem till aprilia RSV mille R

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Skövde
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Tjena Våren är kommen och hojen ut ur garaget för "förmeck" innan man kan verkligen dra ut på vägarna. dock problem med mappningen till PC3;an.

Jag har en Aprilia RSV mille R -03 där jag har införskaffat ett 2-2 akra helsystem och öppnat luftboxen rejält med Gp kittet som går att köpa på eftermarknads sidorna. dock vet jag inte vad som är gjort på hojen innan av tidigare ägare förutom att ägaren innan mig gjorde den till "originalskick". den var dock förberedd för PC3 med Färdiga kablage på TPS kabeln.

Nu till problemet, jag lägger in map på Pc3 och har kontakt mellan PC3 och laptop jag ser varvtal, throttel, osv men hojen går som en påse nötter oavsett vilken map jag lägger in. Om jag kopplar bort Pc3 och kör med orginal ECU map så går hojen bättre än med PC3 dock går den illa när man kör, vilket är förståligt men varför blir det ingen skillnad med PC3?. verkar som den hamnar på något nödläge och puttrar med PC3.

Chilla lungt i vårsolen/ J
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Se där ja!
Du gjorde som pappa sa :)

Vi får hoppas att ngn kan svara.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Japp , Man måste förståss mappa hojen i bänk

Det beror till stor delpå vad som ligger i orginalboxen

Om denna är påställd i "Racemode" och du sedan lägger in en fet mapp i Pc3an så blire inte så bra

Kommer inte ihåg om din årsmodell har lambdasond eller ej
Om den har sond så måste orginalboxen flashas med racmapen för att koppla ur sonden

Det finns även en o2 controler för detta men med tvivelaktig funktion

Enkalt att kolla om Pc3an är rätt instalerad är att skriva 0 i alla celler

Detta gör att motorn går på grundmappen och då ska ingen skillnad märkas mot om du kopplar ur den


Naturligtvis så kan jag mappa i hojen din så den går som en klocka:banana


Peter
 

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Skövde
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Trial and error!

Ja provade med en zero-map men det gjorde ingen skillnad heller. alltså hojen går "bäst" utan PC3 inkopplad alls. då kan jag åtminstånde ta den från punkt a-b.

Vilken map jag än lägger in så dör hojen vid lite snabbt gaspådrag. får va jävligt försiktig om jag ska upp i varv alls. känns som om PC3 inte når fram med mappen:va.

Tack för svaret/ J
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Hojen skall gå bra med helsystem och luftkit utan pc3 om bara kabeln vid ecu är klippt så map2 aktiveras. Gör den inte det så är det nog läge att kolla tps läge, trimskruvarna på ecun, synkning av insugen m.m.
 

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Skövde
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Ok Kabeln vid ECU:va, finns det någon beskrivning att kolla om den är klippt?

Ok har klippt den nu och skruvat lite på tomgången den verkar gå renare nu men ska nog ut och prova den imorgon för att se om det blivit någon skillnad.

För hojen gick ju bra innan jag började byta allt, typiskt när man vill att det ska gå smärtfritt :huvet.

Ja jag har ju tänkt att göra en ordentligt bänkning men jag lever under en hyffsat ansträngd budget så jag vill göra så mycket som möjligt själv, då lär man sig nya kunskaper också.

Tack/ J


Tackar!:banana
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du kan prova å dunka i ny firmware i Pc3an

Den kan du hämta på powercommanders hemsida

Då blir den nollställd kan man säga

Om det är en äldre modell kan man behöva en så kallad bootloader

Då måste du be om hjälp hos nått dynocenter eller om du känner nån som har

Dessa fanns förr med Ignitionmodulerna
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Vilket luftkit är det? på orginal luftboxen underdel sitter det en lufttryckssensor sitter den kvar där den ska. Vill minnas att den är positions beroende du kan alltså inte vända på den hur som hellst.
 

Jaakko

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Skövde
Hoj
2003, Aprilia RSV 1000R mille.
Luft-kit

Vilket luftkit är det? på orginal luftboxen underdel sitter det en lufttryckssensor sitter den kvar där den ska. Vill minnas att den är positions beroende du kan alltså inte vända på den hur som hellst.

Det är Italoparts.de hela luft-kit Med stora filtret som täcker bottendelen av luftboxen med aluram och gamla gummisnorkeln samt gummi list som tätar mot tanken. typ denna modell http://www.italoparts.de/frame-for-race-filter-p-107.html

Men det verkar som om jag får låta dom som kan fixa detta åt mig med bänkning och inställning osv, dock vill jag ha gjort så mycket som möjligt själv.

Någon som vet något shysst ställe i södermanland med omnejd som kan aprilia och kan bänka?

Tackar för hjälpen / J
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top